"စပ္မိစပ္ရာ သေဘ္ာ propeller (၁) - Basic Ship’s propeller concept"
("မဇီဇဝါ" မနက္ၿဖန္၊ မနက္ေစာေစာ၊ 'ေရ' ခၽေတာ႔မွာမို႔၊ သေဘ္ာကၽင္း meeting အၿပီး၊ ေရယာဥ္မွဴး "Captain ေသာင္းထိုက္" နဲ႔အတူ၊ bottom plugs ေတြ၊ pump room sea chest, engine room sea chest နဲ႔၊ bow thruster tunnel တို႔ကို၊ စစ္ေဆးႀကပါတယ္။
"မဇီဇဝါ" ရဲ႕ propeller ဟာ၊ အၿခားေရယာဥ္ေတြရဲ႕၊
propeller အရြယ္အစားထက္၊ 'ေသးငယ္' ၿပီး၊ propeller boss ကေတာ႔၊ အရြယ္အစား၊
'ႀကီးမား' ေနတဲ႔အၿပင္၊ blades အရည္အတြက္၊ (၅) ခုနဲ႔၊ 'ဖြဲ႔စည္း' ထားသမို႔၊ သေဘ္ာ propellers ေတြအေႀကာင္း၊ စကားစပ္မိႀကပါတယ္။ စကားစပ္မိရံုမက၊ တခါက 'ေရး' ခဲ႔ဖူးတဲ႔၊ "စပ္မိစပ္ရာ၊ သေဘ္ာ propellers" ဆိုတဲ႔၊ post ကို၊ ၿပန္သတိရမိသမို႔၊သေဘ္ာ propellers ေတြအေႀကာင္း၊ ၿပန္လည္၊ ေဖာ္ၿပလိုက္ပါတယ္။)
(Reference, thanks and credit to : (1) House, David. J. Dry Docking and Shipboard Maintenance. Witherbys & Co Ltd, London., (2) Hydrex
Underwater Technology, 2005., (3) Bindra, S.P. (1978). (4) A Course in
Docks and Harbour Engineering. Dhanpat Rai & Sons, Delhi., (5)
Lamb's questions and answers on the Marine Diesel Engine, Stanley G.
Christensen, John Lamb, 1990., (6) Reed's Naval Architecture Volume IV
for marine Engineers Class 1 and Class 2, E.A. Stokoe, 2010 Edition.,
(7) Marine Propellers and Propulsion, John Charlton, 2nd ed. (2006), (9)
Introduction to Naval Architecture, Tupper, E.C, 4th ed. (2004), (10)
Euler's Degrees of Vortex,.
Remark : All references and images
herein this page are for use of educational purpose only. The owner of
this page is not responsible for the consequences in case of violation
to copyright, trademark, patent, criminal trust of breach or other intellectual property rights of any third party.)
သေဘ္ာရဲ႕၊ "ေရယက္ပန္ကာရြက္' လို႔ေခါါတဲ႔၊ propeller blades ေတြဟာ၊
ေကာင္းမြန္ေနတဲ႔၊ tip top condition အေနအထားမွာ၊ အၿမဲ၊ ရိွေနသင္႔ပါတယ္။
ပံုမွန္၊ အေနအထားမွာ၊ မရိွပဲ၊ ခၽိဳ႕ယြင္းပၽက္စီးမွဳ၊ ၿဖစ္ေပါါေနတဲ႔၊
propellers blades ေတြေႀကာင္႔၊ သေဘ္ာရဲ႕၊ propulsion efficiency 'ကၽဆင္း'
