"Class change နဲ႔၊ Flag change"
(တိုင္းၿပည္၊ ဖြံၿဖိဳးတိုးတက္လာတာနဲ႔ အမၽွ၊ နိဳင္ငံတကာနဲ႔၊ ကူးလူး ဆက္ဆံမွဳေတြ၊ ပိုမၽားလာၿပီး၊ သေဘ္ာေတြ၊ ဝယ္ယူ ေၿပးဆြဲလာႀကပါတယ္။ တၿခား တိုင္းၿပည္တခုမွာ၊ မွတ္ပံုတင္ ထားတဲ႔၊ သေဘ္ာကို၊ မိမိနိဳင္ငံမွာ၊ ေၿပာင္းလဲ မွတ္ပံုတင္ႀကတာကိုလည္း၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီ post ေလးကေတာ႔၊ Classification society တခုမွ၊ အၿခား Classification society တခုသို႔၊ ေၿပာင္းလဲၿခင္းနဲ႔၊ Port of Registry ေၿပာင္းလဲ မွတ္ပံုတင္ၿခင္းနဲ႔၊ ပက္သက္ၿပီး၊ လြန္ခဲ႔တဲ႔၊ (၆) နွစ္ေကၽာ္၊ (၇) နွစ္ပါး၊ ကာလတုန္းက၊ ေရးခဲ႔တာကို၊ ၿပန္လည္ကူးယူ၊ ေဖာ္ၿပထားတာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။)
Reference, thanks and credit to : Class NK and Germanischer Lloyd's
Remark : All references and images herein this website are for use of educational purpose only. The owner of this web site is not responsible for the consequences in case of violation to copyright, trademark, patent or other intellectual property rights of any third party.
သေဘ္ာတစီး၊ တည္ေဆာက္အသံုးၿပဳရာမွာ၊ နည္းပညာ၊ အတတ္ပညာနဲ႔၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔ စက္ပစၥည္း၊ ကရိယာေတြဟာ၊ 'technically satisfactory state' ဆိုတဲ႔၊ အဆင္႔မွီၿပီး၊ စိတ္ခၽ ယံုႀကည္စြာ၊ အသံုးၿပဳနိဳင္မယ္႔၊ အေနအထားမွာ၊ မရိွခဲ႔လၽွင္၊ မေတာ္တဆ ႀကံဳေတြ႔လာမယ္႔၊ ေဘးအနၳရာယ္ accidents ေတြနဲ႔၊ ပၽက္စီးမွဳ damages ေတြ၊ ၿဖစ္ေပါါနိဳင္ပါတယ္။ ေဘးအနၳရာယ္နဲ႔ ပၽက္စီးမွဳေတြေႀကာင္႔၊ သေဘ္ာမွာ၊ လိုက္ပါ စီးနင္းသူေတြရဲ႕၊ human lives ဆိုတဲ႔၊ အသက္ေတြသာမက၊ environment ဆိုတဲ႔၊ သဘာဝပတ္ဝန္းကၽင္ပါ၊ ထိခိုက္၊ ဆံုးရံွဳးနိဳင္ပါတယ္။
ေရေႀကာင္း၊ ခရီးသြားလာကုန္သြယ္မွဳ 'shipping industry' မွတဆင္႔၊ human lives နဲ႔ environment ကို ၊မထိခိုက္ေစဖို႔၊ တနည္းအားၿဖင္႔ သေဘ္ာတစီးဟာ 'technically satisfactory state' အေနအထားမွာ၊ အၿမဲပံုမွန္ရိွေနေစဖို႔ 'regulations and codes' ဆိုတဲ႔ စည္းမၽွဥ္းနဲ႔၊ ဥပေဒေတြကို၊ အၿပည္ၿပည္ဆိုင္ရာ၊ သေဘာတူညီခၽက္ 'international conventions' ေတြအရ၊ ၿပဌာန္းထားပါတယ္။ အမွန္တကယ္၊ လိုက္နာကၽင္႔သံုးၿခင္း၊ ရိွ၊ မရိွကိုလည္း၊ အာဏာပိုင္၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြကိုယ္စား၊ စစ္ေဆးထိန္းေႀကာင္းေပးဖို႔၊ လိုလာပါတယ္။
'Classification Societies' ေတြဟာ၊ အာဏာပိုင္အဖြဲ႔အစည္းေတြ ကိုယ္စား၊ 'technical issues' ဆိုတဲ႔၊ နည္းပညာနဲ႔၊ အတတ္ပညာဆိုင္ရာ၊ ရွဴေဒါင္႔မွ စစ္ေဆးသတ္မွတ္ကာ၊ အတည္ၿပဳေပးတဲ႔၊ 'classification and statutory services' လုပ္ငန္းကို၊ တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ေပးပါတယ္။
'Classification Societies' ေတြရဲ႕ မူလစတည္ရာ၊ အေႀကာင္းကိုလည္း၊ ထည္႔ေၿပာပါရေစ။ (၁၈) ရာစုနွစ္လယ္ေလာက္တုန္းက၊ လန္ဒန္ၿမိဳ႕ႀကီးရဲ႕၊ Lloyd's coffee house ဆိုတဲ႔၊ ေကာ္ဖီဆိုင္မွာ၊ ေရြွပန္းတိမ္ဆရာ gold smiths ေတြဟာ၊ အဂ္လန္ကၽြန္းမွ၊ ရြက္လြွင္႔၊ ထြက္ခြာသြားႀကတဲ႔၊ သေဘ္ာႀကီးေတြ၊ ၿပန္ လာ၊ မလာနိဳင္ကို၊ အေလာင္းအစား လုပ္ခဲ႔ႀကပါတယ္။
ေရြွပန္းတိမ္ ဆရာေတြ၊ အေလာင္းအစား လုပ္ရာမွတဆင္႔၊ insurance cover ဆိုတဲ႔၊ အာမခံကိစၥ ၿဖစ္ေပါါလာသလို၊ အာမခံဝယ္ယူတဲ႔အခါ၊ တိကၽတဲ႔ နည္းပညာဆိုင္ရာ၊ သတ္မွတ္ ၿပဌာန္းခၽက္ 'technical assessment' တခုအေပါါ၊ အေၿခခံဖို႔လိုအပ္လာတဲ႔ အတြက္၊ (၁၇၆၀) ခုနွစ္ေလာက္မွာ၊ 'Lloyd's Register Book' ဆိုတဲ႔၊ technical issues ရွဴေဒါင္႔မွ စစ္ေဆး သတ္မွတ္ကာ အတည္ၿပဳေပးမယ္႔၊ အဖြဲ႔အစည္း၊ စတင္ ေပါါေပါက္လာပါတယ္။
