"Crankcase Explosion နဲ႔ Oil Mist Detector"

(သေဘ္ာသားဘဝတုန္းက၊ မီး အႀကီးအကၽယ္၊ ေလာင္ သမို႔၊ 'CO2' လြွတ္ကာ၊ 'ၿငိမ္း' ခဲ႔ရတဲ႔၊ သေဘ္ာတစီး၊ စီးခဲ႔ဖူးပါတယ္။ တကယ္ေတာ႔၊ 'မီး' ေလာင္ဖူးတဲ႔၊ သေဘ္ာ၊ ဒါမွမဟုတ္၊ exhaust piping ရဲ႕၊ expansion bellows ေတြ၊ ခဏခဏ 'ေပါက္' ကာ၊ exhaust piping ရဲ႕၊ gaskets ေတြလည္း၊ ခဏခဏ 'ၿပတ္' တတ္တဲ႔၊ သေဘ္ာေတြဟာ၊ လၽွပ္စစ္အပိုင္းကို၊ ဒုကၡေပးေလ့ရိွပါတယ္။

သေဘ္ာ၊ 'မီး' ေလာင္ဖူးခဲ႔ၿခင္း၊ အပါအဝင္၊ exhaust piping arrangement failure ေႀကာင္႔၊ စက္ခန္းထဲမွာ၊ soot deposit ေတြ၊ ကၽန္ရိွေနတတ္ပါတယ္။  PM 10 အရြယ္အစားေအာက္၊ သာမန္မၽက္စိနဲ႔၊ အလြယ္တကူ၊ မၿမင္နိဳင္တဲ႔၊ အမွဳန္အမြွား၊ soot deposit ေတြဟာ၊ particulate matter အၿဖစ္၊ main switch board အပါအဝင္၊ motors ေတြ၊ generators ေတြနဲ႔၊ starter panels ေတြထဲ၊ ေရာက္ေနတတ္သလို၊ relay ေတြနဲ႔၊ magnetic contactors ေတြမွာသာမက၊ PCB cards ေတြရဲ႕၊ electronic components ေခၽာင္ႀကိဳ၊ ေခၽာင္ႀကားမွာ၊ ေနရာ၊ ဝင္ယူၿပီး၊ တခၽိန္မဟုတ္၊ တခၽိန္မွာေတာ႔၊ conductor element အေနနဲ႔၊ ဒုကၡေတြ၊ လွလွႀကီးေပးမွာလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီ႔ သေဘ္ာရဲ႕၊ ODM ကလည္း၊ ဒုကၡေတြကို၊ လွလွႀကီးေပးေလ့ရိွပါတယ္။ မႀကာခဏ၊ malfunctioning ၿဖစ္ကာ၊  main engine ကို၊ slow down အေနနဲ႔၊ ဆြဲ 'ခၽ' သြားတတ္သလို၊ CPP နဲ႔၊ shaft generator သံုးထားတဲ႔အတြက္၊  main engine slow down ၿဖစ္တိုင္း၊ black out ေတြလည္း၊ ၿဖစ္ရပါေတာ႔တယ္။ ဒီေတာ႔လည္း၊ ODM ရဲ႕၊ oil mist density indicator အတံုးေလးေတြကို၊ အၿမဲသတိထားကာ၊  ႀကည္႔ေနရသလို၊ oil mist density indicator အတံုးေလးေတြ၊  (၃) ခုေလာက္၊ 'ၿပ' လာတာနဲ႔၊ infra red - light obstruction type 'Visatron' oil mist detector ရဲ႕၊ scavenging air chamber ကို၊ 'ဖြင္႔' ကာ၊ သန္႔ရွင္းေရး၊ မႀကာခဏ၊ လုပ္ေပးရပါတယ္။

အမွန္တကယ္ oil mist density  ၿမင္႔တက္လာၿခင္း၊ 'မရိွ' ပဲ၊  မီးေလာင္စဥ္က၊ ႀကြင္းကၽန္ရစ္ခဲ႔တဲ႔၊ PM 10 အရြယ္အစားေအာက္၊ သာမန္မၽက္စိနဲ႔၊ အလြယ္တကူ၊ မၿမင္နိဳင္တဲ႔၊ အမွဳန္အမြွား၊ soot deposit ေတြဟာ၊ scavenging air chamber မွတဆင္႔၊  measuring chamber သို႔၊ ေရာက္ရိွကာ၊ malfunctioning ေတြ၊ ေပါါေပါက္ရၿခင္းလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။  ဒီ post ေလးဟာ၊ (၂၀၁၀) ခုနွစ္ခန္႔က၊ ေရးခဲ႔တဲ႔၊ post ေလးၿဖစ္ၿပီး၊  တဖန္ၿပန္လည္၊ ေဖာ္ၿပလိုက္ပါတယ္။)

Reference, thanks and credit :  (1) Marine Auxiliary Machinery, 7th Edition, 1995 by Mc George, (2) http://www.marinelighting.ca/, (3) http://www.machineryspaces.com/

Remark : All publications and images herein this pages are for use of educational purpose only. The owner of this pages is not responsible for the consequences in case of violation to copyright, trademark, patent or other intellectual property rights of any third party.

သေဘ္ာေတြရဲ႕၊ 2 stroke main engine မွ၊ scavenge space မွာ၊ 'မီး' ေလာင္တတ္သလို၊ crankcase မွ တဆင္႔၊ ေပါက္ကြဲမွဳေတြလည္း၊ ၿဖစ္ေပါါတတ္ၿပီး၊ "crankcase explosion" ရယ္လိုု႔၊ ေခါါႀကပါတယ္။ ၿမင္႔မားတဲ႔ အပူခၽိန္နဲ႔၊ လည္ပတ္ေနမယ္႔၊ engine မွာ၊ crankcase explosion ၿဖစ္ေပါါရာမွတဆင္႔၊ piston ကဲ႔သို႔၊ အစိတ္အပိုင္းေတြ၊ အပါအဝင္၊ ပူေလာင္ေနတဲ႔ lubricating oil ေတြလည္း၊  လြင္႔စင္ထြက္လာၿပီး၊ သေဘ္ာ စက္ခန္း engine room အတြင္း၊ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ေနသူေတြအတြက္၊ အသက္အနၱရာယ္ဆံုးရံွဳး၊ ထိခိုက္မွဳေတြ၊ ၿဖစ္ေပါါတတ္ သလို၊ ေနာက္ဆက္တြဲအေနနဲ႔၊ engine room မွာပါ၊ မီးေလာင္တတ္ပါတယ္။