တတ္ပါတယ္။ Fig. (1) မွာ၊ "Damaged propeller and fouling propeller"
ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
propellers blades ေတြမွာ၊ ၿဖစ္ေပါါတတ္တဲ႔၊ ခၽိဳ႕ယြင္းပၽက္စီးမွဳ defects
ေတြကို၊ ခြဲၿခား၊ ႀကည္႔တဲ႔အခါ၊ (i) - physical damage ဆိုတဲ႔၊ တစံုတခုနဲ႔၊
ထိခိုက္မိၿပီး၊ ပုံသ႑န္ပၽက္ကာ၊ ခၽိဳ႕ယြင္းသြားၿခင္း၊ (ii) - fouling
ဆိုတဲ႔၊ အဏ႖ဝါအနုဇီဝ marine growth ေတြ၊ ကပ္ၿငိၿခင္းနဲ႔၊ (iii) -
cavitation ဆိုတဲ႔၊ 'အခၽိဳင္႔' ေတြ၊ ၿဖစ္ေပါါကာ၊ ပြန္းစားသြားၿခင္း၊
ဆိုၿပီး၊ ေတြ႔ရပါတယ္။
buoy လို႔ေခါါတဲ႔၊ ေဗာ္ယာေတြ၊ floating debris လို႔ေခါါတဲ႔၊ ေရေပါါ၊ ေမၽွာပါေနတဲ႔၊ အမိွဳက္သရိုက္ေတြ၊ မာေကၽာတဲ႔၊ အရာဝထၳဳေတြ၊ အပါအဝင္၊ floating ice လို႔ေခါါတဲ႔၊ ေရေပါါ၊ ေမၽွာေနမယ္႔ ေရခဲတုံးေတြနဲ႔၊ ထိခိုက္မိရာမွ၊ ပုံသ႑န္၊ ခၽိဳ႕ယြင္းပၽက္စီးမွဳ physical damage ၿဖစ္ေပါါတတ္ပါတယ္။ physical damage အေနနဲ႔၊ propeller tip လို႔ေခါါတဲ႔၊ ပန္ကာရြက္ 'ထိပ္အနား' ေတြ၊ 'ေကြးေကာက္' သြားၿခင္းနဲ႔၊ 'ၿပတ္ထြက္' သြားၿခင္း၊ တို႔ကိုလည္း၊ ေတြ႔ရတတ္ပါတယ္။
propeller blade ဟာ၊ မူလပံုသ႑န္ true shape မွ၊ distortion အၿဖစ္၊ ပုံသ႑န္၊ ပၽက္ကာ၊ ခၽိဳ႕ယြင္းသြားတဲ႔အခါ၊ blades ေတြ၊ အၿခင္းၿခင္း၊ တခုနဲ႔၊ တခု၊ imbalance အေနနဲ႔၊ အခၽိဳးအစား၊ ညီညာမွဳ၊ မရိွေတာ႔ပဲ၊ တုန္ခါမွဳ vibrations ေတြ၊ ေပါါေပါက္ေစတတ္ပါတယ္။ vibration ေႀကာင္႔၊ cavitation ပိုမို၊ ၿဖစ္ေပါါလာသလို၊ trust လို႔ေခါါတဲ႔၊ သေဘ္ာ၊ ေရြွ႕လၽွားေစမယ္႔၊ 'ေရယက္အား' ကိုပါ၊ ကၽဆင္းေစပါတယ္။
သေဘ္ာေရြွ႕လၽွားေစမယ္႔၊ ေရယက္အား၊ ကၽဆင္းမွဳေႀကာင္႔၊ total operational efficiency လည္း၊ ကၽဆင္းသြားနိဳင္ပါတယ္။ ပုံသ႑န္ပၽက္ကာ၊ ခၽိဳ႕ယြင္းသြားတဲ႔၊ propeller blades မွ၊ damage area ကို၊ ဖယ္ထုတ္ၿခင္း၊ 'ထပ္' ပိုးကာ၊ အသားၿဖည္႔ၿခင္း၊ trim အေနနဲ႔ 'စား' ကာ၊ ကၽန္ရိွေနမယ္႔၊ blades ေတြနဲ႔၊ balance ၿဖစ္ေစရန္၊ ခၽိန္ွညိွၿခင္း၊ အစရိွတာေတြကို၊ propeller repairing အၿဖစ္၊ ေဆာင္ရြက္ေလ႔၊ ရိွပါတယ္။
