"သေဘ္ာမွ၊ 3 Phase Alternators  ေတြ"

(လက္ရိွ၊  တာဝန္ယူထားတဲ႔၊ Fleet ထဲမွ၊ သေဘ္ာတစီးမွာ၊  shunt excitation method အသံုးၿပဳထားတဲ႔၊ alternator အေပါါ၊ ၿမင္႔မားတဲ႔၊  high over load တနည္းအားၿဖင္႔၊ load impact လို႔ေခါါတဲ႔၊ capacity ၿမင္႔မားတဲ႔၊  motors ေတြ၊ အႀကိမ္ေပါင္းမၽားစြာ၊  ရုတ္တရက္၊ 'စုၿပံဳ' ကာ၊ 'စတင္' လည္ပတ္ၿခင္းေႀကာင္႔၊ stator winding မွာ၊ short circuit ၿဖစ္ေပါါၿပီး၊ ပၽက္စီးသြားတာကို၊ သတိရမိသလို၊ သေဘ္ာမွ၊ 3 Phase Alternators ေတြရဲ႕၊ ကြာၿခားပံု၊ သိခၽင္ပါတယ္လို႔၊ ေမးလာသမို႔၊  ေရးခဲ႔ဖူးတဲ႔ post ေလးေတြကို၊ ၿပန္လည္ကူးယူၿပီး၊ တင္လိုက္ပါတယ္။ တဆက္တည္းမွာ၊  ေနာက္ဆက္တြဲအၿဖစ္၊ "Permanent magnet synchronous generator" အေႀကာင္းကိုလည္း၊ အနည္းငယ္၊ ထည္႔သြင္း၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။ )

Reference, Thanks and Credit to : (1) - EMERSON Industrial Automation, patented by "Leroy-Somer", M. T Seger's No. (1) Alternator damaged condition (14/ 08/ 2016)., (2) - Electric Power Systems: A Conception Introduction by von Meier, Alexandra, Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., (2006). 

Remark : All references and images herein this pages are for use of educational purpose only. The owner of this pages is not responsible for the consequences in case of violation to copyright, trademark, patent or other intellectual property rights of any third party.
သေဘ္ာေတြမွာ၊ တတ္ဆင္အသံုးၿပဳတဲဲ႔၊ generator သို႔မဟုတ္၊ alternator လို႔ေခါါတဲ႔၊ လၽွပ္စစ္ဓါတ္အား၊ ထုတ္ေပးမယ္႔၊  'electrical machines' ေတြကို၊  brush type နဲ႔ brush-less type ဆိုၿပီး၊  (၂) မၽိဳးေတြ႔နိုုင္ပါတယ္။  electrical machine ၿဖစ္တဲ႔၊  generator ဟာ၊ စတင္ လည္ပတ္ၿပီး၊  သတ္မွတ္ထားတဲ႔၊ လည္ပတ္မွဳနံွဳးထား၊  rated RPM တခုသို႔၊ ေရာက္ရိွလာတဲ႔အခါ၊  stator field winding မွ၊  AC voltage တန္ဘိုးတခု၊  ထုတ္ေပးမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

ရရိွလာတဲ႔၊ AC voltage တန္ဘိုးတခုကို၊ rectifier diodes ေတြမွတဆင္႔၊ 'ညိွဳ႕ဓါတ္အား' excitation voltage ဆိုတဲ႔၊ DC voltage တန္ဘိုးတခုသို႔၊ ေၿပာင္းလဲလိုက္ၿပီး၊ generator ရဲ႕၊ rotor winding သို႔၊ feed အၿဖစ္၊ ၿပန္လည္၊ ေပးသြင္းရန္လည္း၊ လိုအပ္ပါတယ္။ လည္ပတ္ေနတဲ႔၊ rotor winding သို႔၊ DC voltage တန္ဘိုးတခုကို၊ feed အၿဖစ္၊ ၿပန္လည္၊ ေပးသြင္းမွသာ၊ rotor winding မွ၊ 'သံလိုက္စက္ကြင္း' ဆိုတဲ႔၊ magnetic flux ေတြ၊ ပိုမို၊ 'ထြက္ရိွ' လာမွာၿဖစ္ပါတယ္။  ပိုမို ထြက္ရိွလာတဲ႔၊ magnetic flux ေတြကို၊  stator field winding မွ၊ ရယူကာ၊  rated AC output voltage အၿဖစ္၊ ၿပန္လည္၊ ထုတ္ေပးတယ္လို႔၊ ေယဘုယၽအေနနဲ႔၊ ေၿပာနိဳင္ပါတယ္။