crankcase အတြင္း၊ "hot spot" ေတြ၊ ေပါါေပါက္လာရာမွတဆင္႔၊ crankcase explosion ၿဖစ္ေပါါလာနိဳင္ပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔၊ (i) reciprocating movement ၿဖင္႔၊ 'အထက္နဲ႔၊ ေအာက္' အတက္အဆင္းၿပဳကာ၊ လွဳပ္ရွားေနမယ္႔၊ piston ေတြရဲ႕၊ temperature ၿမင္႔တက္ လာၿခင္း၊ (ii) crank shaft ရဲ႕၊ bearing temperature ေတြ၊ ၿမင္႔တက္လာၿခင္း၊ (iii) leak ၿဖစ္ေပါါေနတဲ႔၊ piston ring ေတြမွာ၊ blow past ၿဖစ္ရာမွတဆင္႔၊ crankcase အတြင္းသို႔၊ spark ေတြ၊ ကၽဆင္းလာၿခင္းနဲ႔၊ (iv) scavenge trunk အတြင္း၊ မီးေလာင္ၿခင္း၊ အစရိွတဲ႔၊ အခၽက္ေတြေႀကင္႔၊ "hot spot" ေတြ၊ ေပါါေပါက္လာၿပီး၊ crankcase explosion ၿဖစ္ေပါါလာတယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။ crankcase explosion ဟာ၊ 2 stroke engine ေတြမွာသာ မက၊ 4 stroke engine ေတြမွာလည္း၊ ၿဖစ္ေပါါတတ္ပါတယ္။

crankcase အတြင္းမွ၊ hot spot ေတြနဲ႔၊ ၿမင္႔မားတဲ႔ အပူခၽိန္ၿဖင္႔၊ circulating ၿပဳလုပ္ေနမယ္႔၊ lubricating oil တို႔၊ ေတြ႔ဆံုတဲ႔အခါ၊ lubricating oil ဟာ၊ vaporized အၿဖစ္၊ 'အေငြ႕ပၽံ' သြားတတ္ပါတယ္။ lubricating oil cooler ကို၊ vaporized particles ေတြ၊ ၿဖတ္သန္းတဲ႔အခါ၊ atomization action ၿဖင္႔၊ oil mist လို႔ေခါါတဲ႔ အၿဖဴေရာင္ whit mist ေတြအၿဖစ္၊ 'ဖြဲ႔တည္' လာသလို၊ crankcase အတြင္းရိွ၊ hot spot ေတြနဲ႔၊ ထပ္မံ၊ ထိေတြ႔ရာမွတဆင္႔၊ မီး ေလာင္ၿခင္းလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

crankcase အတြင္း၊ မီး ေလာင္ၿခင္းေႀကာင္႔၊ ၿမင္႔မားတဲ႔၊ temperature နဲ႔၊ pressure ေတြ၊ ေပါါေပါက္လာၿပီး၊ pressure ဟာ၊ maximum permissible limit ကို၊ ေကၽာ္လြန္သြားတဲ႔အခါ၊ ေပါက္ကြဲမွဳ explosion ၿဖစ္ေပါါလာနိဳင္ပါတယ္။ crankcase explosion မၿဖစ္ေပါါခင္၊ အရိပ္လဏၡာ symptoms ေတြကိုလည္း၊ ၿပသေလ့ရိွပါတယ္။ (i) exhaust temperature ရုတ္တရက္၊ 'ၿမင္႔တက္' လာၿခင္း၊ (ii) engine ရဲ႕ load ရုတ္တရက္၊ 'ၿမင္႔တက္' လာၿခင္း၊ (iii) engine ေမာင္းနွင္လည္ပတ္ပံု၊ 'မမွန္' ေတာ႔ၿခင္း၊ (iv) engine အတြင္းမွ၊ ထူးၿခားတဲ႔၊ 'ဆူညံသံ' ေပါါထြက္လာၿခင္းနဲ႔၊ (v) oil mist သို႔မဟုတ္ whit mist ၿဖစ္ေပါါရာမွ၊ ထူးၿခားတဲ႔၊ 'အနံ႔' တမၽိဳး၊ ေပါါထြက္လာၿခင္း၊ အစရိွတဲ႔၊ pre-explosion signs ေခါါ၊ symptoms ေတြကို၊ သတိၿပဳသင္႔ပါတယ္။ pre-explosion signs ေတြ၊ ေပါါေပါက္လာခဲ႔လၽွင္၊ engine ကို slow down ၿပဳလုပ္ကာ၊ ရပ္တန္႔ၿပီး၊ fuel line နဲ႔၊ supply air line ေတြကိုလည္း ပိတ္ထားရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။

indicator cock ေတြ 'ဖြင္႔' ကာ၊ turning gear engage ၿပဳလုပ္ၿပီး၊ တဆက္တည္းမွာ၊ cooling efficiency ကို၊ ေပးနိဳင္သေလာက္ေပးရင္း၊ cooled down အေနနဲ႔၊ အေအးခံရမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ engine ေအးေနၿပီလို႔၊ ယူဆရတဲ႔အခါ၊ crankcase doors ေတြ၊ ဖြင္႔ကာ၊ unit တခုၿခင္း အလိုက္ ၊inspection အေနနဲ႔ စစ္ေဆးရန္၊လိုအပ္ပါတယ္။

crankcase explosion မၿဖစ္ေပါါေစရန္၊ preventive action အေနနဲ႔ ေဆာင္ရြက္သင္႔တာေတြကေတာ႔၊ (i) oil mist detector တတ္ဆင္အသံုးၿပဳၿခင္း၊ (ii) temperature ေလၽွာ႔ခၽနိဳင္ရန္၊ reciprocating movement  ၿဖင္႔၊ လွဳပ္ရွားေနမယ္႔၊ အစိတ္အပိုင္းေတြအတြင္း၊ proper lubricating လံုလံုေလာက္ေလာက္၊ ရရိွေစၿခင္း၊ (iii) - temperature ေလၽွာ႔ခၽနိဳင္ရန္၊ white metal materiel bearings ေတြ၊ အသံုးၿပဳၿခင္း၊ (iv)  engine ကို၊ over loaded ၿဖစ္လာတဲ႔အထိ၊ အသံုးမၿပဳၿခင္း၊ (v)  crankcase အတြင္းရိွ၊ pressure ေလၽွာ႔ခၽနိဳင္ရန္၊ pressure relief valves ေတြ၊ တတ္ဆင္အသံုးၿပဳၿခင္း၊ (vi) တတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ pressure relief valves ေတြကို၊ ပံုမွန္ pressure test ေဆာင္ရြက္ေပးၿခင္း၊ (vii) pressure relief valves ေတြမွာ၊ flame arrestor ေခါါ၊ wire mesh ေတြ၊ ထည္႔သြင္းထားၿခင္းၿဖင္႔၊ crankcase အတြင္း၊ မီးေလာင္တဲ႔အခါ၊ flame ေတြ၊ engine room သို႔၊ မေရာက္ရိွေစရန္၊ တားဆီးထားၿခင္း၊ (viii)  vent pipes ေတြကို၊ choke အေနနဲ႔၊ ပိတ္ဆို႔ မေနေစရန္၊ ပံုမွန္စစ္ေဆးၿခင္းနဲ႔၊ (iv)  crankcase အတြင္း၊ မီးေလာင္မွဳမွ၊ explosion အဆင္႔ အထိ၊ ကူးစက္ မသြားေစရန္၊ CO2 နဲ႔၊ inert gas system တို႔ကဲ႔သို႔၊ fixed fire extinguishing system ေတြ၊ crankcase အတြင္း၊ တတ္ဆင္ၿခင္းတို႔၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