'technical assessment' ေရးဆြဲ၊ သတ္မွတ္ေပးရာမွာတဆင္႔၊ 'classification and statutory services' လုပ္ငန္းေတြပါ၊ ေပါါေပါက္လာၿပီး၊ ဥေရာပတိုင္းၿပည္ေတြၿဖစ္တဲ႔ ၿပင္သစ္မွာ BV ဆိုတဲ႔၊ 'Bureau Veritas'၊ အဂ္လန္မွာ LR ဆိုတဲ႔ 'Lloyd's Register of British and Foreign Shipping'၊ အီတလီမွာ RINA ဆိုတဲ႔ 'Registro Italiano Navale'၊ ေနာ္ေဝမွာ DNV ဆိုတဲ႔ 'Det Norske Veritas'၊ ဂၽာမဏီမွာ GL ဆိုတဲ႔ 'Germannisher Lloyd'၊ ရုရွားမွာ RS ဆိုတဲ႔ 'The Russian Maritime Register of Shipping' အစရိွတဲ႔၊ Classification Societies ေတြကို၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔ႀကပါတယ္။
BV ကို (၁၈၂၈) ခုနွစ္၊ LR ကို (၁၈၃၄) ခုနွစ္၊ RINA ကို (၁၈၆၁) ခုနွစ္၊ DNV ကို (၁၈၆၄)၊ GL ကို (၁၈၆၇)နဲ႔ RS ကို (၁၉၁၃) ခုနွစ္ေတြမွာ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔ႀကသလို၊ အလားတူ အေမရိကနဲ႔ အာရွမွာလည္း၊ 'ABS' ဆိုတဲ႔ American Bureau of Shipping ကို (၁၈၆၁) ခုနွစ္နဲ႔ 'ClassNK' ဆိုတဲ႔ Nippon Kaiji Kyokai ကို (၁၈၉၉) ခုနွစ္တို႔မွာ၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔ႀကပါတယ္။
ဒီေန႔ကာလမွာေတာ႔၊ (၁၉၃၆) မွာ၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔တဲ႔ 'PR - Polish Register of Shipping'', (၁၉၄၉) မွာ၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔တဲ႔ Yugoslav Register of Shipping သို႔မဟုတ္ CRS - Croatian Register of Shipping', (၁၉၅၆) မွာ၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔တဲ႔ 'CCS - China Classification Society', (၁၉၆၀) ခုနွစ္မွာ၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔တဲ႔ 'KR - Korean Register of Shipping' နဲ႔၊ (၁၉၇၅) ခုနွစ္မွာ၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔တဲ႔ 'IRS - Indian Register of Shipping' တို႔အပါအဝင္၊ Classification Societies အဖြဲ႔အစည္းအရည္အတြက္ (၅၀) ခန္႔ရိွေႀကာင္း 'International Association of Classification Societies' အသင္းရဲ႕ ထုတ္ၿပန္ခၽက္အရ၊ သိရပါတယ္။
Reference, thanks and credit to : Class NK and Germanischer Lloyd's
Remark : All references and images herein this website are for use of educational purpose only. The owner of this web site is not responsible for the consequences in case of violation to copyright, trademark, patent or other intellectual property rights of any third party.
(i) - "Class change" သို႔မဟုတ္ "Class Entry for existing Ships - Classification society တခုမွ၊ အၿခား Classification society တခုသို႔၊ ေၿပာင္းလဲၿခင္း"
သေဘ္ာတစီး၊ တည္ေဆာက္အသံုးၿပဳရာမွာ၊ နည္းပညာ၊ အတတ္ပညာနဲ႔၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔ စက္ပစၥည္း၊ ကရိယာေတြဟာ၊ 'technically satisfactory state' ဆိုတဲ႔၊ အဆင္႔မွီၿပီး၊ စိတ္ခၽ ယံုႀကည္စြာ၊ အသံုးၿပဳနိဳင္မယ္႔၊ အေနအထားမွာ၊ မရိွခဲ႔လၽွင္၊ မေတာ္တဆ ႀကံဳေတြ႔လာမယ္႔၊ ေဘးအနၳရာယ္ accidents ေတြနဲ႔၊ ပၽက္စီးမွဳ damages ေတြ၊ ၿဖစ္ေပါါနိဳင္ပါတယ္။ ေဘးအနၳရာယ္နဲ႔ ပၽက္စီးမွဳေတြေႀကာင္႔၊ သေဘ္ာမွာ၊ လိုက္ပါ စီးနင္းသူေတြရဲ႕၊ human lives ဆိုတဲ႔၊ အသက္ေတြသာမက၊ environment ဆိုတဲ႔၊ သဘာဝပတ္ဝန္းကၽင္ပါ၊ ထိခိုက္၊ ဆံုးရံွဳးနိဳင္ပါတယ္။
ေရေႀကာင္း၊ ခရီးသြားလာကုန္သြယ္မွဳ 'shipping industry' မွတဆင္႔၊ human lives နဲ႔ environment ကို ၊မထိခိုက္ေစဖို႔၊ တနည္းအားၿဖင္႔ သေဘ္ာတစီးဟာ 'technically satisfactory state' အေနအထားမွာ၊ အၿမဲပံုမွန္ရိွေနေစဖို႔ 'regulations and codes' ဆိုတဲ႔ စည္းမၽွဥ္းနဲ႔၊ ဥပေဒေတြကို၊ အၿပည္ၿပည္ဆိုင္ရာ၊ သေဘာတူညီခၽက္ 'international conventions' ေတြအရ၊ ၿပဌာန္းထားပါတယ္။ အမွန္တကယ္၊ လိုက္နာကၽင္႔သံုးၿခင္း၊ ရိွ၊ မရိွကိုလည္း၊ အာဏာပိုင္၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြကိုယ္စား၊ စစ္ေဆးထိန္းေႀကာင္းေပးဖို႔၊ လိုလာပါတယ္။
'Classification Societies' ေတြဟာ၊ အာဏာပိုင္အဖြဲ႔အစည္းေတြ ကိုယ္စား၊ 'technical issues' ဆိုတဲ႔၊ နည္းပညာနဲ႔၊ အတတ္ပညာဆိုင္ရာ၊ ရွဴေဒါင္႔မွ စစ္ေဆးသတ္မွတ္ကာ၊ အတည္ၿပဳေပးတဲ႔၊ 'classification and statutory services' လုပ္ငန္းကို၊ တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ေပးပါတယ္။