ဟိုးအရင္က၊ excitation voltage ကို၊ DC supply အေနနဲ႔၊ ၿပင္ပမွ၊ တိုက္ရိုက္၊ ေပးသြင္းခဲ႔ႀကပါတယ္။  stator field winding မွ၊  AC output voltage ပမာဏ၊ အနည္းအမၽားဟာ၊ rotor winding သို႔၊  feed အၿဖစ္၊ ေပးသြင္းမယ္႔၊  excitation voltage ပမာဏ၊  အနည္းအမၽားအေပါါ၊ မူတည္ေနတဲ႔အတြက္၊ rheostat ေတြ၊ အသံုးၿပဳၿပီး၊ DC supply ခၽိန္ညိွခဲ႔ႀကပါတယ္။

 ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ႔၊ winding အတြင္းမွ၊  'ႀကြင္းကၽန္သံလိုက္အား' ဆိုတဲ႔၊  residual magnetism ကို၊  အသံုးၿပဳလာႀကပါတယ္။ residual magnetism ေႀကာင္႔၊  generator စတင္ လည္ပတ္ရာမွ၊ ထြက္ရိွလာမယ္႔၊ AC voltage အနည္းငယ္ကို၊  rectifier diodes ေတြမွ တဆင္႔၊  AVR ဆိုတဲ႔၊ automatic voltage  regulator သို႔၊ ေပးပို႔ကာ၊ လိုအပ္သလို၊  ထိန္းညွိၿပီး၊ DC voltage အၿဖစ္၊  ေၿပာင္းလဲလိုက္ပါတယ္။

excitation voltage ကို၊ DC supply အေနနဲ႔၊  ၿပင္ပမွ၊ တိုက္ရိုက္၊ ေပးသြင္းၿခင္း၊ မၿပဳေတာ႔သလို၊ rheostat ေတြအစား၊  AVR ၿဖင္႔၊ excitation voltage ကို၊  လိုအပ္သလို၊ ထိန္းညွိၿခင္းၿဖစ္ၿပီး၊  "self excited AC generator" ေတြရယ္လို႔၊  ေခါါဆိုႀကပါတယ္။ self excited AC generator ေတြမွာ၊ တခါတရံ၊ residual magnetism  ေပၽာက္ဆံုးတတ္ၿပီး၊ loss of excitation အေနနဲ႔၊ rated AC output voltage မရရိွေတာ႔တဲ႔၊ အေၿခအေနမၽိဳးလည္း၊ ေပါါေပါက္တတ္ပါတယ္။  loss of excitation ၿဖစ္ေပါါတဲ႔အခါ၊ ၿပင္ပမွ၊ DC supply ကို၊ တိုေတာင္းတဲ႔၊ အခၽိန္အတြင္း၊ ခဏတၿဖဳတ္ေပးသြင္းၿခင္းၿဖင္႔၊ residual magnetism ၿပန္လည္ရရိွရန္၊ ေဆာင္ရြက္ေလ့၊ ရိွႀကပါတယ္။

"Brush Type Generator"

လည္ပတ္ေနတဲ႔၊ rotor winding သို႔၊  excitation voltage ေပးသြင္းတဲ႔အခါ၊  wire cable ေတြ၊ အသံုးၿပဳရန္၊ 'မၿဖစ္နိဳင္' တဲ႔အတြက္၊ carbon brushes ေတြနဲ႔၊  rotor shaft အေပါါမွာ၊ sleeve fitting အၿဖစ္၊  တတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ slip rings ေတြ၊  အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။ generator စတင္ လည္ပတ္ၿပီး၊  rated RPM တခုသို႔၊ ေရာက္ရိွလာတဲ႔အခါ၊  stator field winding မွ၊  AC voltage တန္ဘိုးတခု၊  ထုတ္ေပးမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