"cavitation" ကို၊ inertial cavitation, non-inertial cavitation နဲ႔၊ hydrodynamic cavitation ဆိုၿပီး၊ ခြဲၿခားနိဳင္ၿပီး၊ propellers ေတြမွာ၊ ၿဖစ္ေပါါတဲ႔၊ cavitation ကေတာ႔၊ hydrodynamic cavitation ၿဖစ္ပါတယ္။ propellers ရဲ႕၊ hydrodynamic cavitation ေႀကာင္႔၊ bearings ေတြ၊ wear down ၿဖစ္ကာ၊ ပြန္းစားသြားၿခင္း၊ drive shaft ကို၊ damage အၿဖစ္၊ ပၽက္စီး၊ ေစနိဳင္ၿခင္းနဲ႔၊ သေဘ္ာေမာင္းနွင္ရာမွာ၊ fuel ေလာင္စာ၊ ပိုမို၊ အသံုးၿပဳရၿခင္း၊ တို႔လည္း၊ ၿဖစ္ေပါါလာနိဳင္ပါတယ္။ Fig. (2) မွာ၊ "Hydro-dynamic propeller cavitation" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
propellers ေတြကို၊ ISO Standard 484 အရ၊ Class S, Class I, Class II နဲ႔၊ Class III ဆိုၿပီး၊ ခြဲၿခားထားပါတယ္။ propeller ရဲ႕၊ accuracy အရ၊ ခြဲၿခား၊ ထားၿခင္းၿဖစ္ၿပီး၊ တနည္းအားၿဖင္႔၊ manufacturing tolerance အေနနဲ႔၊ သတ္မွတ္ထားၿခင္းလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
Class S propeller ဟာ၊ အလြန္ၿမင္႔မားတဲ႔၊ very high accuracy propeller ၿဖစ္ၿပီး၊ Class I propeller ကေတာ႔၊ high accuracy propeller ၿဖစ္ပါတယ္။ Class II နဲ႔ Class III propellers ေတြကိုေတာ႔၊ medium accuracy နဲ႔၊ wide tolerance propellers ေတြအၿဖစ္၊ သတ္မွတ္ပါတယ္။ Fig. (3) မွာ၊ "Propeller’s Class" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
propellers ေတြမွာ၊ marine growth ေတြ၊ ကပ္ၿငိၿခင္းမွ၊ တဆင္႔၊ fouling ေတြ ၿဖစ္ေပါါတတ္တဲ႔၊ အတြက္၊ ပံုမွန္၊ ၿပဳၿပင္ထိမ္းသိမ္းမွဳ regular maintenance အေနနဲ႔၊ cleaning ဆိုတဲ႔၊ propeller သန္႔ရွင္းေရး၊ ေဆာင္ရြက္ရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။ fouling လို႔ေခါါတဲ႔၊ calcium deposit ေတြဟာ၊ thickness (၁) မီလီမီတာ၊ အထူခန္႔၊ စတင္ၿဖစ္ေပါါလာတာနဲ႔၊ ေနာက္ထပ္၊ အခၽိန္ (၁၂) လေလာက္၊ အတြင္း၊ high accuracy Class I propeller ဟာ၊ wide tolerance Class III propeller အဆင္႔သို႔၊ ေၿပာင္းလဲ၊ ကၽဆင္းသြားနိဳင္သလို၊ fuel consumption ဟာလည္း၊ (၆) % မွ၊ (၁၂) % ပမာဏခန္႔အထိ၊ ပိုမို၊ ၿမင္႔တက္လာနိဳင္ပါတယ္။
အခၽိဳ႕၊ propellers ေတြဟာ၊ တည္ေဆာက္ပံု design နဲ႔၊ အသံုးၿပဳထားတဲ႔၊ material composition တို႔ေႀကာင္႔၊ thickness (၂၀) မီလီမီတာ၊ အထူခန္႔၊ အထိ၊ fouling ၿဖစ္ေပါါေနေပမယ္႔၊ accuracy ကၽဆင္းမွဳ၊ မရိွတာလည္း၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ propeller မွာ၊ fouling အၿဖစ္၊ ကပ္ၿငိေနတဲ႔၊ marine growth ေတြ၊ 'ခြာ' ခၽၿခင္းကို၊ cleaning နဲ႔ polishing ဆိုၿပီး၊ ခြဲၿခားနိဳင္ပါတယ္။ propeller polishing ဟာ၊ သန္႔ရွင္းေၿပာင္လက္ေနတဲ႔၊ cleaned and polished surface မၽက္နွာၿပင္၊ ၿဖစ္ေပါါလာေစရန္၊ ေဆာင္ရြက္ၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။
