"Pump room fixed combustible gas detecting system"

(fleet ထဲမွ၊ သေဘ္ာေတြအတြက္၊ fixed နဲ႔ portable gas detectors ေတြကို၊ ပံုမွန္ calibration ၿပဳလုပ္ရသလို၊ calibration certificates ေတြကိုလည္း၊ detector ရဲ႕ serial number အလိုက္၊ equipment file မွာ၊ သိမ္းဆည္းထားရပါတယ္။ သေဘ္ာနဲ႔ပက္သက္ၿပီး၊ စစ္ေဆးသူ inspectors မၽားဟာ၊ gas detectors ေတြ၊ အလုပ္၊ လုပ္မလုပ္၊ ပံုမွန္၊ calibration ေဆာင္ရြက္ၿခင္း၊ ရိွ၊ မရိွ၊ စစ္ေဆးေလ့၊ ရိွပါတယ္။

တခါကေတာ႔၊ ဂၽီလ္ဘေရာ္တာ သြားမယ္႔၊ သေဘ္ာတစီးကို၊ အာရွမွာ၊ နာမည္ႀကီး brand portable gas detectors ေတြ၊ ထည္႔ေပးလိုက္ပါတယ္။ fixed gas detecting system ကလည္း၊ ဒီ brand ပါပဲ။  fixed gas detecting system ဟာ၊ သေဘ္ာ တည္ေဆာက္ကတည္းက၊ သက္ဆိုင္ရာ၊ Classification Society ရဲ႕၊ approved ရၿပီးသားေပမို႔၊ ၿပသနာမရိွေပမယ္႔၊ သေဘ္ာစစ္ေဆးသူ port state inspector မွ၊ portable gas detectors ေတြအေပါါ၊ observation အၿဖစ္၊ မွတ္ခၽက္ေရးပါေတာ႔တယ္။

အသံုးၿပဳထားတဲ႔၊ portable gas detectors ေတြရဲ႕၊ ထုတ္လုပ္သူ၊ maker ဟာ၊ ဥေရာပမွာ၊ မွတ္ပံုတင္ထားၿခင္း၊ 'မရိွ' တဲ႔အတြက္၊ observation 'ထိ' တာ၊ ၿဖစ္ၿပီး၊ သေဘ္ာကိုယ္စားလွယ္ agent မွတဆင္႔၊ ဥေရာပမွတ္ပံုတင္၊ gas detectors ေတြကို၊ ေစၽးႀကီးေပးကာ၊ ဝယ္ၿပီး၊ သေဘ္ာထံ၊ အေရာက္၊ ေပးပို႔ရပါေတာ႔တယ္။ ဒီ post ေလးကေတာ႔၊  tankersသေဘ္ာေတြမွာ၊ တတ္ဆင္ အသံုးၿပဳႀကတဲ႔၊ fixed combustible gas detecting system အေႀကာင္း၊ ေရးထားတာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။)

Reference, Thanks & image credit to : (1) - Operating principle of Catalytic-type gas sensor : FIGARO Engineering Inc, http://www.figaro.co.jp/, (2) - How Gas Detectors Work : http://www.thomasnet.com/, (3) - Combustible Gas Monitors : Copyright ©2016 Delphian Corporation, 220 Pegasus Avenue, Northvale, N.J., U.S.A.

Remark : All publications and images herein this page are for use of educational purpose only. The owner of this page is not responsible for the consequences in case of violation to copyright, trademark, patent or other intellectual property rights of any third party.

tankers ေတြသေဘ္ာရဲ႕၊ cargo pump room မွာ၊ ရွဳပ္ေထြးေနတဲ႔ pipe line ေတြ၊ အရြယ္အစားႀကီးမားတဲ႔ strainers ေတြနဲ႔၊ valves ေတြ၊ အပါအဝင္၊ capacity ၿမင္႔မားတဲ႔၊ cargo pump ေတြ၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳထားသလို၊ ယိုစိမ္႔မွဳ leakage မွတဆင္႔၊ မီးေလာင္လြယ္တဲ႔၊ hydro-carbon အေၿခခံ flammable gas ေတြနဲ႔၊ အဆိပ္အေတာက္၊ ၿဖစ္ေစနိဳင္မယ္႔ toxic gas ေတြလည္း၊ pump ရဲ႕၊ atmosphere မွာ၊ ရိွေနနိဳင္ပါတယ္။

