နည္းပညာေတြဟာ၊ အၿမဲေၿပာင္းလဲေနသမို႔၊ ဒီ post ေလးကို၊ ေရးလိုက္ပါတယ္။ သေဘ္ာတစီး၊ SIRE inspection ဝင္စဥ္၊ ႀကံဳရတဲ႔၊ observation ပါ။ ၿပသနာက၊ ARPA ဆိုတဲ႔၊ Automatic radar plotting aid ၿဖစ္တဲ႔၊ Radar ကို၊ fully function အသံုးၿပဳလို႔၊ မရတာက၊ စ ခဲ႔တာပါ။
အသံုးၿပဳလို႔၊ မရတာကလည္း၊ true heading signal ကို၊ ARPA သို႔၊ မေပးသြင္းနိဳင္ၿခင္းေႀကာင္႔၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ ARPA သို႔၊ ေပးသြင္းရမယ္႔၊ true heading signal ကို၊ gyro compass ကေန၊ ရယူထားၿပီး၊ gyro အလုပ္၊ မလုပ္တဲ႔အခါ၊ ARPA လည္း၊ fully function ၿဖင္႔၊ အလုပ္ မလုပ္ေတာ႔ဘူးရယ္လို႔၊ ဆိုရမွာပါ။
Gyro compass ဆိုတာကလည္း၊ ခပ္ရႇဳပ္ရွဳပ္ရယ္ပါ။ သေဘာ္သား Seafarer ဘဝမွာ၊ "Gyro-compass" နဲ႔၊ ပက္သက္ၿပီး၊ မွတ္မွတ္ရရ၊ ကိုယ္ေတြ႔၊ အၿဖစ္အပၽက္ (၂) ခုလည္း၊ ရိွခဲ႔ဖူးပါတယ္။ တခုက၊ gyro compass ထဲ၊ "ႀကြက္" ဝင္သြားတာနဲ႔၊ ေနာက္တခုက၊ (၂၀၀၄) ခုနွစ္၊ အိနိၷယ သမုဒၵရာ၊ ဆူနာမီမွာ၊ အရိွန္လြန္ကာ၊ မရပ္မနား၊ gyro compass 'လည္' သြားတာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ္႔လည္း၊ အလၽွဥ္းသင္႔လာသမို႔၊ Gyro compass ရဲ႕၊ အေၿခခံ၊ အလုပ္လုပ္ပံုကို၊ အနည္းငယ္၊ ၿပန္လည္ေဖာ္ၿပပါရေစ။ geographical directions ေတြကို၊ အလိုအေလၽွာက္၊ အလြယ္တကူ၊ ရွာေဖြ၊ သိရိွဖို႔၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳႀကတဲ႔၊ gyro compass မွာ၊ အဓိက၊ အစိတ္အပိုင္းကေတာ႔၊ 'sensitive element' လို႔ေခါါတဲ႔၊ 'gyroscope' ၿဖစ္ပါတယ္။
gyro compass ဟာ၊ gyroscope ရဲ႕၊ "gyroscopic procession" ၿဖင္႔၊ အလုပ္၊ လုပ္တယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။ gyroscope ကို၊ balanced wheel arrangement ၿဖင္႔၊ axis သို႔မဟုတ္၊ ဝင္ရိုး axle အေပါါ၊ အထိုင္ 'ခၽ' ထားၿပီး၊ ၿမင္႔မားတဲ႔၊ high speed နံဳးထားနဲ႔၊ လည္ပတ္ေစပါတယ္။ gyroscope ဟာ၊ spin axis, horizontal axis နဲ႔၊ vertical axis တို႔နဲ႔အတူ၊ လိုက္ပါ၊ လည္ပတ္နိဳင္ပါတယ္။
'Newton' ရဲ႕၊ ပထမနိယာမ၊ first law of motion ဆိုတဲ႔၊ အရာဝထၱဳမၽားရဲ႕၊ တည္ၿမဲေနလိုတဲ႔၊ သဘာဝ၊ ‘a body will remain in its state of rest or uniform motion in a straight line unless a force is applied to change that state’ အရ၊ gyroscope ဟာ၊ inertia ၿဖင္႔၊ မရပ္မနား၊ ဆက္တိုက္၊ လည္ပတ္ေနမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