crankcase အတြင္းမွ၊ pressure ေလၽွာ႔ခၽရန္၊ pressure relief valve အၿဖစ္၊ spring loaded self-closing valves ေတြ၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။ 2 stroke slow speed engine ေတြမွာ၊ 2 door type spring loaded self-closing pressure relief valve ေတြကို၊ cylinder units ေတြရဲ႕၊ crank case doors တိုင္းမွာ၊ တတ္ဆင္ထာၿပီး၊ 4 stroke medium speed engine ေတြမွာေတာ႔ relief valve တလံုးခန္႔သာ၊ တတ္ထားေလ့၊ ရိွပါတယ္။ Fig. (1) မွာ၊ '2 door type spring loaded self-closing pressure relief valve' ကို၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။


 Fig. (1) - 2 door type spring loaded self-closing pressure relief valve

spring loaded self-closing valves ေတြဟာ၊ တည္ေဆာက္ပံုအရ၊ ၿပင္ပမွ atmospheric air ကို၊ crank case အတြင္းသို႔၊ မဝင္ေရာက္ေစရန္ တားဆီးေပးထားနိဳင္ပါတယ္။ valve seat ကို၊ spring နဲ႔ တြဲၿပီး၊ အလံုပိတ္ enclosed arrangement အၿဖစ္၊ တည္ေဆာက္ထားသလို၊ assembly တခုလံုးကိုလည္း crank case door မွာ၊ တတ္ဆင္ကာ၊ ၿပင္္ပမွ safe guard ၿဖင္႔၊ ထပ္မံ ကာရံထားပါတယ္။ 

crank case အတြင္း၊ မီးေလာင္ၿခင္းေႀကာင္႔၊ pressure 'ၿမင္႔တက္' လာတဲ႔အခါ၊ sparing ၿဖင္႔ 'ဖိ' ထားမယ္႔ valve လည္း၊ 'ႀကြ' တက္္လာၿပီး၊ engine အၿပင္ဖက္ atmosphere ထဲသို႔၊ pressure ကို၊ 'တြန္းထုတ္' လိုက္ၿခင္းၿဖင္႔၊ 'ေလၽွာ႔ခၽ' ေပးမွာ၊ ၿဖစ္သလို၊ crank case အတြင္း၊ pressure 'ကၽဆင္း' သြားတဲ႔႔အခါမွာတာ႔၊  sparing ဟာ၊ valve ကို၊ မူလေနရာသို႔၊ ၿပန္လည္ 'တြန္းပို႔' လိုက္မွာလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

pressure relief valve ရဲ႕၊ oil-wetted gauze လို႔ေခါါတဲ႔၊ flame arrestor 'ဇကာ' ေတြကို၊ engine room ဖက္မွာ၊ တတ္ဆင္ထားပါတယ္။ flame arrestor ဟာ၊ crank case အတြင္းမွ၊ မီးေတာက္၊ မီးစ flame ေတြ၊ engine အၿပင္ဖက္သို႔၊ ထြက္ မလာေစရန္ flame trap ကဲ႔သို႔၊ တားဆီးေပးထားပါတယ္။ pressurerelief valve ေတြအတြင္းမွ၊ spring ေတြ၊ ပံုုမွန္ အလုုပ္လုပ္ၿခင္း၊ ရွိ၊ မရိွနဲ႔  oil-wetted gauze ဇကာေတြ၊ corrosion ၿဖစ္ေပါါၿပီး၊ ေပါက္ၿပဲေနၿခင္း ရိွ၊ မရိွတို႔ကိုလည္း၊ ပံုမွန္စစ္ေဆးေပးရန္၊ လိုအပ္္ပါတယ္။

crankcase explosion ဟာ၊ engine အတြင္း၊ oil mist ေတြ၊ ၿဖစ္ပြားရာမွ၊ 'စတင္' တယ္လို႔၊ ေၿပာနိဳင္ေပမယ္႔၊ လည္ပတ္ လွဳပ္ရွားေနမယ္႔၊ အစိတ္အပိုင္းေတြအႀကား၊ ၿဖတ္သန္း၊ သြားလာေနတဲ႔၊ lubricating oil ေတြမွာ၊ ၿမင္႔မားတဲ႔ high temperature အပူရိွန္လည္း၊ အၿမဲ ရိွေနမွာ ၿဖစ္သလို၊ oil mist လို႔ေခါါတဲ႔၊ အၿဖဴေရာင္ whit mist ေတြလည္း၊ အၿမဲတမ္း ေပါါေပါက္ေနမွာၿဖစ္ပါတယ္။ oil mist ၿဖစ္ေပါါမွဳ density အေပါါ မူတည္ၿပီီး၊ ပမာဏမၽားမွသာ၊ crankcase explosion ၿဖစ္္ေပါါနိဳင္ပါတယ္။

ေယဘုယၽအားၿဖင္႔၊ oil mist ရဲ႕၊ သိပ္သည္းဆ density (0 ~ 1.99 mg/ Lit) ပမာဏကို၊ ပံုမွန္ working level အၿဖစ္္၊ သတ္မွတ္ၿပီး၊ (1.99 ~ 50 mg/ Lit) ပမာဏကိုေတာ႔၊ အနၱရာယ္ရိွတဲ႔၊ danger level အၿဖစ္ သတ္္မွတ္ကာ၊ (50 mg/ Lit)  ပမာဏ အထက္၊ ဆိုလၽွင္ေတာ႔၊  ေပါက္ကြဲမွဳ ၿဖစ္ေစနိဳင္မယ္႔၊ explosive level အၿဖစ္၊ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ Fig. (2) မွာ၊ operating level of oil mist ဆိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။