'Classification Societies' ေတြရဲ႕ မူလစတည္ရာ၊ အေႀကာင္းကိုလည္း၊ ထည္႔ေၿပာပါရေစ။ (၁၈) ရာစုနွစ္လယ္ေလာက္တုန္းက၊ လန္ဒန္ၿမိဳ႕ႀကီးရဲ႕၊ Lloyd's coffee house ဆိုတဲ႔၊ ေကာ္ဖီဆိုင္မွာ၊ ေရြွပန္းတိမ္ဆရာ gold smiths ေတြဟာ၊ အဂ္လန္ကၽြန္းမွ၊ ရြက္လြွင္႔၊ ထြက္ခြာသြားႀကတဲ႔၊ သေဘ္ာႀကီးေတြ၊ ၿပန္ လာ၊ မလာနိဳင္ကို၊ အေလာင္းအစား လုပ္ခဲ႔ႀကပါတယ္။
ေရြွပန္းတိမ္ ဆရာေတြ၊ အေလာင္းအစား လုပ္ရာမွတဆင္႔၊ insurance cover ဆိုတဲ႔၊ အာမခံကိစၥ ၿဖစ္ေပါါလာသလို၊ အာမခံဝယ္ယူတဲ႔အခါ၊ တိကၽတဲ႔ နည္းပညာဆိုင္ရာ၊ သတ္မွတ္ ၿပဌာန္းခၽက္ 'technical assessment' တခုအေပါါ၊ အေၿခခံဖို႔လိုအပ္လာတဲ႔ အတြက္၊ (၁၇၆၀) ခုနွစ္ေလာက္မွာ၊ 'Lloyd's Register Book' ဆိုတဲ႔၊ technical issues ရွဴေဒါင္႔မွ စစ္ေဆး သတ္မွတ္ကာ အတည္ၿပဳေပးမယ္႔၊ အဖြဲ႔အစည္း၊ စတင္ ေပါါေပါက္လာပါတယ္။
'technical assessment' ေရးဆြဲ၊ သတ္မွတ္ေပးရာမွာတဆင္႔၊ 'classification and statutory services' လုပ္ငန္းေတြပါ၊ ေပါါေပါက္လာၿပီး၊ ဥေရာပတိုင္းၿပည္ေတြၿဖစ္တဲ႔ ၿပင္သစ္မွာ BV ဆိုတဲ႔၊ 'Bureau Veritas'၊ အဂ္လန္မွာ LR ဆိုတဲ႔ 'Lloyd's Register of British and Foreign Shipping'၊ အီတလီမွာ RINA ဆိုတဲ႔ 'Registro Italiano Navale'၊ ေနာ္ေဝမွာ DNV ဆိုတဲ႔ 'Det Norske Veritas'၊ ဂၽာမဏီမွာ GL ဆိုတဲ႔ 'Germannisher Lloyd'၊ ရုရွားမွာ RS ဆိုတဲ႔ 'The Russian Maritime Register of Shipping' အစရိွတဲ႔၊ Classification Societies ေတြကို၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔ႀကပါတယ္။
BV ကို (၁၈၂၈) ခုနွစ္၊ LR ကို (၁၈၃၄) ခုနွစ္၊ RINA ကို (၁၈၆၁) ခုနွစ္၊ DNV ကို (၁၈၆၄)၊ GL ကို (၁၈၆၇)နဲ႔ RS ကို (၁၉၁၃) ခုနွစ္ေတြမွာ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔ႀကသလို၊ အလားတူ အေမရိကနဲ႔ အာရွမွာလည္း၊ 'ABS' ဆိုတဲ႔ American Bureau of Shipping ကို (၁၈၆၁) ခုနွစ္နဲ႔ 'ClassNK' ဆိုတဲ႔ Nippon Kaiji Kyokai ကို (၁၈၉၉) ခုနွစ္တို႔မွာ၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔ႀကပါတယ္။
ဒီေန႔ကာလမွာေတာ႔၊ (၁၉၃၆) မွာ၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔တဲ႔ 'PR - Polish Register of Shipping'', (၁၉၄၉) မွာ၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔တဲ႔ Yugoslav Register of Shipping သို႔မဟုတ္ CRS - Croatian Register of Shipping', (၁၉၅၆) မွာ၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔တဲ႔ 'CCS - China Classification Society', (၁၉၆၀) ခုနွစ္မွာ၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔တဲ႔ 'KR - Korean Register of Shipping' နဲ႔၊ (၁၉၇၅) ခုနွစ္မွာ၊ ဖြဲ႔စည္းခဲ႔တဲ႔ 'IRS - Indian Register of Shipping' တို႔အပါအဝင္၊ Classification Societies အဖြဲ႔အစည္းအရည္အတြက္ (၅၀) ခန္႔ရိွေႀကာင္း 'International Association of Classification Societies' အသင္းရဲ႕ ထုတ္ၿပန္ခၽက္အရ၊ သိရပါတယ္။
ဒီ post မွာ "TOC" လို႔ ေခါါတဲ႔ "Classification society တခုမွ၊ အၿခား Classification society တခုသို႔ ေၿပာင္းလဲၿခင္း" transfer of class အေႀကာင္း၊ ေဖာ္ၿပသြားမွာၿဖစ္ၿပီး၊ Class NK ရဲ႕ "TOC" ကို၊ ကိုးကားပါ႔မယ္။ TOC ကို၊ မည္သည္႔ အခၽိန္အခါမွာမဆို၊ ေဆာင္ရြက္နိဳင္ေပမယ္႔၊ ကုန္ကၽစားရိတ္ သက္သာေစရန္၊ periodical survey ေဆာင္ရြက္စဥ္မွာ၊ ပူးတြဲ လုပ္ေဆာင္ေလ့ရိွပါတယ္။ Classification society တခုမွ၊ အၿခား Classification society တခုသို႔ ေၿပာင္းလဲရာမွာ၊ ေၿပာင္းလဲမယ္႔၊ Classification society ဟာ၊ IACS လို႔ေခါါတဲ႔ International Association of Classification Society အဖြဲ႔ဝင္ member ၿဖစ္မွသာ၊ TOC လုပ္ငန္း၊ လြယ္ကူအဆင္ေၿပမွာၿဖစ္ပါတယ္။
TOC ေဆာင္ရြက္တဲ႔အခါ၊ ေၿပာင္းလဲမယ္႔ Classification society တခုသို႔၊ သေဘ္ာနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ႔ plan ေတြကို၊ ႀကိဳတင္ေပးပို႔ရန္၊ လုိအပ္ၿပီး၊ plan submission လို႔ေခါါပါတယ္။ ေပးပို႔ရမယ္႔ plans ေတြကို၊ main plans, hull structure plans နဲ႔၊ machinery plans ဆိုၿပီး၊ ခြဲၿခားနိဳင္ပါတယ္။