Newton' ရဲ႕၊ ပထမနိယာမ၊ first law of motion အရ၊ ဝင္ရိုးတခုမွာ၊ ထုထည္ရိွတဲ႔၊ spinning mass အၿဖစ္၊ လည္ပတ္ေနမယ္႔၊ gyroscope ဟာ၊ ၿပင္ပမွ၊ external force သက္ေရာက္မွဳ၊ 'မရိွ' မၿခင္း၊ plane of rotation အေနနဲ႔သာ၊ ဆက္လက္၊ လည္ပတ္ေနၿခင္းလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ inertia ေႀကာင္႔၊ gyroscope ရဲ႕၊ spinning mass ဟာ၊ external force ေတြကို၊ opposition အေနနဲ႔၊ ဆန္႔ကၽင္ေနသလို၊ ‘gyroscopic inertia’ လို႔၊ ေခါါပါတယ္။
တနည္းအားၿဖင္႔၊ "gimbal" ပံုသ႑န္၊ အလံုးအဝိုင္းအၿဖစ္၊ စုစည္း၊ တည္ေဆာက္ထားတဲ႔၊ gyroscope ရဲ႕၊ spinning rotor သို႔၊ over come inertia ပမာဏထက္၊ 'ပို' ၿပီး၊ external force သက္ေရာက္မွဳ၊ 'မရိွ' သမၽွ၊ 'ၿပင္ညီ' အေနအထား၊ တခုမွာ၊ plane of rotation အေနနဲ႔၊ ေတာက္ေလၽွာက္၊ လည္ပတ္ေနၿခင္း၊ အၿဖစ္၊ သတ္မွတ္နိဳင္ပါတယ္။
‘gyroscopic inertia’ ဟာ၊ spinning rotor တနည္းအားၿဖင္႔၊ vertically fixed center ring ၿဖင္႔၊ တည္ေဆာက္ထားတဲ႔၊ gyroscope rotor ရဲ႕၊ momentum အေပါါ၊ မူတည္ၿပီး၊ ၿဖစ္ေပါါေနပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔၊ gyroscope rotor ရဲ႕၊ momentum ဟာ၊ (i) rotor အပါအဝင္၊ gimbal တခုလံုးရဲ႕၊ total mass (M), (ii) rotor အပါအဝင္၊ gimbal တခုလံုးရဲ႕၊ gyration radius (K) နဲ႔၊ (iii) rotor ရဲ႕၊ angular velocity (V) တို႔အေပါါ၊ မူတည္ၿပီး၊ ေပါါေပါက္ေနတယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။
ၿပင္ပမွ၊ external force သက္ေရာက္မွဳေႀကာင္႔၊ gyroscope ဟာ၊ ဝင္ရိုး axle ေတြအတြင္း၊ rotational movement ၿဖင္႔၊ ေရြွ႕လၽား၊ လည္ပတ္သြားၿခင္းကို၊ "gyroscopic procession" လို႔၊ ေခါါပါတယ္။ လည္ပတ္ေနမယ္႔၊ spinning rotor ရဲ႕၊ axle ဝင္ရိုး၊ အဆံုးတဖက္ one end axle မွ၊ external force သက္ေရာက္မွသာ၊ gyroscope ဟာ၊ မူလေနရာမွ၊ 90° ပမာဏၿဖင္႔၊ ေၿပာင္းလဲ၊ ေရြွ႕လၽား၊ လည္ပတ္သြားၿပီး၊ "gimbal" ပံုသ႑န္၊ အလံုးအဝိုင္းအၿဖစ္၊ တည္ေဆာက္ ထားတဲ႔အတြက္၊ မူလ indicated အမွတ္အသားဟာလည္း၊ 'မေၿပာင္းလဲ' ပဲ၊ ဆက္လက္၊ တည္ရိွေနမွာ၊ၿဖစ္ပါတယ္။