ရရိွလာတဲ႔၊ AC voltage တန္ဘိုးတခုကို၊ rotating rectifier diodes ေတြမွတဆင္႔၊ excitation voltage ဆိုတဲ႔၊ DC voltage တန္ဘိုးတခုအၿဖစ္၊ ေၿပာင္းလဲလိုက္ပါတယ္။ excitation voltage ကို၊ AVR မွတဆင္႔၊  carbon brushes ေတြထံ၊  ထပ္မံ၊ ေပးပို႔သလို၊ rotor shaft အေပါါမွာ၊ sleeve fitting အၿဖစ္၊  တတ္ဆင္ထားတဲ႔အတြက္၊ slip rings ေတြဟာ၊ rotor နဲ႔အတူ၊ လိုက္ပါ၊ လည္ပတ္ေနၿပီး၊  slip rings ေတြရဲ႕၊ မၽက္နွာၿပင္နဲ႔၊  carbon brushes ေတြရဲ႕၊ မၽက္နွာၿပင္တို႔၊  ထိေတြ႔ေနၿခင္းေႀကာင္႔၊ excitation voltage ဟာ၊  slip rings ေတြမွတဆင္႔၊ rotor winding သို႔၊ feed အၿဖစ္၊  စီးဝင္သြားမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ excitation voltage ေႀကာင္႔၊  rotor winding မွာ၊ magnetic flux ေတြ၊  ပိုမိုထြက္ရိွလာၿပီး၊ stator field winding မွ၊  ရယူကာ၊ rated AC output voltage အၿဖစ္၊ ၿပန္လည္၊ ထုတ္ေပးပါတယ္။

"Brush-less Type Generator"

carbon brushes ေတြနဲ႔၊ slip rings ေတြ၊ အသံုးမၿပဳပဲ၊ rotor သို႔၊ feed အၿဖစ္၊ excitation voltage ၿပန္လည္၊ ေပးသြင္းတဲ႔၊ generators ေတြကို၊ brush-less generator ရယ္လို႔၊ ေခါါႀကပါတယ္။ brush-less generator ေတြရဲ႕၊ stator အပိုင္းမွာ၊ main stator  field winding နဲ႔၊ exciter stator  winding ဆိုၿပီး၊ stator winding (၂) မၽိဳး၊  ပါရိွပါတယ္။ rotor အပိုင္းမွာလည္း၊ main rotor  field winding နဲ႔၊ exciter rotor  winding ဆိုၿပီး၊ rotor winding (၂) မၽိဳး၊  ပါရိွပါတယ္။

generator စတင္လည္ပတ္ၿပီး၊  သတ္မွတ္ထားတဲ႔၊ လည္ပတ္မွဳနံွဳးထား၊  rated RPM တခုသို႔၊ ေရာက္ရိွလာတဲ႔အခါ၊  main stator field winding မွ၊  AC voltage တန္ဘိုးတခု၊  ထုတ္ေပးပါတယ္။  ထြက္ရိွလာတဲ႔၊ AC voltage အနည္းငယ္ကို၊  AVR ဆိုတဲ႔၊ automatic voltage  regulator သို႔၊ ေပးပို႔ကာ၊ လိုအပ္သလို၊  ထိန္းညွိၿပီး၊ DC voltage အၿဖစ္၊  exciter stator winding သို႔၊ ေပးပို႔မွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

exciter stator winding လို႔ေခါါတဲ႔၊ exciter field winding မွာ၊  magnetic flux ေတြ၊ ပိုမို၊ ထြက္ရိွလာသလို၊  magnetic flux ေတြေႀကာင္႔၊  main rotor နဲ႔အတူ၊ shaft တခုတည္းမွာ၊  sleeve fitting အၿဖစ္၊ တတ္ဆင္ထားမယ္႔၊  exciter rotor winding မွာ၊  AC voltage တန္ဘိုးတခု၊ ၿဖစ္ေပါါလာပါတယ္။ ရရိွလာတဲ႔၊ AC voltage တန္ဘိုးကို၊ rotating rectifier diodes ေတြမွတဆင္႔၊ excitation voltage ဆိုတဲ႔၊ DC voltage တန္ဘိုးတခုသို႔၊ ေၿပာင္းလဲလိုက္ၿပီး၊ main rotor winding သို႔၊  feed အၿဖစ္၊ ၿပန္လည္၊ ေပးသြင္းပါတယ္။
self excited brushless AC 3 phase generator