general arrangement (GA), capacity plan, hydro static curve နဲ႔ loading manual တို႔ဟာ main plans ေတြၿဖစ္ၿပီး၊ mid-ship section, scantling plan, deck plans, shell expansion, transverse bulkheads, rudder and rudder stocks နဲ႔ hatch covers တို႔ကေတာ႔ hull structure plans ေတြၿဖစ္ပါတယ္။
machinery arrangements, propellers, wiring diagram, bilge and ballast piping diagrams, intermediate, thrust and screw shafts, main engines, propulsion gears and clutch systems, steering gear systems, piping arrangements နဲ႔ steam turbine vessel ေတြအတြက္ main boilers, super heaters and economizers တို႔ဟာ၊ machinery plans ေတြၿဖစ္ပါတယ္။
ဒါ႔အၿပင္ သေဘ္ာအမၽိဳးအစား ship type, သေဘ္ာအရြယ္အစား ship size, မွတ္ပံုတင္ ထားရိွရာတိုင္းၿပည္ flag state. သြားလာခုတ္ေမာင္းမည္႔ေဒသ navigational area နဲ႔၊ မတူ ကြဲၿပားတဲ႔ ထူးၿခားခၽက္ specifications ေတြအေပါါမူတည္ၿပီး၊ အထူးလိုအပ္ခၽက္ special requirements အေနနဲ႔၊ အၿခား additional plans ေတြကိုလည္း၊ ေပးပို႔ရပါတယ္။
ေၿပာင္းလဲမယ္႔ Classification society မွ၊ plans ေတြကို၊ plan reviews အေနနဲ႔ လက္ခံ စစ္ေဆးၿပီး၊ ၿဖည္႔စြက္ၿပင္ဆင္ၿခင္း amendments ေတြ၊ ေဆာင္ရြက္ရန္၊ မလိုအပ္ပါက၊ "TOC survey" စတင္ေဆာင္ရြက္နိဳင္ၿပီး၊ တခၽိန္တည္းမွာ၊ လက္ရိွ မွတ္ပံုတင္ထားရာ၊ Classification society သို႔၊ "Classification society တခုမွ၊ အၿခား Classification society တခုသို႔ ေၿပာင္းလဲၿခင္း" ဆိုတဲ႔ "class withdraw" ေဆာင္ရြက္မည္ၿဖစ္ေႀကာင္း၊ အသိေပးရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။ လက္ရိွ မွတ္ပံုတင္ထားရာ Classification society နဲ႔ ပက္သက္ေနတဲ႔ overdue surveys ေတြ၊ recommendations ေတြ၊ observations ေတြနဲ႔ deficiencies ကိစၥေတြကိုလည္း၊ rectification အေနနဲ႔ ၿပည္႔စံုစြာ၊ ရွင္းလင္းထားရန္ လိုအပ္ပါတယ္။
"TOC survey" ကို၊ သေဘ္ာရဲ႕ သက္တမ္းေပါါမူတည္ၿပီး၊ ခြဲၿခားေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။ (၅) နွစ္ေအာက္ သက္တမ္းရိွတဲ႔၊ သေဘ္ာေတြကို၊ annual survey ကဲ႔သို႔သာ၊ ေဆာင္ရြက္ရန္၊ လိုအပ္ၿပီး၊ (၅) နွစ္အထက္ (၁၀) နွစ္ေအာက္၊ သက္တမ္းရိွတဲ႔ သေဘ္ာေတြမွာေတာ႔၊ annual survey အၿပင္၊ အနည္းဆံုး fore peak tank, aft peak tank နဲ႔ deep tank (၂) ခုတို႔ကို၊ စစ္ေဆးပါတယ္။
(၁၀) နွစ္အထက္၊ (၂၀) နွစ္ေအာက္၊ သက္တမ္းရိွတဲ႔၊ သေဘ္ာေတြမွာလည္း၊ annual survey အၿပင္၊ အနည္းဆံုး fore peak tank, aft peak tank နဲ႔ deep tank (၂) ခုတို႔ကိုပါ၊ စစ္ေဆးပါတယ္။ ဒါ႔အၿပင္၊ tankers ေတြမွာေတာ၊႔ အနည္းဆံုး cargo tank (၂) ခုတို႔ကိုပါ၊ စစ္ေဆးေလ့ရိွၿပီး၊ အၿခား container, bulk carrier နဲ႔ general cargo သေဘ္ာေတြမွာလည္း၊ အနည္းဆံုး cargo hold (၂) ခုတို႔ကိုပါ၊ စစ္ေဆးေလ့ရိွပါတယ္။ ဒါ႔အၿပင္ TOC ကို annual survey ၿဖင္႔၊ ပူးတြဲေဆာင္ရြက္ရာမွာ under water examination လို႔ေခါါတဲ႔၊ IWS in-water survey ကိုပါ၊ ထည္႔သြင္း ေဆာင္ရြက္ေလ့ရိွပါတယ္။
(၁၅) နွစ္အထက္၊ (၂၀) နွစ္ေအာက္၊ သက္တမ္းရိွၿပီး၊ class notification သက္မွတ္ခၽက္အရ၊ ESP လို႔ေခါါတဲ႔ enhanced survey program နဲ႔၊ အကၽံဳးဝင္မယ္႔၊ tankers နဲ႔ bulk carriers သေဘ္ာေတြကိုေတာ႔၊ intermediate survey သို႔မဟုတ္၊ special survey အေနနဲ႔၊ သေဘ္ာကၽင္းမွာ၊ လြန္းတင္ၿပင္ဆင္မွဴ dry docking ေဆာင္ရြက္စဥ္၊ TOC survey စစ္ေဆးပါတယ္။ (၂၀) နွစ္အထက္သက္တမ္းရိွတဲ႔ သေဘ္ာေတြကေတာ႔ special survey အေနနဲ႔၊ သေဘ္ာကၽင္းမွာ၊ လြန္းတင္ၿပင္ဆင္မွဴ dry docking ေဆာင္ရြက္စဥ္၊ TOC survey စစ္ေဆးရန္လိုအပ္ပါတယ္။