တကယ္ေတာ႔၊ gyro compass ဟာ၊ 'ေၿမာက္' ဖက္၊ အရပ္ကို၊ magnetic north ဆိုတဲ႔၊ 'သံလိုက္' အသံုးၿပဳ၊ ရွာေဖြေပးၿခင္း၊ မဟုတ္ပဲ၊ true north အၿဖစ္၊ အမွန္တကယ္၊ တိကၽစြာ၊ ရွာေဖြေပးမယ္႔၊ equipment ၿဖစ္ပါတယ္။ spinning rotor လည္ပတ္ေစရန္၊ electrical power အသံုးၿပဳထားတဲ႔၊ gyro compass ဟာ၊ ေၿမဆြဲအား gravity နဲ႔၊ လည္ပတ္ေနတဲ႔၊ ကမာၻႀကီးရဲ႕၊ earth’s rotation တို႔မွ၊ တဆင္႔၊ အမွန္တကယ္၊ true north ရွာေဖြေပးမယ္႔၊ equipment လည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
ကုန္သြယ္ေရေႀကာင္း၊ သေဘ္ာေတြမွာ၊ gyro compass equipment ကို၊ gyro compass system အၿဖစ္၊ တြဲဖက္၊ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။ gyro compass system မွာ၊ အဓိကပါဝင္တဲ႔၊ အစိတ္အပိုင္းေတြကေတာ႔၊ (i) master compass, (ii) repeater compass, (iii) course recorder, (iv) control panel, (v) voltage regulator, (vi) alarm unit, (vii) amplifier unit နဲ႔၊ motor generator တို႔၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
master compass ကို၊ အမွန္တကယ္၊ true north ရွာေဖြေပးမယ္႔၊ gyro compass အၿဖစ္၊ သတ္မွတ္နိဳင္ပါတယ္။ external magnetic fields ေတြဟာ၊ ရိုးရိုး normal compass ေတြအေပါါ၊ သက္ေရာက္မွဳ၊ ရိွေပမယ္႔၊ gyroscopic inertia နဲ႔၊ gyroscopic procession တို႔ၿဖင္႔၊ တည္ေဆာက္ထားတဲ႔၊ gyro compass သို႔၊ သက္ေရာက္နိဳင္ၿခင္း၊ 'မရိွ' တဲ႔အတြက္၊ true north ကိုသာ၊ အၿမဲ၊ ညြွန္ၿပေနမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
master compass မွ၊ electrically transmitted အၿဖစ္၊ ေပးပို႔လိုက္တဲ႔၊ true direction ကို၊ repeater compass မွ၊ လက္ခံ၊ ရယူပါတယ္။ course recorder ဟာ၊ သေဘ္ာရဲ႕၊ ေရြွ႕လၽွား၊ ခၽိဳးေကြ႔၊ ေမာင္းနွင္မွဳ maneuvering ကို၊ မွတ္သားေပးမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ control panel ကေတာ႔၊ gyro compass system ရဲ႕၊ electrical operation ဆိုင္ရာ၊ လုပ္ေဆာင္မွဳေတြကို၊ ထိန္းေကၽာင္းေပးပါတယ္။
voltage regulator ကလည္း၊ spinning rotor လည္ပတ္ေစရန္၊ motor-generator မွ၊ ေပးသြင္းမယ္႔၊ gyro compass system power supply နဲ႔၊ motor generator သို႔၊ ေပးသြင္းမယ္႔၊ ship power supply တို႔ကို၊ constant supply အၿဖစ္၊ တည္ၿငိမ္ေနေစရန္၊ ထိန္းသိမ္းေပးပါတယ္။