feed အၿဖစ္၊ ၿပန္လည္၊ ေပးသြင္းတဲ႔၊  excitation voltage ေႀကာင္႔၊  main rotor winding မွာ၊  magnetic flux ေတြ၊ ပိုမို၊ ထြက္ရိွလာသလို၊  main stator field winding မွ၊  ရယူကာ၊ rated AC output voltage အၿဖစ္၊ ၿပန္လည္၊ ထုတ္ေပးမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ self excited brushless AC 3 phase generator ကို၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။

brush-less generator သို႔မဟုတ္၊  brush-less alternator ေတြကို၊ excitation voltage ေပးသြင္းတဲ႔အခါ၊ (i) - shunt excitation method,  (ii) - PMG excitation ဆိုတဲ႔၊  'permanent magnet generator  excitation method' နဲ႔၊ (iii) - AREP excitation ဆိုတဲ႔၊  auxiliary winding regulating  excitation principle method တို႔ကို၊  အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။

(i) - "Shunt excitation method"

AVR အတြက္၊ power supply voltage ကို၊ alternator ရဲ႕၊ output terminal မွ၊ "shunt" အၿဖစ္၊ တိုက္ရိုက္ဆက္သြယ္၊ ရယူထားပါတယ္။ Fig. (1) မွာ၊ "Shunt Excitation" ဆိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။ AVR အတြက္၊ reference voltage ကိုလည္း၊ shunt terminal မွသာ၊ ရယူထားပါတယ္။
AVR ဟာ၊ alternator ရဲ႕၊  rated AC output voltage ပမာဏအေပါါ၊  မူတည္ၿပီး၊ regulating အေနနဲ႔၊ အတိုးအေလၽွာ ႔ၿပဳလုပ္ကာ၊ 'ညိွဳ႕ဓါတ္အား' ဆိုတဲ႔၊  excitation voltage တန္ဘိုး တခုကို၊  main rotor winding သို႔၊ feed အၿဖစ္၊  ၿပန္လည္၊ ေပးသြင္းမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ 'shunt excitation method' ဟာ၊ အႀကိမ္ေပါင္းမၽားစြာ၊ ရုတ္တရက္၊ သက္ေရာက္လာမယ္႔၊ ၿမင္႔မားတဲ႔၊ high over load ကို၊ ခံနိဳင္ရည္၊ 'မရိွ' သလို၊ တနည္းအားၿဖင္႔၊ short circuit ေပါါေပါက္မွဳကိုလည္း၊ တားဆီးနိဳင္စြမ္း၊ 'မရိွ' တာကိုလည္း၊ ေတြ႔ရပါတယ္။

(ii) - "PMG excitation method"

alternator ရဲ႕ output terminal မွာ၊ "shunt" အၿဖစ္၊ ဆက္သြယ္ထားၿပီး၊ AVR အတြက္၊ reference voltage ကို၊ shunt terminal မွ၊ ရယူသလို၊ AVR ရဲ႕၊ power supply voltage ကိုေတာ႔၊ PMG ဆိုတဲ႔ permanent magnet generator မွ၊ ရယူထားပါတယ္။ Fig. (2) မွာ၊ "PMG Excitation" ကို၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
'PMG' ဆိုတဲ႔ permanent magnet generator ကို၊ alternator ရဲ႕၊ အဆံုး၊ rotor shaft အေပါါမွာ၊ shaft extension အေနနဲ႔၊ sleeve fitting အၿဖစ္၊ တတ္ဆင္ထားပါတယ္။ PMG ကို၊ main stator winding နဲ႔၊ ဆက္သြယ္ထားၿခင္း၊ မရိွသလို၊ rotor shaft စတင္၊ လည္ပတ္တာနဲ႔၊ PMG မွ၊ constant voltage တန္ဘိုးတခု၊ ထုတ္ေပးၿပီး၊ AVR ရဲ႕၊ power supply voltage အၿဖစ္၊ ေပးသြင္းမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔၊  AVR ဟာ၊ power supply voltage ကို၊ သီးၿခား၊ independent အေနနဲ႔၊ ရယူထားတယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။