propeller cleaning နဲ႔၊ polishing ကို၊ သေဘ္ာကၽင္းမွာ၊ လြန္းတင္ၿပီး၊ ေဆာင္ရြက္သလို၊ ေရထဲမွာ၊ underwater polishing အၿဖစ္လည္း၊ ေဆာင္ရြက္နိဳင္ပါတယ္။ marine growth ေတြကို၊ harsh abrasive လို႔ေခါါတဲ႔၊ စူးရွတဲ႔၊ အရာဝထၳဳ ေတြ၊ အသံုးၿပဳၿပီး၊ 'ခြာခၽ' တဲ႔အခါ၊ ေတာက္ေၿပာင္တဲ႔၊ shiny blades ပန္ကာရြက္ေတြ၊ ၿဖစ္လာေပမယ္႔၊ polished surface မွာေတာ႔၊ 'နက္ရွိဳင္း' တဲ႔ deeply scratched 'အစင္းရာ' ေတြ၊ ၿဖစ္ေပါါလာတတ္ပါတယ္။
buoy လို႔ေခါါတဲ႔၊ ေဗာ္ယာေတြ၊ floating debris လို႔ေခါါတဲ႔၊ ေရေပါါ၊ ေမၽွာပါေနတဲ႔၊ အမိွဳက္သရိုက္ေတြ၊ မာေကၽာတဲ႔၊ အရာဝထၳဳေတြ၊ အပါအဝင္၊ floating ice လို႔ေခါါတဲ႔၊ ေရေပါါ၊ ေမၽွာေနမယ္႔ ေရခဲတုံးေတြနဲ႔၊ ထိခိုက္မိရာမွ၊ ပုံသ႑န္၊ ခၽိဳ႕ယြင္းပၽက္စီးမွဳ physical damage ၿဖစ္ေပါါတတ္ပါတယ္။ physical damage အေနနဲ႔၊ propeller tip လို႔ေခါါတဲ႔၊ ပန္ကာရြက္ 'ထိပ္အနား' ေတြ၊ 'ေကြးေကာက္' သြားၿခင္းနဲ႔၊ 'ၿပတ္ထြက္' သြားၿခင္း၊ တို႔ကိုလည္း၊ ေတြ႔ရတတ္ပါတယ္။
propeller blade ဟာ၊ မူလပံုသ႑န္ true shape မွ၊ distortion အၿဖစ္၊ ပုံသ႑န္၊ ပၽက္ကာ၊ ခၽိဳ႕ယြင္းသြားတဲ႔အခါ၊ blades ေတြ၊ အၿခင္းၿခင္း၊ တခုနဲ႔၊ တခု၊ imbalance အေနနဲ႔၊ အခၽိဳးအစား၊ ညီညာမွဳ၊ မရိွေတာ႔ပဲ၊ တုန္ခါမွဳ vibrations ေတြ၊ ေပါါေပါက္ေစတတ္ပါတယ္။ vibration ေႀကာင္႔၊ cavitation ပိုမို၊ ၿဖစ္ေပါါလာသလို၊ trust လို႔ေခါါတဲ႔၊ သေဘ္ာ၊ ေရြွ႕လၽွားေစမယ္႔၊ 'ေရယက္အား' ကိုပါ၊ ကၽဆင္းေစပါတယ္။
သေဘ္ာေရြွ႕လၽွားေစမယ္႔၊ ေရယက္အား၊ ကၽဆင္းမွဳေႀကာင္႔၊ total operational efficiency လည္း၊ ကၽဆင္းသြားနိဳင္ပါတယ္။ ပုံသ႑န္ပၽက္ကာ၊ ခၽိဳ႕ယြင္းသြားတဲ႔၊ propeller blades မွ၊ damage area ကို၊ ဖယ္ထုတ္ၿခင္း၊ 'ထပ္' ပိုးကာ၊ အသားၿဖည္႔ၿခင္း၊ trim အေနနဲ႔ 'စား' ကာ၊ ကၽန္ရိွေနမယ္႔၊ blades ေတြနဲ႔၊ balance ၿဖစ္ေစရန္၊ ခၽိန္ွညိွၿခင္း၊ အစရိွတာေတြကို၊ propeller repairing အၿဖစ္၊ ေဆာင္ရြက္ေလ႔၊ ရိွပါတယ္။