amplifier unit ဟာ၊ steering gear ကို၊ follow up mode ၿဖင္႔၊ ေမာင္းနွင္အသံုးၿပဳစဥ္၊ control အေနနဲ႔၊ ထိန္းေကၽာင္း၊ ေပးပါတယ္။ follow up mode ဆိုတာကေတာ႔၊ သေဘ္ာရဲ႕ steering gear ကို၊ manual method ဒါမွမဟုတ္၊ automatic method လို႔ေခါါတဲ႔၊ auto-pilot system ၿဖင္႔၊ ထိန္းသိမ္းေပးၿခင္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
motor generator ကေတာ႔၊ သေဘ္ာရဲ႕၊ DC supply voltage ၿဖင္႔၊ motor လည္ပတ္ေစၿပီး၊ motor နဲ႔၊ ခၽိတ္ဆက္ထားတဲ႔၊ generator မွ၊ AC supply voltage ၿပန္လည္၊ ထုတ္ယူေပးမယ္႔၊ electrical machine ၿဖစ္ပါတယ္။ ယခင္က၊ motor generator ေတြကို၊ သီးၿခားတတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳခဲ႔ႀကၿပီး၊ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ႔၊ gyro-compass unit ၿဖင္႔၊ တိုက္ရိုက္၊ တြဲဖက္၊ အသံုးၿပဳႀကတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။
gyro compass မွာ၊ errors ေတြ၊ ေပါါေပါက္ေလ့ရိွၿပီး၊ (i) static errors နဲ႔၊ (ii) dynamic errors ဆိုၿပီး၊ ခြဲၿခား၊ သတ္မွတ္နိဳင္ပါတယ္။ alignment error, transmission error, variable error တို႔ဟာ၊ static errors ေတြ၊ ၿဖစ္ၿပီး၊ rolling error, manoeuvring (ballistic) error နဲ႔၊ latitude (damping) error တို႔ကေတာ႔၊ dynamic errors ေတြ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
(i)- "Static errors" - gyro compass မွ၊ ညြွန္ၿပတဲ႔၊ သေဘ္ာရဲ႕၊ ဦးတည္ရာ indicated heading line နဲ႔၊ သေဘ္ာရဲ႕၊ lubber line တို႔၊ 'ေသြဖီ' ေနၿခင္းနဲ႔၊ သေဘ္ာရဲ႕၊ indicated lubber line နဲ႔၊ သေဘ္ာရဲ႕၊ fore and aft line တို႔၊ 'ေသြဖီ' ေနၿခင္းတို႔ကို၊ "alignment error" အၿဖစ္၊ သတ္မွတ္နိဳင္ပါတယ္။
lubber line ဟာ၊ compass binnacle မွ၊ position indicator display အၿဖစ္၊ သေဘ္ာဦး forward ကို၊ ညြန္ၿပမယ္႔၊ fixed line လည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ gyro compass ရဲ႕၊ sensitive element လို႔ေခါါတဲ႔၊ gyroscope ခၽိဳ႕ယြင္းမွဳေႀကာင္႔၊ alignment error ေပါါေပါက္တတ္ ပါတယ္။