Fig. (2) - operating level of oil mist

oil mist ရဲ႕၊ သိပ္သည္းဆ density ၿမင္႔တက္မွဳ၊ ေပါါေပါက္ရတဲ႔၊ အဓိက၊ အေႀကာင္းရင္းေတြကို၊ (i) - pressurized ၿဖစ္ေပါါေနတဲ႔ lubricating piping system မွာ၊ vibration ေႀကာင္႔၊ fittings ေတြ၊ 'ေခၽာင္' ထြက္ၿပီး၊ atomized spray အၿဖစ္၊ အၿပင္ဖက္သို႔၊ lubricating oil 'ပန္း' ထြက္လာၿခင္းနဲ႔၊  (ii) -  သာမန္ထက္၊ ထူးထူးကဲကဲ၊ အပူူခၽိန္ ၿမင္႔ေနတဲ႔၊ hot spot ေတြနဲ႔၊ lubricating oil တို႔၊ ထိေတြ႔ၿပီး၊ ဆူပြက္ကာ boiling ၿဖစ္ေပါါလာၿခင္း၊ ဆိုကာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။

air ဆိုတဲ႔ ေလ၊  တနည္းအားၿဖင္႔ oxygen, ေလာင္စာ fuel နဲ႔၊ မီးစ ignition ဒါမွမဟုတ္၊ အပူ heat တို႔၊ ေပါင္းဆံုရာမွ မီးေလာင္ၿခင္း ၿဖစ္ေပါါတယ္လို႔၊ ေယဘုယၽအားၿဖင္႔၊ လက္ခံ ထားႀကေပမယ္႔၊ အလံုပိတ္ enclosed ပံုသ႑န္၊ တည္ေဆာက္ထားတဲ႔၊ engine ရဲ႕၊ crankcase အတြင္းသို႔၊ ၿပင္ပေလ အဆက္မၿပတ္၊ ဝင္ေရာက္ေနၿခင္း၊ မရိွသလို၊  oxygen ပမာဏဟာလည္း၊ နည္းပါးပါတယ္။ crankcase အတြင္း မီးေလာင္ၿခင္းဟာ၊ hot spot လို႔ေခါါတဲ႔၊ သာမန္ထက္ အပူခၽိန္၊ ပိုမၽားတဲ႔၊ ေနရာေတြမွတဆင္႔၊ ေပါါေပါက္လာၿခင္းသာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

crankcase အတြင္းရိွ၊ hot spot ရဲ႕အပူခၽိန္ဟာ၊ (200  ိC) ထက္၊ ေကၽာ္လြန္သြားတဲ႔အခါ၊ ထိေတြ႔မိတဲ႔ lubricating oil လည္း၊ အေငြ႔ပၽံသြားၿပီး၊ LO cooler ကို၊ ၿဖတ္သန္းကာ၊ (5 ~ 10) micron အရြယ္အစားရိွတဲ႔၊ white oil mist ေတြအၿဖစ္၊ engine အတြင္းသို႔၊ တဖန္ ၿပန္လည္၊ ဝင္ေရာက္လာမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ oil mist ရဲ႕ concentration ဟာ၊ (50 mg/ Lit) သို႔မဟုတ္၊ oil mist - air ratio (13) % ခန္႔၊ ၿဖစ္ေပါါလာၿခင္းကို lower explosive level လို႔၊ ေခါါပါတယ္။ oil mist ဟာ၊ (850  ိC) အပူခၽိန္သို႔၊ ေရာက္ရိွလာတဲ႔အခါ၊ ignition စတင္ ၿဖစ္ေပါါသလို၊ တခါတရံမွာေတာ႔၊ crank case အတြင္းသို႔၊ blow past ၿဖစ္ပြားရာမွတဆင္႔၊ ignition လည္း၊ ေပါါေပါက္တတ္ပါတယ္။

ရွည္ေမၽာေမၽာ crank path ပံုစံ၊ တည္ေဆာက္ထားတဲ႔၊ engine ေတြမွာ၊ crankcase explosion ပိုမို၊ ၿဖစ္ပြားေလ႔၊ ရိွတာေတြ႔ရပါတယ္။ engine design ပံုစံအေနအထားေတြကို၊ ထည္႔သြင္း စဥ္းစားၿပီး၊ 2 stroke engine ေတြရဲ႕၊ crankcase volume ကို၊ 500 cu-meter အထက္၊ အရြယ္အစား၊ တည္ေဆာက္လာႀကပါတယ္။ crankcase explosion ဟာ၊ အဆင္႔ (၂) ဆင္႔နဲ႔၊ ၿဖစ္ေပါါေလ့ရိွကာ၊ (i) primary explosion နဲ႔၊ (ii)  secondary explosion ရယ္လို႔၊ ေခါါဆိုႀကပါတယ္။

(i) - Primary explosion

explosion ၿဖစ္ပြားတဲ႔အခါ၊ မီးေတာက္ flame  အရင္ဆံုး ေပါါေပါက္လာၿပီး၊ crankcase ရဲ႕၊ ေအာက္ဖက္သို႔၊ ထိုးဆင္းပါတယ္။ flame နဲ႔အတူ၊ pressure wave တခုလည္း၊ ၿဖစ္ေပါါလာသလို၊ pressure wave သို႔မဟုတ္၊ flame turbulence ရဲ႕၊ ၿမင္႔မားတဲ႔၊ အရိွန္အဟုန္ေႀကာင္႔၊ လည္ပတ္ေမာင္းနွင္ေနမယ္႔၊ engine အစိတ္အပိုင္းေတြဟာ၊ ၿပင္းထန္စြာ၊ လွဳပ္ရွားသြားၿပီး၊ oil mist vapor ေတြ၊ ပိုမိုေပါါေပါါက္လာၿခင္းကို၊ primary crankcase explosion အၿဖစ္၊ သတ္မွတ္ပါတယ္။

(ii)  - Secondary explosion

ပိုမိုေပါါေပါါက္လာတဲ႔၊ oil mist vapor ေတြေႀကာင္႔၊ flame ဟာ၊ ႀကီးမားလာၿပီး၊ pressure wave ကို၊ ပိုမို ၿမင္႔မားလာေစပါတယ္။ pressure ၿမင္႔တက္ လာတဲ႔အခါ၊ pressure relief valve ေတြမွတဆင္႔၊ အၿပင္ဖက္သို႔၊ flame ထြက္လာတတ္ပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔ pressure ကို၊ release ၿပဳလုပ္လိုက္ၿခင္းလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ pressure release ၿပဳလုပ္ၿပီးတဲ႔အခါ၊ valve seat ဟာ၊ မူလေနရာသို႔၊  ၿပန္လည္ေရာက္ရိွရမွာ၊ ၿဖစ္သလို၊ အကယ္၍၊ relief valve အလိုအေလၽွာက္၊ ၿပန္ 'မပိတ္' နိဳင္ခဲ႔လၽွင္၊ crankcase အတြင္းမွ၊ pressure ဟာ၊ atmosphere pressure ထက္၊ ေလၽွာ႔နည္းေနတဲ႔အတြက္၊ crankcase အတြင္းသို႔၊ ၿပင္ပေလ outside air ဝင္ေရာက္လာနိဳင္ပါတယ္။