"cavitation" ကို၊ inertial cavitation, non-inertial cavitation နဲ႔၊ hydrodynamic cavitation ဆိုၿပီး၊ ခြဲၿခားနိဳင္ၿပီး၊ propellers ေတြမွာ၊ ၿဖစ္ေပါါတဲ႔၊ cavitation ကေတာ႔၊ hydrodynamic cavitation ၿဖစ္ပါတယ္။ propellers ရဲ႕၊ hydrodynamic cavitation ေႀကာင္႔၊ bearings ေတြ၊ wear down ၿဖစ္ကာ၊ ပြန္းစားသြားၿခင္း၊ drive shaft ကို၊ damage အၿဖစ္၊ ပၽက္စီး၊ ေစနိဳင္ၿခင္းနဲ႔၊ သေဘ္ာေမာင္းနွင္ရာမွာ၊ fuel ေလာင္စာ၊ ပိုမို၊ အသံုးၿပဳရၿခင္း၊ တို႔လည္း၊ ၿဖစ္ေပါါလာနိဳင္ပါတယ္။ Fig. (2) မွာ၊ "Hydro-dynamic propeller cavitation" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
propellers ေတြကို၊ ISO Standard 484 အရ၊ Class S, Class I, Class II နဲ႔၊ Class III ဆိုၿပီး၊ ခြဲၿခားထားပါတယ္။ propeller ရဲ႕၊ accuracy အရ၊ ခြဲၿခား၊ ထားၿခင္းၿဖစ္ၿပီး၊ တနည္းအားၿဖင္႔၊ manufacturing tolerance အေနနဲ႔၊ သတ္မွတ္ထားၿခင္းလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
Class S propeller ဟာ၊ အလြန္ၿမင္႔မားတဲ႔၊ very high accuracy propeller ၿဖစ္ၿပီး၊ Class I propeller ကေတာ႔၊ high accuracy propeller ၿဖစ္ပါတယ္။ Class II နဲ႔ Class III propellers ေတြကိုေတာ႔၊ medium accuracy နဲ႔၊ wide tolerance propellers ေတြအၿဖစ္၊ သတ္မွတ္ပါတယ္။ Fig. (3) မွာ၊ "Propeller’s Class" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
propellers ေတြမွာ၊ marine growth ေတြ၊ ကပ္ၿငိၿခင္းမွ၊ တဆင္႔၊ fouling ေတြ ၿဖစ္ေပါါတတ္တဲ႔၊ အတြက္၊ ပံုမွန္၊ ၿပဳၿပင္ထိမ္းသိမ္းမွဳ regular maintenance အေနနဲ႔၊ cleaning ဆိုတဲ႔၊ propeller သန္႔ရွင္းေရး၊ ေဆာင္ရြက္ရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။ fouling လို႔ေခါါတဲ႔၊ calcium deposit ေတြဟာ၊ thickness (၁) မီလီမီတာ၊ အထူခန္႔၊ စတင္ၿဖစ္ေပါါလာတာနဲ႔၊ ေနာက္ထပ္၊ အခၽိန္ (၁၂) လေလာက္၊ အတြင္း၊ high accuracy Class I propeller ဟာ၊ wide tolerance Class III propeller အဆင္႔သို႔၊ ေၿပာင္းလဲ၊ ကၽဆင္းသြားနိဳင္သလို၊ fuel consumption ဟာလည္း၊ (၆) % မွ၊ (၁၂) % ပမာဏခန္႔အထိ၊ ပိုမို၊ ၿမင္႔တက္လာနိဳင္ပါတယ္။