pump room ကို၊ potential ignition sources အၿဖစ္၊ သတ္မွတ္နိဳင္တဲ႔အတြက္၊ SOLAS Regulation : Chapter II-2, Regulation 4.5.10.1.3 အရ၊ pump room gas alarm system ဆိုတဲ႔၊ "fixed combustible gas detecting system" ကို၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။ Fig. (1) မွာ၊ "Pump room fixed combustible gas detecting system" ဆိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။


combustible gas ေတြဟာ၊ ေလထုထဲမွ၊ oxygen နွင္႔၊ ေပါင္းစပ္ၿပီး၊ ignited နဲ႔၊ 'ထိေတြ႔' မိရာမွ၊ အလိုအေလၽွာက္၊ မီးေလာင္ေပါက္ကြဲမွဳ၊ explosion ၿဖစ္ေပါါနိဳင္ပါတယ္။ CHCs ဆိုတဲ႔၊ chlorinated hydrocarbon အေၿခခံ၊ combustible gas ေတြကေတာ႔၊ (i) - alcohol အုပ္စုမွ၊ methanol, ethanol, propanol, (ii) - esters အုပ္စုမွ၊ ethyl acetate, (iii) - ethers အုပ္စုမွ၊ ethyl ether, methyl ether, (iv) - hydrocarbons အုပ္စုမွ၊ methane, propane, butane, hexane, heptane, acetylene, gasoline, jet fuel, naphtha, turpentine, (v) - cyclic compounds အုပ္စုမွ၊ toluene, xylene, ethylene oxide, (vi) - ketones အုပ္စုမွ၊ acetone, methyl ethyl ketone နဲ႔၊ (vii) - inorganic gases အုပ္စုမွ၊ carbon monoxide, hydrogen sulfide, ammonia, hydrogen တို႔၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

combustible gas ေတြဟာ၊ ေလထုထဲမွ၊ oxygen နွင္႔၊ ေပါင္းစပ္ၿပီး၊ ignited နဲ႔ ထိေတြ႔မိရာမွ၊ အလိုအေလၽွာက္၊ မီးေလာင္ေပါက္ကြဲမွဳ၊ ၿဖစ္ေပါါနိဳင္တဲ႔၊ ေရာေနွာပါဝင္မွဳပမာဏကို၊ LEL ဆိုတဲ႔၊ lower explosive limit ရာခိုင္နံွဳးပမာဏၿဖင္႔၊ တိုင္းတာေဖာ္ၿပသလို၊ တခါတရံ LFL ဆိုတဲ႔၊ lower flammable limit ရာခိုင္နံွဳးပမာဏၿဖင္႔လည္း၊ တိုင္းတာေဖာ္ၿပေလ့၊ ရိွပါတယ္။ tankers ေတြရဲ႕၊ cargo pump room မွ၊ combustible gas ေတြရဲ႕၊ lower explosive limit ရာခိုင္နံွဳး ပမာဏကို၊ typical alarm setting အၿဖစ္၊ 20 % LEL ဆိုၿပီး၊ ခၽိန္ညိွထားႀကပါတယ္။

combustible gas ေတြနဲ႔ toxic gas ေတြရဲ႕၊ ေရာေနွာ ပါဝင္မွဳပမာဏ၊ တိုင္းတာရာမွာ၊ oxidation, catalytic, photoionization, metal oxide semiconductors, electrochemical sensors နဲ႔၊ infrared အစရိွတဲ႔၊ နည္းလမ္း methods ေတြ၊ အမၽားအၿပား ရိွတဲ႔အထဲမွ၊ tankers သေဘ္ာေတြရဲ႕၊ "fixed combustible gas detecting system" မွာေတာ႔၊ (i) - catalytic bead method detector/ sensor ဒါမွမဟုတ္၊ (ii) - infrared method detector/ sensor တို႔ကို၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။

carbon monoxide, hydrogen sulphide, chlorine နဲဲ႔႔၊ nitrogen oxides အစရိွတဲ႔၊ toxic gas ေတြရဲ႕၊ ေရာေနွာပါဝင္မွဳပမာဏ၊ တိုင္းတာရာမွာေတာ႔၊ electrochemical detector/ sensors နဲ႔၊ MOS လို႔ေခါါတဲ႔၊ metal oxide semiconductors detector/ sensors ေတြကို၊ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။