generator သို႔မဟုတ္၊ alternator ရဲ႕၊ rated AC output voltage ပမာဏအေပါါ၊ မူတည္ၿပီး၊ AVR သို႔၊ ဝင္ေရာက္လာမယ္႔၊ reference voltage ေခါါ၊ sensing voltage ေၿပာင္းလဲမွဳတိုင္းမွာ၊ AVR ဟာ၊ regulating အေနနဲ႔၊ ပိုမိုလၽွင္ၿမန္စြာ၊ အတိုးအေလၽွာ႔၊ ၿပဳလုပ္ လာနိဳင္ၿပီး၊ 'ညိွဳ႕ဓါတ္အား' ဆိုတဲ႔၊ excitation voltage တန္ဘိုးတခုကို၊ main rotor winding သို႔၊ feed အၿဖစ္၊ တိကၽ၊ ထိေရာက္စြာ၊ ၿပန္လည္၊ ေပးသြင္းမွာလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

'PMG excitation method' ဟာ၊ ရုတ္တရက္၊ သက္ေရာက္လာမယ္႔၊ 'ၿမင္႔မား' တဲ႔၊ high over load တနည္းအားၿဖင္႔၊ load impact လို႔ေခါါတဲ႔၊ capacity ၿမင္႔မားတဲ႔၊ motors ေတြ၊ ရုတ္တရက္၊ 'စတင္' လည္ပတ္ၿခင္းကို၊ ခံနိဳင္ရည္ရိွတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔၊ generator သို႔မဟုတ္၊ alternator မွာ၊ short circuit မၿဖစ္ေပါါေစရန္၊ excitation voltage ကို၊ intrinsic အေနနဲ႔၊ ရုတ္တရက္၊ အလၽွင္အၿမန္ေပးသြင္းၿပီး၊ voltage built-up ၿပဳလုပ္နိဳင္တယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။

(iii) - "AREP excitation method"

AVR အတြက္၊ power supply voltage ကို၊ main stator housing မွာ၊ သီးၿခားရိွေနတဲ႔၊ independent auxiliary winding (၂) ခုမွ၊ ရယူထားပါတယ္။ ပထမ independent auxiliary winding မွ၊ ရရိွလာတဲ႔၊ voltage တန္ဘိုး၊ ပမာဏဟာ၊ alternator ရဲ႕၊ output voltage ပမာဏၿဖင္႔၊ proportionally အေနနဲ႔၊ တိုက္ရိုက္၊ အခၽိဳးကၽစြာ၊ AVR သို႔၊ စီးဆင္းမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။  တနည္းအားၿဖင္႔၊ 'shunt characteristic' နဲ႔၊ စီးဆင္းတယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။

ဒုတိယ၊ independent auxiliary winding မွ၊ ရရိွလာတဲ႔၊ voltage တန္ဘိုး၊ ပမာဏဟာ၊ alternator အေပါါ၊ သက္ေရာက္လာတဲ႔၊ load ေႀကာင္႔၊ ေပါါေပါက္လာမယ္႔၊ out put current ပမာဏၿဖင္႔၊ proportionally အေနနဲ႔၊ တိုက္ရိုက္၊ အခၽိဳးကၽစြာ၊ AVR သို႔၊ စီးဆင္းသလို၊ 'compound characteristic' သို႔မဟုတ္၊ booster effect ၿဖင္႔၊ စီးဆင္းတယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။