ၿပင္ပေလဟာ၊ flammable mixture ေတြနဲ႔၊ ေပါင္းစပ္သြားၿပီး၊ ေနာက္ထပ္ explosion တခု၊ crankcase အတြင္း၊ ေပါါေပါက္လာၿခင္းကို၊ secondary explosion လို႔၊ ေခါါဆိုႀကပါတယ္။ secondary explosion ဟာ၊ crankcase door ပြင္႔ထြက္သြားတဲ႔အထိ၊ ၿပင္းထန္တာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ အကယ္၍၊ relief valve ဟာ၊ primary explosion မွာကတည္းက၊ pressure ကို၊ release မၿပဳလုပ္နိဳင္ခဲ႔လၽွင္လည္း၊ secondary explosion အဆင္႔သို႔၊ တိုက္ရိုက္၊ ေရာက္ရိွသြားနိဳင္ပါတယ္။

crankcase door ပြင္႔ထြက္သြားရာမွ၊ တဆင္႔၊ engine room မီးေလာင္မွဳပါ၊ ဆက္တိုက္၊ ၿဖစ္ေပါါတတ္ပါတယ္။ crankcase explosion ၿဖစ္ပြားရတဲ႔ အေႀကာင္းရင္းေတြကို၊ လက္လမ္း မွီသေလာက္၊ ေလ့လာႀကည္႔တဲ႔အခါ၊ (i) PTO gear box bearing မွာ၊ hot spot ၿဖစ္ေပါါခဲ႔ၿခင္း၊ (ii) piston cooling oil inlet pipe ၿပဳတ္ထြက္ရာမွ တဆင္႔၊ ၿဖစ္ေပါါခဲ႔ၿခင္း၊ (iii) stuffing box မွ၊ spring ေတြကို၊ လြဲမွားစြာ တတ္ဆင္ခဲ႔ၿခင္း၊ (iv) piston rod နဲ႔ cylinder frame တို႔၊ ထိတိုက္မိရာမွ၊ ၿဖစ္ေပါါခဲ႔ၿခင္း၊ (v) timing chain tightener ၿပဳတ္ထြက္ခဲ႔ၿခင္း၊ (vi) main bearing မွာ၊ hot spot ၿဖစ္ေပါါခဲ႔ၿခင္း၊ (vii) cam shaft bearing မွာ၊ hot spot ၿဖစ္ေပါါခဲ႔ၿခင္း၊ (viii) crank pin bearing မွာ၊ hot spot ၿဖစ္ေပါါခဲ႔ၿခင္းနဲ႔၊ (ix) piston crown ၿပတ္ထြက္သြားခဲ႔ၿခင္း၊ စတဲ႔ အေႀကာင္းရင္းေတြကို၊ ေတြ႔ရပါတယ္။

blow pass နဲ႔၊ atomized spray ကဲ႔သို႔၊ high pressure leak တို႔မွတဆင္႔၊ ေပါါေပါက္လာမယ္႔၊ oil mist particles ေတြနဲ႔၊ hot spot ေႀကာင္႔၊ ေပါါေပါက္လာတဲ႔၊ oil mist particles ေတြဟာ၊ (3 ~ 10) microns အရြယ္အစားခန္႔၊ ရိွပါတယ္။ hot spot ေႀကာင္႔၊ ေပါါေပါက္လာတဲဲ႔၊ oil mist ကို၊ ၿမင္ေတြ႔ရတဲ႔အတြက္၊ blue smoke ရယ္လို႔၊ ေခါါႀကပါတယ္။

မူလက၊ flash point (200 °C) ခန္႔၊ ရိွေနတဲ႔၊ lubricating oil ဟာ၊ blue smoke အဆင္႔သို႔၊ ေရာက္ရိွသြားတဲ႔အခါ၊ flash point ဟာလည္း၊ (150 °C) ေအာက္သို႔၊ ကၽဆင္း သြားပါေတာ႔တယ္။ engine ရဲ႕၊ out put power (2, 250) KW နဲ႔ အထက္၊ သို႔မဟုတ္၊ cylinder ရဲ႕၊ diameter (300) mm နဲ႔ အထက္၊ engine တိုင္းမွာ၊ oil mist ၿဖစ္ေပါါမွဳ level ပမာဏကို၊ ႀကိဳတင္သိနိိဳင္္ရန္၊ OMD ဆိုတဲ႔ oil mist detector တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳရန္ SOLAS regulation မွာ၊ mandatory အၿဖစ္၊ ၿပဌာန္းထားပါတယ္။

2 stroke engine ေတြမွာ၊ crankcase အတြက္၊ oil mist detector အၿပင္၊ timing gear case explosion မၿဖစ္ေပါါခင္၊ ႀကိဳတင္သိနိဳင္ေစရန္၊ timing case oil mist detector ကိုလည္း၊ တတ္ဆင္ထားႀကတာ၊ ေတြ႔ဖူးပါတယ္။ oil mist detector ေတြဟာ၊ ထုတ္လုပ္သူ  maker အေပါါ၊ မူတည္ၿပီး၊ ပံုစံနဲ႔ အလုပ္လုပ္ပံု၊ ကြာၿခားႀကေပမယ္႔၊ photo electric cell အသံုးၿပဳထားတဲ႔၊ အေၿခခံ၊ အလုပ္လုပ္ပံုမွာေတာ႔၊ အားလံုးတူညီႀကပါတယ္။ OMD လို႔ေခါါတဲ႔ oil mist detectors ေတြကို၊ (i) light obscuration type OMD နဲ႔၊ (ii) light scatter type OMD ဆိုၿပီး၊ (၂) မၽိဳးေတြ႔ရမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