အခၽိဳ႕၊ propellers ေတြဟာ၊ တည္ေဆာက္ပံု design နဲ႔၊ အသံုးၿပဳထားတဲ႔၊ material composition တို႔ေႀကာင္႔၊ thickness (၂၀) မီလီမီတာ၊ အထူခန္႔၊ အထိ၊ fouling ၿဖစ္ေပါါေနေပမယ္႔၊ accuracy ကၽဆင္းမွဳ၊ မရိွတာလည္း၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ propeller မွာ၊ fouling အၿဖစ္၊ ကပ္ၿငိေနတဲ႔၊ marine growth ေတြ၊ 'ခြာ' ခၽၿခင္းကို၊ cleaning နဲ႔ polishing ဆိုၿပီး၊ ခြဲၿခားနိဳင္ပါတယ္။ propeller polishing ဟာ၊ သန္႔ရွင္းေၿပာင္လက္ေနတဲ႔၊ cleaned and polished surface မၽက္နွာၿပင္၊ ၿဖစ္ေပါါလာေစရန္၊ ေဆာင္ရြက္ၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။
propeller cleaning နဲ႔၊ polishing ကို၊ သေဘ္ာကၽင္းမွာ၊ လြန္းတင္ၿပီး၊ ေဆာင္ရြက္သလို၊ ေရထဲမွာ၊ underwater polishing အၿဖစ္လည္း၊ ေဆာင္ရြက္နိဳင္ပါတယ္။ marine growth ေတြကို၊ harsh abrasive လို႔ေခါါတဲ႔၊ စူးရွတဲ႔၊ အရာဝထၳဳ ေတြ၊ အသံုးၿပဳၿပီး၊ 'ခြာခၽ' တဲ႔အခါ၊ ေတာက္ေၿပာင္တဲ႔၊ shiny blades ပန္ကာရြက္ေတြ၊ ၿဖစ္လာေပမယ္႔၊ polished surface မွာေတာ႔၊ 'နက္ရွိဳင္း' တဲ႔ deeply scratched 'အစင္းရာ' ေတြ၊ ၿဖစ္ေပါါလာတတ္ပါတယ္။
'နက္ရွိဳင္း'
တဲ႔အစင္းရာေတြ၊ 'မၽားၿပား' တဲ႔အခါ၊propeller blades ေတြရဲ႕၊ မၽက္နွာၿပင္
surface ဟာ၊ ႀကမ္းတမ္းတဲ႔၊ roughness surface အေနနဲ႔၊ ၿဖစ္ေပါါလာၿပီး၊
မူလထက္၊ ပိုမိုလၽွင္ၿမန္စြာ၊ micro နဲ႔၊ macro fouling ေတြ၊ ထပ္မံကပ္ၿငိ၊
တြယ္ကပ္နိဳင္ပါတယ္။
Class I propellers ေတြမွာ၊ deeply scratched အစင္းရာေတြကို၊ 1.6 micron (CLA) Ra* tolerance ထက္၊ မ 'နက္' ေစရန္၊ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ သေဘ္ာအမၽိဳးအစား type နဲ႔၊ သေဘ္ာေမာင္းနွင္၊ သြားလာရာ၊ ေဒသ trading pattern အေပါါ၊ မူတည္ၿပီး၊ fouling ၿဖစ္ေပါါမွဳ၊ အနည္းနဲ႔အမၽား၊ ကြာၿခားေလ့၊ ရိွပါတယ္။
ေယဘုယၽအားၿဖင္႔၊ propeller ကို၊ တခါေလာက္ polished အေနနဲ႔၊ ေၿပာင္ေခၽာေနေအာင္၊ 'သ' ထားလၽွင္၊ marine growth ကပ္ၿငိၿခင္းအား၊ (၉) လခန္႔၊ တားဆီး၊ ကာကြယ္ထားနိဳင္ပါတယ္။ propeller ခုတ္ေမာင္း လည္ပတ္မွဳ၊ မရိွပဲ၊ longer layover period အေနနဲ႔၊ အခၽိန္ကာလ၊ ႀကာၿမင္႔စြာ၊ ေကၽာက္ခၽ၊ ရပ္နားထားတဲ႔၊ သေဘ္ာေတြမွာ၊ fouling ၿဖစ္ေပါါမွဳ၊ ပိုမိုမၽားၿပားၿပီး၊ trading constantly အေနနဲ႔၊ အဆက္မၿပတ္နီးပါး၊ ေမာင္းနွင္သြားလာေနတဲ႔၊ သေဘ္ာေတြမွာေတာ႔၊ fouling ၿဖစ္ေပါါမွဳ၊ နည္းပါးတာကိုလည္း၊ ေတြ႔ရပါတယ္။
သေဘ္ာရဲ႕၊ propulsion efficiency ပိုမို၊ ေကာင္းမြန္လာေစရန္၊ propellers ေတြကို၊ modification အေနနဲ၊႔ ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲမွဳေတြ၊ ၿပဳလုပ္ေလ့၊ ရိွပါတယ္။ propeller modification အၿဖစ္၊ diameter reduction, pitch reduction နဲ႔၊ trailing edge modification တို႔ကို၊ ေဆာင္ရြက္ႀကပါတယ္။