'shunt characteristic' ၿဖင္႔၊ စီးဆင္းတဲ႔၊ output voltage ပမာဏနဲ႔၊ 'compound characteristic' ၿဖင္႔၊ စီးဆင္းတဲ႔၊ output voltage ပမာဏတို႔ရဲ႕၊ 'resulting phase-to-phase voltage' ပမာဏဟာ၊ AVR အတြက္၊ power supply voltage လည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ Fig. (3) မွာ၊ "AREP Excitation" ဆိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
AVR ဟာ၊ reference voltage တနည္းအားၿဖင္႔၊ voltage seining နဲ႔၊ သီးၿခား၊ independent အၿဖစ္၊ ရိွေနပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔၊ resulting phase-to-phase voltage တန္ဘိုးၿဖင္႔သာ၊ regulating အေနနဲ႔၊ အတိုးအေလၽွာ႔၊ ၿပဳလုပ္တယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။ independent auxiliary winding (၂) ခုမွ၊ resulting phase-to-phase voltage အၿဖစ္၊ excitation voltage ေပးသြင္းတဲ႔အတြက္၊ သက္ေရာက္လာမယ္႔၊ load ေႀကာင္႔၊ AVR နဲ႔၊ alternator ရဲ႕၊ winding ေတြမွာ၊ ေပါါေပါက္လာနိဳင္တဲ႔၊ harmonics သို႔မဟုတ္၊ voltage distortions အေနွာက္၊ အယွက္ေတြနဲ႔လည္း၊ ကင္းေဝးသြားပါတယ္။
'AREP excitation method' ဟာ၊ 'PMG excitation method' ကဲ႔သို႔၊ ရုတ္တရက္၊ သက္ေရာက္လာမယ္႔၊ ၿမင္႔မားတဲ႔၊ high over load သို႔မဟုတ္၊ load impact လို႔ေခါါတဲ႔၊ capacity ၿမင္႔မားတဲ႔၊ motors ေတြ၊ ရုတ္တရက္၊ 'စတင္' လည္ပတ္ၿခင္းကို၊ ခံနိဳင္ရည္ရိွသလို၊ resulting phase-to-phase voltage အၿဖစ္၊ excitation voltage ေပးသြင္းတဲ႔အတြက္၊ generator သို႔မဟုတ္၊ alternator မွာ၊ short circuit မၿဖစ္ေပါါေစရန္၊ ပိုမိုတားဆီး၊ ကာကြယ္နိဳင္တာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ Fig. (4) မွာ၊ shunt excitation method, PMG excitation method နဲ႔၊ AREP excitation method တို႔ရဲ႕၊ "Response Curve" ေတြကို၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။

 "Permanent Magnet Synchronous Generator"

permanent magnet synchronous  generator ဆိုတာကေတာ႔၊ excitation field ကို၊  rotor winding အစား၊ permanent magnet မွ၊  ရယူထားတဲ႔၊ 'electrical machine' အမၽိဳးအစား၊  တခုသာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။  rotor နဲဲ႔႔ magnetic field တို႔ဟာ၊ တူညီတဲ႔၊ speed နဲ႔၊ တထပ္တည္းကၽကာ၊  လည္ပတ္တဲ႔အတြက္၊ 'synchronous speed' ၿဖင္႔၊ ထပ္တူညီစြာ၊ လည္ပတ္တယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။


rotor လည္ပတ္မွဳေႀကာင္႔၊ rotor shaft အေပါါ၊  sleeve fitting အၿဖစ္၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔၊  shaft mounted permanent  magnet mechanism မွ၊ ၿပင္းထန္အားေကာင္းတဲ႔၊ strength  magnetic field သံလိုက္စက္ကြင္းေတြ၊ ထုတ္ေပးၿခင္းေႀကာင္႔၊ stationary armature မွာ၊ induce current ၿဖစ္ေပါါလာရၿခင္းလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

rotor ကို၊ magnet ၿဖင္႔၊ တည္ေဆာက္ကာ၊ stationary armature ၿဖစ္တဲ႔၊ stator ကိုေတာ႔၊ load နဲ႔၊ electrically connected အၿဖစ္၊ ဆက္သြယ္ထားပါတယ္။  rotor လည္ပတ္တဲ႔အခါ၊ stator field ရဲ႕၊  perpendicular component ေတြဟာ၊  'torque' အေပါါ၊ သက္ေရာက္ၿပီး၊ parallel component ေတြကေတာ႔၊ 'voltage' အေပါါ၊ သက္ေရာက္ပါတယ္။