(i) - catalytic bead method detector/ sensor ဟာ၊ tankers သေဘ္ာေတြရဲ႕၊ "fixed combustible gas detecting system" မွာ၊ အမၽားဆံုး၊ တတ္ဆင္အသံုးၿပဳႀကတဲ႔၊ detector/ sensor အမၽိဳးအစား၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ အဓိကအစိတ္အပိုင္းအၿဖစ္၊ detector element (D) နဲ႔၊ compensator element (C) တို႔၊ ပါဝင္ႀကပါတယ္။

catalytic material ဟာ၊ combustible gases နဲ႔၊ ထိေတြ႔တဲ႔အခါ၊ တုန္႔ၿပန္မွဳ 'ေပး] နိဳင္တဲ႔၊ sensitive material ၿဖစ္ပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔၊ detector element ၿဖစ္တဲ႔၊ catalytic material ဟာ၊ combustible gases ကို၊ ေလာင္ကၽြမ္းသြားေစမယ္႔၊ material လည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ catalytic oxidation ဆိုတဲ႔၊ combustible gases ေလာင္ကၽြမ္းၿခင္းေႀကာင္႔၊ detector element ရဲ႕၊ temperature 'ၿမင္႔တက္' လာၿပီး၊ detector element ရဲ႕ platinum treated wire coil မွာလည္း၊ resistance 'ၿမင္႔တက္' လာပါတယ္။ 
compensator element မွာေတာ႔၊ catalytic material ထည္႔သြင္းတတ္ဆင္၊ ထားၿခင္း 'မရိွ' သလို၊ detector element ရဲ႕ platinum treated wire coil မွာလည္း၊ resistance 'ၿမင္႔တက္' ၿခင္း၊ 'မရိွ' တဲ႔အတြက္၊ resistance တန္ဘိုး (၂) ခုကို၊ အေၿခခံကာ၊ 'wheatstone bridge circuit' မွ၊ output voltage ထုတ္ေပးၿခင္းၿဖင္႔၊ detection method ကို၊ ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။ Fig. (2) မွာ၊ "Basic measuring circuit of catalytic bead method detector/ sensor" ဆိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။


(ii) - infrared method detector/ sensor မွာလည္း၊ measurement signal detector နဲ႔၊ reference signal detector ဆိုတဲ႔၊ အဓိက၊ အစိတ္အပိုင္း (၂) ခု၊ ပါရိွပါတယ္။  measurement signal detector ရဲ႕ chamber အတြင္းသို႔၊ combustible gases ေတြ၊ ဝင္ေရာက္လာတဲ႔အခါ၊ optical beamsplitter ကို၊ ၿဖတ္သန္းေနတဲ႔၊ IR source မွ၊ infrared အလင္းတန္းရဲ႕၊ လိွဳင္းအလၽွား wavelength ေၿပာင္းလဲသြားသလို၊ detector circuit ရဲ႕၊ output current ပမာဏဟာလည္း၊ လိုက္ပါ၊ ေၿပာင္းလဲသြားပါတယ္။


reference signal detector ရဲ႕၊ chamber အတြင္းကိုေတာ႔၊ combustible gases ေတြဝင္ေရာက္ၿခင္းမရိွတဲ႔အတြက္၊ output current ပမာဏ၊ ေၿပာင္းလဲမွဳ၊ 'မရိွ' သလို၊ 'မတူညီ' တဲ႔၊ output current ပမာဏ (၂) ခုကို၊ အေၿခခံၿပီး၊ comparator circuit မွ၊ output current ထုတ္ေပးၿခင္းၿဖင္႔၊ detection method ကို၊ ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။ Fig. (3) မွာ၊ "Basic measuring diagram of infrared method detector/ sensor" ဆိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပလိုက္ပါတယ္။

Popular posts from this blog