"Light obscuration type OMD"

measuring cell unit နဲ႔႔၊ reference cell unit ေတြကို၊ အၿပိဳင္ parallel တတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ detector အား၊ obscuration type OMD အၿဖစ္ သတ္မွတ္နိဳင္ပါတယ္။ obscuration type ODM  ဟာ၊ crankcase ထဲမွ oil mist ေတြကို၊ အဆက္မၿပတ္ စုတ္္ယူေနၿပီီး oil mist ရဲ႕ density ၿမင္႔တက္္လာတဲ႔အခါ၊ alarm အၿဖစ္နဲ႔၊ အခၽက္ေပးသလို၊ engine ကိုပါ၊ slow down ၿဖစ္ေပါါေစပါတယ္။

obscuration type OMD ဟာ၊ crankcase unit တိုင္းမွာ၊ sampling tubes ေတြ၊ တတ္ဆင္ကာ၊ fan အေသးေလးတလံုးမွ၊ စုတ္ယူမွာ၊ ၿဖစ္သလို၊ tubes ေတြကို၊ တခုနဲ႔တခု၊ loop အေနနဲ႔၊ ဆက္သြယ္ၿခင္း၊ မၿပဳပဲ၊ crankcase unit တိုင္းအတြက္၊ တခုစီ သီးၿခား၊ တတ္ဆင္ထားမွာလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ Fig. (3) မွာ၊ 'Reflector - light obscuration type oil mist detector'  ဆိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။


Fig. (3) - Reflector - light obscuration type oil mist detector

rotator unit ဟာ၊ sampling tube မွတဆင္႔၊ crank case တခုၿခင္းစီမွ၊ oil mist sample ကို၊ (၄) စကၠန္႔ၿခား တခါ၊ ေၿပာင္းလဲ၊ စုတ္ယူေနသလို၊ oil mist sample ဟာ၊ rotator unit မွ တဆင္႔၊ measuring cell unit သို႔၊ ေရာက္ရိွလာမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ measuring cell unit နဲ႔႔၊ reference cell unit ေတြဟာ၊ တခုနဲ႔တခု၊ အၿပိဳင္ parallel တတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ tube ေတြၿဖစ္ၿပီး၊ tube တခုစီရဲ႕၊ ထိပ္တဖက္စီမွာ၊ photo-electric cell နဲ႔႔၊ အၿခားထိပ္၊ တဖက္္စီမွာေတာ႔၊ lens ေတြ၊ တတ္ဆင္ထားပါတယ္။

crank case မွတဆင္႔၊ ဝင္ေရာက္လာမယ္႔၊ oil mist sample ဟာ၊ measuring tube အတြင္းမွ၊ ၿဖတ္သန္းသလို၊ reference tube အတြင္းမွာေတာ႔၊ ၿပင္ပေလ out side air သာ၊ ၿဖတ္သန္းပါတယ္။ tube (၂) ခု အႀကား၊ အၿပင္ဖက္မွာေတာ႔ reflector lamp မီးလံုး တလံုး၊ တတ္ဆင္ထားၿပီး၊ မွန္ခၽပ္ mirror ေလးေတြမွတဆင္႔၊ lens ေတြကို၊ အလင္းေရာင္၊ ေပးထားပါတယ္။ tube (၂) ခုရိွ၊ lens ေတြ၊ အေပါါ ကၽေရာက္လာမယ္႔၊ အလင္းေရာင္ဟာ၊ tubes ေတြရဲ႕၊ အၿခားထိပ္ တဖက္ရိွ၊ photo-cells ေတြအေပါါ၊ ထပ္မံကၽေရာက္ေနၿပီး၊ photo cells ေတြမွ၊ mili-amp သို႔မဟုတ္၊ mili-volt တန္ဖိုးတခု၊ ထုတ္ေပးေနမွာလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

measuring tube အတြင္းမွ၊ oil mist sample ရဲ႕ concentration တနည္းအားၿဖင္႔၊ density 'ၿမင္႔တက္' လာတဲ႔အခါ၊ photo cell အေပါါ၊ ကၽေရာက္ေနမယ္႔၊ အလင္းေရာင္ရဲ႕ intensity လည္း၊ 'ကၽဆင္း' သြားသလို၊ photo electric cell မွ၊ ထုတ္ေပးေနတဲ႔၊ signal output တန္ဖိုးလည္း၊ ေလၽွာ႔နည္း သြားမွာၿဖစ္ပါတယ္။ reference tube ရိွ၊ photo cell မွ၊ ထုတ္ေပးေနမယ္႔၊ signal output တန္ဖိုးနဲ႔၊ နိွဳင္းယွဥ္တဲ႔အခါ၊ electrical imbalance တန္ဘိုးတခုလည္း၊ ေပါါေပါက္လာပါေတာ႔တယ္။ 

crankcase unit တခုမွာ၊ oil mist ရဲ႕၊ concentration ၿမင္႔တက္လာမွဳမွ တဆင္႔၊ ေပါါေပါက္လာတဲ႔၊ electrical imbalance တန္ဘိုးဟာ၊ alarm trigger circuit ကို၊ activated ၿဖစ္ေစသလို၊ (၄) စကၠန္႔ၿခား တခါ၊ လည္ပတ္ေနမယ္႔၊ rotator ကိုလည္း၊ ရပ္တန္႔သြားေစၿပီး၊ တဆက္တည္းမွာ၊ မည္သည္႔ unit မွာ၊ oil mist ၿမင္႔တက္ေနၿခင္းအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပေပးမွာလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ lens နဲ႔ mirror ေတြမွာ၊ oil mist ေတြ ကပ္ၿငိတတ္တဲ႔အတြက္၊ ပံုမွန္ သန္႔ရွင္းေပးရန္၊ လိုအပ္ၿပီး၊ rotator valve နဲ႔၊ extractor fan အပါအဝင္၊ sampling line ေတြ၊ ပိတ္ဆို႔မွဳ မၿဖစ္ေပါါေစရန္အတြက္လည္း၊ ပံုမွန္သန္႔ရွင္းေပးဖို႔၊ လိုအပ္ပါတယ္။  