load inductive အၿဖစ္၊ load 'ဆြဲ' ယူတဲ႔အခါ၊ rotor နဲ႔ stator field တို႔ရဲ႕၊ angle ဟာ၊ 90 degrees ထက္၊ 'ပို' သြားၿပီး၊ 'over-excited' အေနနဲ႔၊ 'ညိွဳ႕ဓါတ္အား' ေတြ၊ ပိုထြက္လာကာ၊ generator ရဲ႕၊ rated output voltage ပမာဏကို၊ 'တိုးၿမွင္႔' လိုက္မွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ အၿပန္အလွန္အေနနဲ႔၊ capacitive load အၿဖစ္၊  load 'ကၽဆင္း' သြားတဲ႔အခါ၊  'under-excited' အေနနဲ႔၊ 'ညိွဳ႕ဓါတ္အား' ေတြ၊ 'နည္းပါး' သြားမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

three phases power circuit ၿဖစ္ေပါါေစရန္၊ stationary armature ၿဖစ္တဲ႔၊ stator ကို၊ 120 degree စီ၊ ပိုင္းၿခားထားတဲ႔၊ conductor (၃) ခုၿဖင္႔၊ winding အၿဖစ္၊ တည္ေဆာက္ ထားပါတယ္။  120 degree စီ၊ ပိုင္းၿခားထားတဲ႔၊  stationary armature winding တို႔ေႀကာင္႔၊ rotor မွာ၊ ညီမၽွစြာသက္ေရာက္မယ္႔၊ uniform force သို႔မဟုတ္ torque ကိုလည္း၊ ရရိွေစပါတယ္။႔

'electrical machine' အမၽိဳးအစား၊ တခုၿဖစ္တဲ႔၊ PMG ေတြ၊ စတင္ လည္ပတ္၊ ေမာင္းနွင္တဲ႔အခါ၊ initial rotational excitation အၿဖစ္၊  12 volts နဲ႔အထက္၊ DC supply voltage တန္ဘိုးတခု၊ ယာယီေပးသြင္းရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။ သတ္မွတ္ထားတဲ႔၊ rated RPM တခုသို႔၊ ေရာက္ရိွသြားတဲ႔အခါမွာေတာ႔၊  shaft mounted permanent  magnet mechanism မွ၊ သံလိုက္စက္ကြင္း၊ magnetic field ေတြ၊ ေပါါေပါက္လာၿပီး၊ initial rotational excitation ကို၊  ၿဖတ္ေတာက္ကာ၊ stationary armature မွာ၊  induce current ၿဖစ္ေပါါၿခင္းမွတဆင္႔၊ rated AC output voltage ရရိွလာမွာ၊ၿဖစ္ပါတယ္။

PMG ေတြရဲ႕၊ rotor မွာ၊ "neodymium  magnet" ကို၊ အသံုးၿပဳထားပါတယ္။ neodymium magnet ဟာ၊  neodymium iron boron alloy ဆိုတဲ႔၊ 'NdFeB' သတၱဳစပ္၊ ၿဖစ္ပါတယ္။  'neodymium' ဟာ၊ "rare earth" သတၱဳဳ၊ ၿဖစ္တဲ႔အတြက္၊ ေစၽးနံွဳးအရ၊ ၿမင္႔မားပါတယ္။ ကမၻာေပါါမွာ၊ "rare earth" သတၱဳဳ၊ အမၽားဆံုး၊ တင္ပို႔ေရာင္းခၽတဲ႔၊ တရုပ္နိင္ငံဟာ၊  neodymium သတၱဳဳ၊ေစၽးကြက္ကို၊ global monopoly အေနနဲ႔၊  ထိန္းခၽဳပ္ထားပါတယ္။

တရုပ္နိင္ငံရဲ႕၊ neodymium သတၱဳဳ၊ေစၽးကြက္ global monopoly ထိန္းခၽဳပ္မွဳေႀကာင္႔၊ အၿခား သတၱဳစပ္ magnet ေတြကို၊  PMG ရဲ႕၊ magnet mechanism အၿဖစ္၊ အစားထိုးလာႀကေပမယ္႔လည္း၊ magnetic strength အေနနဲ႔၊ neodymium magnet ေလာက္၊ ေကာင္းမြန္၊ သာလြန္ၿခင္း၊ မရိွတာကို၊ ေတြ႔ရပါေႀကာင္း၊ ေဖာ္ၿပရင္း၊  "သေဘ္ာမွ၊ 3 Phase Alternators  ေတြ" ဆိုတဲ႔၊ post ကို၊ အဆံုးသတ္လိုက္ပါတယ္။

Comments

Popular posts from this blog