international sea voyage အေနနဲ႔၊ နိဳင္ငံတကာ၊ ကုန္သြယ္ေရေႀကာင္းမွာ၊ သြားလာ ခုတ္ေမာင္းေနတဲ႔၊ သေဘ္ာေတြကို၊ သေဘ္ာပိုင္ရွင္ owner ဒါမွမဟုတ္ managers လို႔ေခါါတဲ႔၊ သေဘ္ာစီမံခန္႔ခြဲသူေတြ၊ အေၿခခၽေနထိုင္ရာ၊ တိုင္းၿပည္မွ၊ သက္ဆိုင္ရာ national administration သို႔မဟုတ္၊ authority လို႔ေခါါတဲ႔၊ အာဏာပိုင္၊ flag state အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ၊ registration အၿဖစ္၊ မွတ္ပံုတင္ရပါတယ္။ တခါတရံ၊ လက္ရိွ၊ မွတ္ပံုတင္ထားရာ port of registry တိုင္းၿပည္မွ၊ အၿခားတိုင္းၿပည္တခုသို႔၊ ေၿပာင္းလဲၿပီး၊ မွတ္ပံုတင္ေလ့ရိွပါတယ္။
port of registry ေၿပာင္းလဲမွတ္ပံုတင္ၿခင္းကို၊ 'flag change' တယ္လို႔၊ အလြယ္တကူ၊ ေခါါေလ့ ရိွပါတယ္။ flag change တဲ႔ အခါမွာလည္း၊ classification societies အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ၊ classification နဲ႔၊ statutory ဆိုင္ရာကိစၥေတြကို၊ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းၿပည္ရဲ႕ national administration သို႔မဟုတ္၊ authority ကိုယ္စား၊ ေဆာင္ရြက္ေပးပါတယ္။
မူလမွတ္ပံုတင္ထားရာ၊ port of registry အတြက္၊ classification society မွ၊ ထုတ္ေပးထားတဲ႔ class statutory certificates ေတြအစား၊ ေၿပာင္းလဲမွတ္ပံုတင္မယ္႔ port of registry အတြက္၊ class statutory certificates ေတြ၊ ထပ္မံထုတ္ေပးရပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔ renewal လုပ္တယ္လို႔၊ ေခါါပါတယ္။ ေၿပာင္းလဲ ထုတ္ေပးမယ္႔ class statutory certificates ေတြကေတာ႔၊ Safety Construction Certificate, Safety Radio Certificate, Safety Equipment Certificate, Statement of Compliance Anti-fouling Certificate, Load Line Certificate, IOPP Certificate, ISPP Certificate, IAPP Certificate တို႔ၿဖစ္ပါတယ္။
(i) Safety Construction Certificate, Safety Radio Certificate နဲ႔ Safety Equipment Certificate တို႔ဟာ၊ International Convention for Safety Of Life At Sea, 1974, as modified by the Protocol of 1988 အရ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ Certificates ေတြၿဖစ္ပါတယ္။ (ii) Statement of Compliance Anti-fouling Certificate ကေတာ႔၊ International Convention on The Control of Harmful Anti-fouling System on Ships အရ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ Certificate ၿဖစ္ပါတယ္။ (iii) Load Line Certificate ကို၊ International Convention on Load Lines, 1966, as modified by the Protocol of 1988 အရ၊ ထုတ္ေပးတာၿဖစ္ၿပီး၊ (iv) IOPP Certificate ဆိုတဲ႔၊ International Oil Pollution Prevention Certificate ကေတာ႔၊ International Convention for The Prevention of Pollution from Ships, 1973, as as modified by the Protocol of 1978 အရ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ Certificate ၿဖစ္ပါတယ္။
(v) ISPP လို႔ေခါါတဲ႔၊ International Sewage Pollution Prevention Certificate ဟာ၊ International Convention for The Prevention of Pollution from Ships, 1973, as as modified by the Protocol of 1978 as amended by resolution MEPC. 115 (51) အရ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ Certificate ၿဖစ္ၿပီး၊ (vi) IAPP လို႔ေခါါတဲ႔၊ Certificate ကေတာ႔၊ International Convention for The Prevention of Pollution from Ships, 1973, as as modified by the Protocol of 1978 as amended by resolution MEPC. 132 (53) အရ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ Certificate ၿဖစ္ပါတယ္။
certificates ေတြကို၊ interim certificate အၿဖစ္၊ (၃) လမွ (၅) လ သက္တမ္းရိွတဲ႔၊ ယာယီ interim certificates ေတြၿဖစ္ၿပီး၊ ယာယီသက္တမ္းကာလအတြင္းမွာ၊ တားၿမစ္ ကန္႔ကြက္စရာ၊ အေႀကာင္းတစံုတရာ၊ မရိွမွာသာ၊ အၿမဲတမ္း Full Certificates ေတြအၿဖစ္၊ သက္ဆိုင္ရာ Classification Society မွ၊ အသစ္ လဲလွယ္ေပးမွာၿဖစ္ပါတယ္။