 Fig. (4) - infra red - light obstruction type oil mist detector

ေနာက္ပိုင္းကာလေတြမွာေတာ႔၊ reflector lamp မီးလံုးကို၊ lighting source အၿဖစ္၊ အသံုးၿပဳထားတဲ႔ obscuration type OMD ေတြအစား၊ အနီေအာက္ေရာင္ၿခည္ infra red light အသံုးၿပဳတဲ႔၊ obscuration type OMD ေတြ၊ ေၿပာင္းလဲ အသံုးၿပဳလာတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ Fig. (4) မွာ၊ ' infra red - light obstruction type oil mist detector'   ဆိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။ 

infra red - light obstruction type ODM မွာ၊ control air အသံုးၿပဳထားၿပီး၊ regulator မွ တဆင္႔၊ low pressure compressed air အေနနဲ႔၊ ODM ရဲ႕၊ venturi unit အတြင္းသို႔၊ ေပးသြင္းၿခင္းၿဖင္႔၊ crankcase အတြင္းရိွ၊ oil mist sample ေတြကို၊ venturi unit မွ၊ စုတ္ယူေစပါတယ္။ venturi ဟာ၊ air ejector တမၽိဳးၿဖစ္သလို၊ တခၽိဳ႕ venturi unit ေတြမွာေတာ႔၊ fan blades ေတြ၊ ထည္႔သြင္း၊ တတ္ဆင္ထားတတ္ပါတယ္။ 

control valve block မွ valve ေတြကို၊ အလိုအေလၽွာက္၊ အဖြင္႔အပိတ္ ၿပဳလုပ္ေပးၿပီး၊ crankcase တခုၿခင္းစီမွ၊ oil mist sample ေတြကို measuring track အတြင္းသို႔၊   ေပးပို႔ေနမွာလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ oil mist sample စုတ္ယူရာမွာ၊ oil droplets ဆိုတဲ႔၊ 'ဆီ' အစအန၊ ေလးေတြလည္း၊ ေရာေနွာ ပါဝင္ လာတတ္တဲ႔အတြက္၊ oil droplet separator မွာ၊ 'စစ္' ထုတ္ၿပီးမွ၊ measuring chamber သို႔၊ ဝင္ေရာက္ေစပါတယ္။ 

sample air ကိုေတာ႔၊ detector ကိုယ္ထည္မွာ၊ တြဲဖက္တတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ scavenging air chamber အတြင္းမွ၊ ရယူပါတယ္။ temperature compensation အတြက္၊ temperature sensor တတ္ဆင္ထားသလို၊ flow monitor ကိုလည္း၊ chamber ထဲမွာ၊ တတ္ဆင္ထားပါတယ္။ measuring chamber ဟာ၊ vacuum ၿဖစ္ေနတဲ႔အတြက္၊ sample air လည္း၊ အလိုအေလၽွာက္၊ ဝင္ေရာက္နိဳင္ပါတယ္။

measuring track အတြင္း၊ infra red LED နဲ႔၊ photo-diode တို႔၊ တတ္ဆင္ထားၿပီး၊ infra red beam ရဲ႕၊ အလင္းေရာင္ intensity ကို၊ photo-diode မွ၊ electrical signal အၿဖစ္၊ ေၿပာင္းလဲကာ၊ evaluation unit သို႔၊ ေပးပို႔ေနမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ oil mist density 'ၿမင္႔တက္' လာတဲ႔အခါ infra red beam ရဲ႕၊ intensity 'ကၽဆင္း' သြားၿပီး၊ photo-diode မွ၊ signal out put တန္ဘိုးလည္း၊ လိုက္ပါ 'ကၽဆင္း' ကာ၊ alarm trigger circuit ကို၊ activated ၿဖစ္ေစသလို၊ မည္သည္႔ unit မွာ၊ oil mist ၿမင္႔တက္ေနၿခင္းအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပေပးမွာလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ 

oil mist sample ေတြနဲ႔အတူ၊ ေရာေနွာ၊ ပါဝင္လာတဲ႔ particles ေတြဟာလည္း၊ track အတြင္းမွ၊ infra red light source အပါအဝင္၊ chamber ေတြကိုပါ၊ ညစ္ေပေစတတ္တဲ႔အတြက္၊ 'sintered bronze filters' လို႔ေခါါတဲ႔၊ ေႀကးဇကာအၿပားေလးေတြ၊ တတ္ဆင္ၿပီး၊ စစ္ယူရသလို၊ ေႀကးဇကာၿပားေလးေတြကိုလည္း၊ မႀကာခဏ 'ၿဖဳတ္'ကာ သန္႔ရွင္းေပးရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။ 

reflector နဲ႔၊  infra red - light obscuration type OMD ေတြဟာ၊ တည္ေဆာက္ပံု၊ ရိုးရွင္းေပမယ္႔၊ sampling point နဲ႔၊ detector ႀကားမွာ၊ ပိုက္လိုင္းအရွည္၊ ဆက္သြယ္ေပးရန္၊ လိုအပ္ၿခင္း၊ အခၽိန္တခုမွာ၊ sample point တခုကိုသာ၊ detect ၿပဳလုပ္နိဳင္ၿခင္းနဲ႔၊ monitoring unit ဟာ၊ engine ရဲ႕၊ crankcase သို႔မဟုတ္ timing gear case အနီးအနားမွာ၊ တတ္ဆင္ ထားရတဲ႔အတြက္၊ false alarm ေတြ၊ ေပါါေပါက္တတ္ၿခင္း အစရိွတဲ႔၊ အားနည္းခၽက္ေတြ၊ ရိွေနတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ 

ဒါ႔အၿပင္ oil mist density နဲ႔၊ အမွန္တကယ္၊ ဖတ္ယူရရိွမယ္႔ read out တန္ဘိုးတို႔ရဲ႕၊ ဆက္သြယ္ခၽက္ဟာ၊ non linear အေနနဲ႔၊  ၿဖစ္ေပါါေနၿခင္းေႀကာင္႔၊ alarm setting ခၽိန္ညိွရာမွာ၊  တိတိကၽကၽ၊ ရရိွရန္၊ ခက္ခဲတာကိုလည္း၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ monitor အေနနဲ႔ oil mist density ကို၊ mg/ liter unit အၿဖစ္၊ ဖတ္ယူၿခင္း၊ မဟုတ္သလို၊ smoke particles အေနနဲ႔သာ၊ ဖတ္ယူၿခင္းလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔၊ obscuration type of oil mist detector ထုတ္လုပ္ေရာင္းခၽသူ၊ maker ေတြနဲ႔၊ authorized dealer ေတြ၊ ေတာ္ေတာ္မၽားမၽားကို၊ ေမးႀကည္႔တဲ႔အခါ၊ 2mg/ lit density မွာ၊ activated ၿဖစ္ေပါါေစရန္၊ alarm setting ခၽိန္ညိွထားတယ္လို႔သာ၊ ေၿဖတတ္ႀကပါတယ္။

"Light scatter type OMD"

light scatter type detector ေတြကေတာ႔၊ oil mist sample ကို၊ crank case အတြင္းမွာ၊ detect ၿပဳလုပ္ၿခင္းၿဖစ္ၿပီး၊ read out အေနနဲ႔၊ 'true zero' မွ စတင္၊ ဖတ္ယူနိဳင္တဲ႔အတြက္၊ ပိုမို တိကၽတယ္လို႔လည္း၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။ Fig. (5) မွာ၊  light scatter type oil mist detector ဆိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။