"transmission error" ကေတာ႔၊ master compass မွ၊ electrically transmitted အၿဖစ္၊ ေပးပို႔လိုက္တဲ႔၊ true direction ကို၊ repeater compass မွာ၊ တူညီမွဳ 'မရိွ' ပဲ၊ ကြဲလြဲ၊ ၿခားနားကာ၊ ေဖာ္ၿပေနၿခင္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ master compass ရဲ႕၊ multi-speed pulse transmission ေတြေႀကာင္႔၊ transmission error ေပါါေပါက္တတ္ပါတယ္။
variable error ကို၊ dynamic errors ေတြေႀကာင္႔၊ ၿဖစ္ေပါါတဲ႔ errors နဲ႔၊ speed ဒါမွမဟုတ္၊ latitude ေႀကာင္႔၊ ၿဖစ္ေပါါတဲ႔ errors ေတြဆိုၿပီး၊ ခြဲၿခားနိဳင္ပါတယ္။ ႀကမ္းတမ္း၊ ၿပင္းထန္တဲ႔ heavy weather ရာသီဥတု၊ အေၿခအေနနဲ႔၊ သေဘ္ာရဲ႕၊ ရုတ္တရက္၊ ေရြွ႕လၽွား၊ ခၽိဳးေကြ႔၊ ေမာင္းနွင္မွဳ suddenly maneuvering တို႔မွတဆင္႔၊ angular motion ၿဖစ္ေပါါၿခင္းကို၊ dynamic errors ေတြေႀကာင္႔၊ ၿဖစ္ေပါါတဲ႔၊ variable error ဆိုၿပီး၊ သတ္မွတ္ႀကပါတယ္။ အလားတူ၊ သေဘ္ာရဲ႕၊ ရုတ္တရက္ speed အေၿပာင္းအလဲနဲ႔၊ earth’s surface လို႔ေခါါတဲ႔၊ ဝင္ရိုးစြန္း polar area ေတြရဲ႕၊ latitude ဒီဂရီ၊ တဝိုက္၊ ေနရာေတြမွာလည္း၊ variable error ၿဖစ္ေပါါတတ္ပါတယ္။
(ii) - "Dynamic errors" - gyro compass ရဲ႕၊ sensitive element ေခါါ၊ gyroscope ကို၊ သိပ္သည္း၊ ေလးလံစြာ၊ ဖြဲ႔စည္း၊ တည္ေဆာက္၊ ထားေပမယ္႔၊ electrical သို႔မဟုတ္ magnetic induction တို႔ေႀကာင္႔၊ wight influence ၿဖစ္ေပါါတတ္ပါတယ္။ wight influence ေႀကာင္႔၊ force acting ၿဖစ္ေပါါၿပီး၊ shifting အေနနဲ႔၊ လွဳပ္ရွား၊ တုန္ခါတတ္တာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။
ပင္လယ္ၿပင္ရဲ႕၊ ေရွာင္လြွဲလို႔၊ မရတဲ႔၊ သဘာဝတရားေတြေႀကာင္႔၊ သေဘ္ာဟာ၊ rolling အေၿခအေနၿဖင္႔၊ ဘယ္နဲ႔ညာ port and starboard လူးလိမ္႔၊ ေမာင္းနွင္စဥ္၊ wight influence မွတဆင္႔၊ "rolling error" ေပါါေပါက္တတ္သလို၊ သေဘ္ာရဲ႕ lateral acceleration ေႀကာင္႔လည္း၊ "rolling error" ၿဖစ္ေပါါတတ္ပါတယ္။ wight influence ကို၊ ေလၽွာ႔ခၽနိဳင္ရန္၊ sensitive element ကို၊ viscous fluid အသံုးၿပဳၿပီး၊ gravity pendulum အၿဖစ္၊ ထည္႔သြင္း၊ 'ၿမွဳတ္နံွ' ထားႀကပါတယ္။
သေဘ္ာရဲ႕ speed နဲ႔၊ ဦးတည္လမ္းေႀကာင္း၊ heading တို႔ကို၊ rapid changes အၿဖစ္၊ တိုေတာင္းတဲ႔၊ အခၽိန္ကာလအတြင္း၊ အႀကိမ္ႀကိမ္၊ ေၿပာင္းလဲတဲ႔အခါ၊ "maneuvering (ballistic) error" ေပါါေပါက္တတ္၊ ပါတယ္။ sensitive element ရဲ႕၊ gravity control ဟာ၊ ဗဟို 'ဆြဲအား' ဆံုမွတ္ center of gravity မွ၊ 'ေသြဖီ' သြားတဲ႔အတြက္၊ "ballistic error" ေပါါေပါက္ၿခင္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