general arrangement (GA), capacity plan, hydro static curve နဲ႔ loading manual တို႔ဟာ main plans ေတြၿဖစ္ၿပီး၊ mid-ship section, scantling plan, deck plans, shell expansion, transverse bulkheads, rudder and rudder stocks နဲ႔ hatch covers တို႔ကေတာ႔ hull structure plans ေတြၿဖစ္ပါတယ္။
machinery arrangements, propellers, wiring diagram, bilge and ballast piping diagrams, intermediate, thrust and screw shafts, main engines, propulsion gears and clutch systems, steering gear systems, piping arrangements နဲ႔ steam turbine vessel ေတြအတြက္ main boilers, super heaters and economizers တို႔ဟာ၊ machinery plans ေတြၿဖစ္ပါတယ္။
ဒါ႔အၿပင္ သေဘ္ာအမၽိဳးအစား ship type, သေဘ္ာအရြယ္အစား ship size, မွတ္ပံုတင္ ထားရိွရာတိုင္းၿပည္ flag state. သြားလာခုတ္ေမာင္းမည္႔ေဒသ navigational area နဲ႔၊ မတူ ကြဲၿပားတဲ႔ ထူးၿခားခၽက္ specifications ေတြအေပါါမူတည္ၿပီး၊ အထူးလိုအပ္ခၽက္ special requirements အေနနဲ႔၊ အၿခား additional plans ေတြကိုလည္း၊ ေပးပို႔ရပါတယ္။
ေၿပာင္းလဲမယ္႔ Classification society မွ၊ plans ေတြကို၊ plan reviews အေနနဲ႔ လက္ခံ စစ္ေဆးၿပီး၊ ၿဖည္႔စြက္ၿပင္ဆင္ၿခင္း amendments ေတြ၊ ေဆာင္ရြက္ရန္၊ မလိုအပ္ပါက၊ "TOC survey" စတင္ေဆာင္ရြက္နိဳင္ၿပီး၊ တခၽိန္တည္းမွာ၊ လက္ရိွ မွတ္ပံုတင္ထားရာ၊ Classification society သို႔၊ "Classification society တခုမွ၊ အၿခား Classification society တခုသို႔ ေၿပာင္းလဲၿခင္း" ဆိုတဲ႔ "class withdraw" ေဆာင္ရြက္မည္ၿဖစ္ေႀကာင္း၊ အသိေပးရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။ လက္ရိွ မွတ္ပံုတင္ထားရာ Classification society နဲ႔ ပက္သက္ေနတဲ႔ overdue surveys ေတြ၊ recommendations ေတြ၊ observations ေတြနဲ႔ deficiencies ကိစၥေတြကိုလည္း၊ rectification အေနနဲ႔ ၿပည္႔စံုစြာ၊ ရွင္းလင္းထားရန္ လိုအပ္ပါတယ္။
"TOC survey" ကို၊ သေဘ္ာရဲ႕ သက္တမ္းေပါါမူတည္ၿပီး၊ ခြဲၿခားေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။ (၅) နွစ္ေအာက္ သက္တမ္းရိွတဲ႔၊ သေဘ္ာေတြကို၊ annual survey ကဲ႔သို႔သာ၊ ေဆာင္ရြက္ရန္၊ လိုအပ္ၿပီး၊ (၅) နွစ္အထက္ (၁၀) နွစ္ေအာက္၊ သက္တမ္းရိွတဲ႔ သေဘ္ာေတြမွာေတာ႔၊ annual survey အၿပင္၊ အနည္းဆံုး fore peak tank, aft peak tank နဲ႔ deep tank (၂) ခုတို႔ကို၊ စစ္ေဆးပါတယ္။
(၁၀) နွစ္အထက္၊ (၂၀) နွစ္ေအာက္၊ သက္တမ္းရိွတဲ႔၊ သေဘ္ာေတြမွာလည္း၊ annual survey အၿပင္၊ အနည္းဆံုး fore peak tank, aft peak tank နဲ႔ deep tank (၂) ခုတို႔ကိုပါ၊ စစ္ေဆးပါတယ္။ ဒါ႔အၿပင္၊ tankers ေတြမွာေတာ၊႔ အနည္းဆံုး cargo tank (၂) ခုတို႔ကိုပါ၊ စစ္ေဆးေလ့ရိွၿပီး၊ အၿခား container, bulk carrier နဲ႔ general cargo သေဘ္ာေတြမွာလည္း၊ အနည္းဆံုး cargo hold (၂) ခုတို႔ကိုပါ၊ စစ္ေဆးေလ့ရိွပါတယ္။ ဒါ႔အၿပင္ TOC ကို annual survey ၿဖင္႔၊ ပူးတြဲေဆာင္ရြက္ရာမွာ under water examination လို႔ေခါါတဲ႔၊ IWS in-water survey ကိုပါ၊ ထည္႔သြင္း ေဆာင္ရြက္ေလ့ရိွပါတယ္။
(၁၅) နွစ္အထက္၊ (၂၀) နွစ္ေအာက္၊ သက္တမ္းရိွၿပီး၊ class notification သက္မွတ္ခၽက္အရ၊ ESP လို႔ေခါါတဲ႔ enhanced survey program နဲ႔၊ အကၽံဳးဝင္မယ္႔၊ tankers နဲ႔ bulk carriers သေဘ္ာေတြကိုေတာ႔၊ intermediate survey သို႔မဟုတ္၊ special survey အေနနဲ႔၊ သေဘ္ာကၽင္းမွာ၊ လြန္းတင္ၿပင္ဆင္မွဴ dry docking ေဆာင္ရြက္စဥ္၊ TOC survey စစ္ေဆးပါတယ္။ (၂၀) နွစ္အထက္သက္တမ္းရိွတဲ႔ သေဘ္ာေတြကေတာ႔ special survey အေနနဲ႔၊ သေဘ္ာကၽင္းမွာ၊ လြန္းတင္ၿပင္ဆင္မွဴ dry docking ေဆာင္ရြက္စဥ္၊ TOC survey စစ္ေဆးရန္လိုအပ္ပါတယ္။
(ii) - "Flag change" သို႔မဟုတ္ "Port of Registry ေၿပာင္းလဲမွတ္ပံုတင္ၿခင္း"
international sea voyage အေနနဲ႔၊ နိဳင္ငံတကာ၊ ကုန္သြယ္ေရေႀကာင္းမွာ၊ သြားလာ ခုတ္ေမာင္းေနတဲ႔၊ သေဘ္ာေတြကို၊ သေဘ္ာပိုင္ရွင္ owner ဒါမွမဟုတ္ managers လို႔ေခါါတဲ႔၊ သေဘ္ာစီမံခန္႔ခြဲသူေတြ၊ အေၿခခၽေနထိုင္ရာ၊ တိုင္းၿပည္မွ၊ သက္ဆိုင္ရာ national administration သို႔မဟုတ္၊ authority လို႔ေခါါတဲ႔၊ အာဏာပိုင္၊ flag state အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ၊ registration အၿဖစ္၊ မွတ္ပံုတင္ရပါတယ္။ တခါတရံ၊ လက္ရိွ၊ မွတ္ပံုတင္ထားရာ port of registry တိုင္းၿပည္မွ၊ အၿခားတိုင္းၿပည္တခုသို႔၊ ေၿပာင္းလဲၿပီး၊ မွတ္ပံုတင္ေလ့ရိွပါတယ္။