Fig. (5) - Light scatter type oil mist detector

fog ဆိုတဲ႔ နွင္းၿမဴေတြ၊ ဒါမွမဟုတ္ haze ဆိုတဲ႔၊ မီးခိုးၿမဴေတြ၊ ရိွေနတဲ႔၊ 'ည' အေမွာင္မွာ၊ လက္နိွပ္ဓါတ္မီး၊ ထိုးလိုက္တဲ႔အခါ၊ အလင္းတန္း light beam ကို၊ ထင္ထင္ရွားရွား၊ ၿမင္ေတြ႔ရမွာၿဖစ္ပါတယ္။ အလားတူ၊ ေရေငြ႔ water vapor ေတြနဲ႔ steam ေရေနြးေငြ႔ေတြ၊ ရိွေနတဲ႔၊ 'ည' အေမွာင္မွာလည္း၊ လက္နိွပ္ဓါတ္မီး၊ ထိုးလိုက္တဲ႔အခါ၊ light beam ကို၊ ထင္ထင္ရွားရွား၊ ၿမင္ရပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔၊ ႀကည္လင္ေနတဲ႔၊ ညအေမွာင္မွာေတာ႔၊ လက္နိွပ္ဓါတ္မီး၊ ထိုးလိုက္တဲ႔အခါ၊ light beam ကို၊ ထင္ထင္ရွားရွား၊  မၿမင္ရတာ၊ သတိထားမိႀကမယ္၊ ထင္ပါတယ္။

တနည္းအားၿဖင္႔၊ haze ဆိုတဲ႔၊ မီးခိုးၿမဴေတြ၊ ဒါမွမဟုတ္၊ vapor ေတြနဲ႔ steam ေရေနြးေငြ႔ေတြဟာ၊ scattering particle ေတြအၿဖစ္၊ ၿပန္႔ကၽဲၿပီး၊ တည္ရိွေနတဲ႔အတြက္၊ လက္နိွပ္ဓါတ္မီး၊ ထိုးလိုက္တဲ႔အခါ၊ အလင္းတန္း light beam ကို၊ ထင္ထင္ရွားရွား၊ ၿမင္ေတြ႔ရၿခင္းၿဖစ္သလို၊ အကယ္၍၊  scattering particle ေတြ၊ 'မရိွ' တဲ႔အခါ၊ light beam ရဲ႕၊ intensity လည္း၊ ေလၽွာ႔ကၽသြားတယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။

အလားတူ၊ light scatter type detector မွာ၊ sensor ရဲ႕၊ chamber အတြင္းသို႔၊ high density oil mist sample ေတြ၊ ဝင္ေရာက္လာတဲ႔အခါ၊ ၿပန္႔ကၽဲေနတဲ႔၊ scattering smoke particle ေတြေႀကာင္႔ light beam မွာလည္း၊ intensity ေၿပာင္းလဲမွဳေတြ၊ ေပါါေပါက္လာမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ light intensity ေၿပာင္းလဲသြားတဲ႔အခါ၊ light beam ကိုေစာင္႔ႀကည္႔ေနမယ္႔၊  photo electric cell ရဲ႕၊ signal output တန္ဖိုးလည္း၊ လိုက္ပါ၊ ေၿပာင္းလဲၿပီး၊ trigger circuit မွတဆင္႔၊ alarm ကို၊ activated ၿဖစ္ေစပါတယ္။ 

light scatter type detector ေတြဟာ၊ sensor ရဲ႕၊ scatter light မွ၊ အလြန္ေသးငယ္တဲ႔၊ small airborne particles ေတြအေပါါ၊ မူတည္ၿပီး၊ အလုပ္လုပ္ႀကပါတယ္။ absorption, reflection, refraction, polarization နဲ႔၊ diffraction ေတြ၊ အပါါမူတည္ၿပီး၊ လိုက္ပါေၿပာင္းလဲတတ္တဲ႔၊ electromagnetic radiation နဲ႔လည္း၊ light scattering ဟာ၊ အၿပန္အလွန္၊ သက္ေရာက္မွဳရိွတာကိုလည္း၊ ေတြ႔ရပါတယ္။

တကယ္ေတာ႔၊ oil mist detectors ေတြဟာ၊ crankcase explosion ကို၊ ကာကြယ္ တားဆီးေပးၿခင္း၊ မဟုတ္ပဲ၊ မၿဖစ္ေပါါခင္၊ အသိေပးမယ္႔၊ စနစ္သာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔ 'alarm & monitoring unit' တခုရယ္လို႔သာ၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။ တခါတရံ၊ အမွန္တကယ္ oil mist density  ၿမင္႔တက္လာၿခင္း၊ 'မရိွ' ပဲ၊ malfunctioning မွတဆင္႔၊ main engine ကို၊ slow down ၿဖစ္ေပါါေစတတ္ပါတယ္။ 

သေဘ္ာဟာ၊ အရိွန္ၿပည္႔ full seed away နဲ႔၊ ကၽယ္ၿပန္႔တဲ႔ open sea မွာ၊ လြပ္လြပ္လပ္လပ္၊ ေမာင္းနွင္ေနၿခင္းမဟုတ္ပဲ၊ maneuvering ဒါမွမဟုတ္ 'congested water' ကဲ႔သို႔၊ ေရလမ္းေႀကာင္း 'ႀကပ္' တဲ႔၊ high density traffic area ေနရာေတြမွာ၊ သြားလာ၊ ခုတ္ေမာင္းေနစ၊ဥ္ slow down ၿဖစ္ေပါါခဲ႔ပါက၊ အခန္႔မသင္႔လၽွင္၊ collision ဆိုတဲ႔၊ သေဘ္ာ 'တိုက္' ၿခင္းေတြအထိ၊ ၿဖစ္ပြားနိဳင္ပါတယ္။ ဒီ႔ီ႔အတြက္၊ oil mist detector unit ေတြ၊ ပံုမွန္အလုပ္၊ လုပ္ေနေစရန္၊ သက္ဆိုင္ရာ maker ထုတ္လုပ္သူမၽားရဲ႕၊ ညြွန္ႀကားခၽက္ေတြ အတိုင္း၊ ပံုမွန္ ၿပဳၿပင္ထိမ္းသိမ္းမွဳ regular maintenance နဲ႔၊ စမ္းသတ္ စစ္ေဆးမွဳ testing ေတြကို၊ ေဆာင္ရြက္ေပးသင္႔ပါေႀကာင္း၊ ေဖာ္ၿပလိုက္ပါတယ္။

Comments

Popular posts from this blog