"latitude error" ဟာ၊ magnitude နဲ႔၊ earth’s rotation တို႔ၿဖင္႔၊ တိုက္ရိုက္၊ ဆက္နြယ္ေနပါတယ္။ ကမာၻႀကီးရဲ႕၊ လည္ပတ္မွဳ earth’s rotation ဟာ၊ အလယ္ဗဟို၊ earth spin တည္ရိွရာ၊ အီေကြတာေဒသ၊ equator area တဝိုက္မွာ၊ linear speed ၿဖင္႔၊ တည္ရိွေနပါတယ္။
gyro compass ဟာ၊ true north အၿဖစ္၊ ခၽိန္ညိွထားတဲ႔၊ sensitive element ၿဖစ္တဲ႔အတြက္ ကမာၻႀကီးရဲ႕၊ အလၽွားလိုက္၊ longitude မၽွဥ္းေတြနဲ႔၊ အၿပိဳင္၊ သေဘ္ာေမာင္းနွင္ရာမွာ၊ latitude error ၿဖစ္ေပါါၿခင္း၊ 'မရိွ' ေပမယ္႔၊ ေဒါင္လိုက္ latitude မၽွဥ္းေတြနဲ႔၊ အၿပိဳင္၊ ေမာင္းနွင္တဲ႔၊ အခါမွာေတာ႔၊ လည္ပတ္ေနတဲ႔၊ ကမာၻႀကီးရဲ႕၊ အလယ္ဗဟို၊ earth spin နဲ႔၊ 'ေဝးကြာ' သြားၿပီး၊ polar area ေတြနဲ႔၊ 'နီးကပ္' လာၿခင္းေႀကာင္႔၊ latitude error ေပါါေပါက္တတ္ပါတယ္။
နည္းပညာေတြ၊ တိုးတက္၊ လာတာနဲ႔အမၽွ၊ GPS system အပါအဝင္၊ direction finder အစရိွတဲ႔၊ အၿခား navigational aids ေတြကို၊ gyro compass နဲ႔၊ တြဲဖက္၊ အသံုးၿပဳလာႀကၿပီး၊ data အခၽက္အလက္ေတြ၊ ေပးသြင္းကာ၊ corrective action ၿဖင္႔၊ errors ေတြကို၊ 'ေလၽွာ႔ခၽ' လာနိဳင္ပါတယ္။
Gyro compass ရဲ႕၊ အေၿခခံ၊ အလုပ္လုပ္ပံုကို၊ ေဖာ္ၿပၿပီးတဲ႔အခါ၊ ARPA ေႀကာင္႔၊ ထြက္ရတဲ႔၊ observation အေႀကာင္း၊ ဆက္ပါဦးမယ္။ သေဘ္ာမွ၊ Gyro-compass အလုပ္၊ မလုပ္တာ၊ သိထားပါတယ္။ ဒါ႔အၿပင္၊ "Gyro compass" ဟာ၊ Safety Equipment အမၽိဳးအစားထဲမွာ၊ အကၽံဳးဝင္ၿပီး၊ Cargo Ship's Safety Equipment Certificate ရဲ႕၊ ေနာက္ဆက္တြဲ၊ form (E) မွာ၊ ထည္႔သြင္း၊ မွတ္တမ္းတင္၊ ထားႀကတာကိုလည္း၊ သိပါတယ္။
ဒါေပမယ္႔၊ SOLAS regulation ရဲ႕၊ ရာဘာ၊ သားရည္ကြင္းလို၊ 'ခၽံဳ႕' နိဳင္၊ 'ခၽဲ႕' နိဳင္တဲ႔၊ အစြမ္း သတၱိေႀကာင္႔၊ GRT (၅၀၀) ေအာက္၊ ဒါမွမဟုတ္၊ coastal voyage ခရီးစဥ္ေတြသာ၊ သြားလာ၊ ေမာင္းနွင္မယ္႔၊ သေဘ္ာေတြကေတာ႔၊ non-convention ship အၿဖစ္၊ "Gyro compass" တတ္ဆင္၊ 'ထား' ခဲ႔လၽွင္လည္း၊ Cargo Ship's Safety Equipment Certificate ရဲ႕၊ ေနာက္ဆက္တြဲ၊ form (E) မွာ၊ ထည္႔သြင္း၊ ေဖာ္ၿပၿခင္း 'မရိွ' သလို၊ "Gyro