port of registry ေၿပာင္းလဲမွတ္ပံုတင္ၿခင္းကို၊ 'flag change' တယ္လို႔၊ အလြယ္တကူ၊ ေခါါေလ့ ရိွပါတယ္။ flag change တဲ႔ အခါမွာလည္း၊ classification societies အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ၊ classification နဲ႔၊ statutory ဆိုင္ရာကိစၥေတြကို၊ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းၿပည္ရဲ႕ national administration သို႔မဟုတ္၊ authority ကိုယ္စား၊ ေဆာင္ရြက္ေပးပါတယ္။
မူလမွတ္ပံုတင္ထားရာ၊ port of registry အတြက္၊ classification society မွ၊ ထုတ္ေပးထားတဲ႔ class statutory certificates ေတြအစား၊ ေၿပာင္းလဲမွတ္ပံုတင္မယ္႔ port of registry အတြက္၊ class statutory certificates ေတြ၊ ထပ္မံထုတ္ေပးရပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔ renewal လုပ္တယ္လို႔၊ ေခါါပါတယ္။ ေၿပာင္းလဲ ထုတ္ေပးမယ္႔ class statutory certificates ေတြကေတာ႔၊ Safety Construction Certificate, Safety Radio Certificate, Safety Equipment Certificate, Statement of Compliance Anti-fouling Certificate, Load Line Certificate, IOPP Certificate, ISPP Certificate, IAPP Certificate တို႔ၿဖစ္ပါတယ္။
(i) Safety Construction Certificate, Safety Radio Certificate နဲ႔ Safety Equipment Certificate တို႔ဟာ၊ International Convention for Safety Of Life At Sea, 1974, as modified by the Protocol of 1988 အရ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ Certificates ေတြၿဖစ္ပါတယ္။ (ii) Statement of Compliance Anti-fouling Certificate ကေတာ႔၊ International Convention on The Control of Harmful Anti-fouling System on Ships အရ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ Certificate ၿဖစ္ပါတယ္။ (iii) Load Line Certificate ကို၊ International Convention on Load Lines, 1966, as modified by the Protocol of 1988 အရ၊ ထုတ္ေပးတာၿဖစ္ၿပီး၊ (iv) IOPP Certificate ဆိုတဲ႔၊ International Oil Pollution Prevention Certificate ကေတာ႔၊ International Convention for The Prevention of Pollution from Ships, 1973, as as modified by the Protocol of 1978 အရ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ Certificate ၿဖစ္ပါတယ္။
(v) ISPP လို႔ေခါါတဲ႔၊ International Sewage Pollution Prevention Certificate ဟာ၊ International Convention for The Prevention of Pollution from Ships, 1973, as as modified by the Protocol of 1978 as amended by resolution MEPC. 115 (51) အရ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ Certificate ၿဖစ္ၿပီး၊ (vi) IAPP လို႔ေခါါတဲ႔၊ Certificate ကေတာ႔၊ International Convention for The Prevention of Pollution from Ships, 1973, as as modified by the Protocol of 1978 as amended by resolution MEPC. 132 (53) အရ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ Certificate ၿဖစ္ပါတယ္။
certificates ေတြကို၊ interim certificate အၿဖစ္၊ (၃) လမွ (၅) လ သက္တမ္းရိွတဲ႔၊ ယာယီ interim certificates ေတြၿဖစ္ၿပီး၊ ယာယီသက္တမ္းကာလအတြင္းမွာ၊ တားၿမစ္ ကန္႔ကြက္စရာ၊ အေႀကာင္းတစံုတရာ၊ မရိွမွာသာ၊ အၿမဲတမ္း Full Certificates ေတြအၿဖစ္၊ သက္ဆိုင္ရာ Classification Society မွ၊ အသစ္ လဲလွယ္ေပးမွာၿဖစ္ပါတယ္။
GL လို႔ေခါါေလ့ရိွတဲ႔၊ Germanischer Lloyd's ဆိုတဲ႔ Classification Society တခုရဲ႕ procedure ေတြကို၊ နမူနာအေနနဲ႔ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။ (vii) International Convention for Safety Of Life At Sea, 1974, အရ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ ISM Certificate လို႔ေခါါတဲ႔၊ International Safety Management Certificate နဲ႔၊ (viii) ISPS Code လို႔ေခါါတဲ႔ International Code for The Security of Ships and of Port Facilities အရ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ ISSC International Ship Security Certificate တို႔ကိုေတာ႔၊ Classification Society အေနနဲ႔၊ အသစ္လဲလွယ္ၿခင္း မၿပဳပဲ၊ မူလ Certificate အေပါါမွာသာ၊ Port of Registry ကို၊ ေၿပာင္းလဲေရးသားပါတယ္။
(ix) International Convention on Tonnage Measurement of Ships, 1969 အရ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ International Tonnage Certificate, 1969 ကိုေတာ႔ ၊ အသစ္လဲလွယ္ၿခင္း၊ မၿပဳပဲ၊ မူလ certificate အေပါါမွာ၊ Port of Registry ေၿပာင္းလဲေရးသားကာ၊ (၃) လ သက္တမ္းရိွတဲ႔၊ provisional certificate အေနနဲ႔၊ ထုတ္ေပးၿပီး၊ provisional သက္တမ္း ကာလအတြင္း၊ တားၿမစ္ ကန္႔ကြက္စရာ၊ အေႀကာင္းတစံုတရာ မရိွမွာသာ၊ အၿမဲတမ္း Full Certificates အၿဖစ္၊ သက္ဆိုင္ရာ Classification Society မွ၊ အသစ္ လဲလွယ္ေပးမွာ ၿဖစ္ပါတယ္။
(x) Suez Canal Tonnage Calculation သို႔မဟုတ္၊ Panama Canal Tonnage Calculation Certificate ဟာ၊ Classification Society မွထုတ္ေပးတဲ႔၊ Certificate ၿဖစ္ခဲ႔လၽွင္၊ မူလ certificate မွာ၊ Port of Registry ေၿပာင္းလဲေရးသားကာ၊ amended အေနနဲ႔၊ ေဆာင္ရြက္ေပးပါတယ္။ အကယ္၍၊ Certificate ဟာ၊ Suez Canal သို႔မဟုတ္ Panama Canal Authority မွ၊ ထုတ္ေပးတဲ႔၊ Certificate ၿဖစ္ခဲ႔ လၽွင္၊ မူလ ထုတ္ေပးရာ Authority မွသာ၊ Port of Registry ေၿပာင္းလဲေရးသားကာ၊ amended အေနနဲ႔၊ ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။
Tanker သေဘ္ာေတြအတြက္၊ ထုတ္ေပးတဲ႔ SOPEP နဲ႔၊ SMPEP လို႔ေခါါတဲ႔ Shipboard Oil Pollution Emergency Plan Manual နဲ႔၊ Shipboard Marine Pollution Emergency Plan for Noxious Liquid Substances Manual ကဲ႔သို႔၊ booklet ေတြမွာလည္း၊ Classification Society မွ၊ Port of Registry ေၿပာင္းလဲေရးသားကာ၊ amended အေနနဲ႔၊ ေဆာင္ရြက္ေပးပါတယ္။
Bulk Carrier သေဘ္ာေတြအတြက္၊ ထုတ္ေပးတဲ႔ Grain Certificate ကိုေတာ႔၊ အသစ္လဲလွယ္ၿခင္း မၿပဳပဲ၊ မူလ certificate အေပါါမွာ၊ Port of Registry ေၿပာင္းလဲေရးသားကာ၊ (၅) လ သက္တမ္းရိွတဲ႔၊ provisional certificate အေနနဲ႔၊ ထုတ္ေပးၿပီး၊ provisional သက္တမ္းကာလအတြင္းမွာ၊ တားၿမစ္ ကန္႔ကြက္စရာ အေႀကာင္း တစံုတရာ မရိွမွာသာ၊ အၿမဲတမ္း Full Certificates ေတြအၿဖစ္၊ သက္ဆိုင္ရာ Classification Society မွ၊ အသစ္ လဲလွယ္ေပးမွာၿဖစ္ပါတယ္။
Stabily booklet, Cargo Securing Manual, Garbage Management Certificate နဲ႔ Garbage Management Plan အစရိွတဲ႔ booklet, certificate နဲ႔ plan ေတြဟာ၊ Classification Society မွထုတ္ေပးတဲ႔၊ booklet, certificate နဲ႔ plan ေတြၿဖစ္ခဲ႔လၽွင္၊၊ Port of Registry ေၿပာင္းလဲေရးသားကာ၊ amended အေနနဲ႔သာ၊ ေဆာင္ရြက္ေပးမွာ၊ ၿဖစ္ေႀကာင္း၊ ေဖာ္ၿပလိုက္ပါတယ္။
Bulk Carrier သေဘ္ာေတြအတြက္၊ ထုတ္ေပးတဲ႔ Grain Certificate ကိုေတာ႔၊ အသစ္လဲလွယ္ၿခင္း မၿပဳပဲ၊ မူလ certificate အေပါါမွာ၊ Port of Registry ေၿပာင္းလဲေရးသားကာ၊ (၅) လ သက္တမ္းရိွတဲ႔၊ provisional certificate အေနနဲ႔၊ ထုတ္ေပးၿပီး၊ provisional သက္တမ္းကာလအတြင္းမွာ၊ တားၿမစ္ ကန္႔ကြက္စရာ အေႀကာင္း တစံုတရာ မရိွမွာသာ၊ အၿမဲတမ္း Full Certificates ေတြအၿဖစ္၊ သက္ဆိုင္ရာ Classification Society မွ၊ အသစ္ လဲလွယ္ေပးမွာၿဖစ္ပါတယ္။
Stabily booklet, Cargo Securing Manual, Garbage Management Certificate နဲ႔ Garbage Management Plan အစရိွတဲ႔ booklet, certificate နဲ႔ plan ေတြဟာ၊ Classification Society မွထုတ္ေပးတဲ႔၊ booklet, certificate နဲ႔ plan ေတြၿဖစ္ခဲ႔လၽွင္၊၊ Port of Registry ေၿပာင္းလဲေရးသားကာ၊ amended အေနနဲ႔သာ၊ ေဆာင္ရြက္ေပးမွာ၊ ၿဖစ္ေႀကာင္း၊ ေဖာ္ၿပလိုက္ပါတယ္။
Comments