compass" တတ္ဆင္၊ ထားၿခင္း၊ 'မရိွ' ခဲ႔ လၽွင္လည္း၊ ထည္႔သြင္း၊ ေဖာ္ၿပၿခင္း 'မရိွ' တာ၊ ေတြ႔ရၿပီး၊ Cargo Ship's Safety Equipment Certificate ရဲ႕၊ ေနာက္ဆက္တြဲ၊ Safety Equipment Exemption Certificate ၿဖင္႔သာ၊ 'ကင္းလြတ္ခြင္႔' ၿပဳထားေႀကာင္း၊ ေတြ႔ရမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
သေဘ္ာက၊ တန္ခၽိန္ (၄၀၀၀) ရိွေပမယ္႔၊ coastal voyage ခရီးစဥ္ေတြသာ၊ သြားလာေနသလို၊ Gyro compass ကလည္း၊ exemption ရထားသမို႔၊
မၿပင္ခဲ႔ေပမယ္႔၊ ARPA မွာ၊ observation ထြက္လာတဲ႔အခါ၊ Gyro compass ကို၊ ၿပင္ရေတာ႔မယ္႔ကိန္း၊ ဆိုက္လာပါၿပီ။ ဒီေတာ႔လည္း၊ corrective action အတြက္၊ စဥ္းစားရပါေတာ႔တယ္။
ရွာရင္းေဖြရင္း၊ ေတြ႔မိတာကေတာ႔၊ Transmitting Heading Device တမၽိဳးၿဖစ္တဲ႔၊ "GNSS Compass" ၿဖစ္ပါတယ္။ true north ရွာေပးတဲ႔၊ Gyro compass ဟာ၊ ေၿမဆြဲအား gravity နဲ႔၊ လည္ပတ္ေနတဲ႔၊ ကမာၻႀကီးရဲ႕၊ earth’s rotation တို႔မွ၊ တဆင္႔၊ အမွန္တကယ္၊ true north ရွာေဖြေပးကာ၊
true heading signal ကို၊ ARPA သို႔၊ ေပးသြင္းသလို၊ Global Navigation Satellite System ရဲ႕၊ "GNSS Compass" ကလည္း၊ satellite ၿဂိဳဟ္တုေတြ၊ အသံုးၿပဳကာ၊ GPS နဲ႔၊ GLONASS ေတြမွတဆင္႔၊ true north ရွာေဖြေပးကာ၊ true heading signal ကို၊ ARPA သို႔၊ ေပးသြင္းနိဳင္တာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီေတာ႔လည္း၊ Gyro compass ကို၊ မၿပင္ေတာ႔ပဲ၊ GNSS Compass ဝယ္ကာ၊ true heading signal ကို၊ ARPA သို႔၊ ေပးသြင္းၿပီး၊
corrective action ေဆာင္ရြက္ခဲ႔ပါတယ္။
fully electronics device ၿဖစ္တဲ႔၊ "GNSS Compass" ဟာ၊ "Gyro compass" ေတြထက္စာလၽွင္၊ ေစၽးသက္သာသလို၊ ပံုမွန္ maintenance ေဆာင္ရြက္စရာ၊ မလိုအပ္တာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ Gyro compass ေတြလို၊ magnetic interference ေႀကာင္႔၊ ၿဖစ္ပြားရတဲ႔၊ static errors ေတြနဲ႔၊
dynamics errors ေတြ၊ ေပၚေပါက္တတ္ၿခင္း၊ မရိွသလို၊ ပိုမိုတိကၽတဲ႔အၿပင္၊ compact navigation package အေနနဲ႔၊ gyro-compass, GNSS receiver equipment နဲ႔ speed log တို႔ကို၊ ေပါင္းစပ္ထားတဲ႔၊ navigational equipment တခုၿဖစ္ေႀကာင္း၊ ေဖာ္ၿပရင္း၊ အဆံုးသတ္လိုက္ပါတယ္။
"Gyro Compass ရယ္၊ GNSS Compass ရယ္"
Comments