ပန္ကာရြက္မွ၊ blade tips ေတြကို၊ ညီညာစြာ၊ ၿဖတ္ထုတ္ကာ၊ ၿပန္လည္၊ ခၽိန္ညွိၿခင္းၿဖင္႔၊ diameter reduction ကို၊ ေဆာင္ရြက္နိဳင္ပါတယ္။ propeller ရဲ႕ diameter အရြယ္အစား၊ 'ကၽဆင္း' သြားတဲ႔အခါ၊ rpm ဟာ၊ balancing ratio အတိုင္း၊ လိုက္ပါ၊ ၿမင္႔တက္လာတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။
diameter (၄၀၀၀) မီလီမီတာ၊ ပမာဏေအာက္၊ အရြယ္အစား၊ propeller ေတြမွာေတာ႔၊ pitch reduction ကို၊ ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။ pitch reduction ဆိုတာကေတာ႔၊ hub ေပါါမွာ၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔ blade ေတြရဲ႕၊ 'အေစာင္း' အေနအထား၊ pitch angle ကို၊ 'ေလၽွာ႔ခၽ' ေၿပာင္းလဲၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။
trailing edge modification အၿဖစ္၊ ပန္ကာရြက္မွ trailing edge ကို၊ bending အၿဖစ္၊ ေခါက္ကာ၊ ေကြးၿခင္း၊ သို႔မဟုတ္၊ trailing edge ကို၊ cutting အၿဖစ္၊ ၿဖတ္ထုတ္ၿခင္းတို႔၊ ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။ trailing edge modification ၿပဳလုပ္ၿခင္းေႀကာင္႔၊ rpm (၅) % ခန္႔၊ 'ၿမင္႔တက္' လာတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ Fig. (4) မွာ၊ "Propeller edge modification" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
propellers ေတြကို၊ anti-corrosive metal alloy ေတြၿဖစ္တဲ႔၊ aluminum alloy, stainless steel alloy နဲ႔၊ NAB လို႔ေခါါတဲ႔၊ nickle-aluminum-bronze alloy တို႔ကို၊ အသံုးၿပဳကာ၊ ထုတ္လုပ္ႀကပါတယ္။ NAB ဟာ၊ aluminum နဲ႔၊ stainless steel alloy တို႔ထက္၊ (၁၀) % မွ (၁၅) % ခန္႔၊ ပိုမို၊ ေပါ႔ပါးသလို၊ ၿမင္႔မားတဲ႔၊ မာေကၽာမွဳ higher strength ဂုဏ္သတၱိလည္း၊ ရိွပါတယ္။
propellers ေတြကို၊ type အေနနဲ႔၊ တခုနဲ႔တခု၊ ခြဲၿခားတဲ႔အခါ၊ number of blades attached ဆိုတဲ႔၊ တတ္ဆင္ထားမယ္႔၊ blade အရည္အတြက္၊ အေပါါ၊ မူတည္ၿပီး၊ ခြဲၿခားသလို၊ blade ရဲ႕၊ pitch angle အေပါါ၊ မူတည္ၿပီးေတာ႔လည္း၊ ခြဲၿခားနိဳင္ပါတယ္။ blade အရည္အတြက္၊ အပါါ မူတည္ၿပီး၊ ခြဲၿခားတဲ႔အခါ၊ 3 blade propeller, 4 blade propeller နဲ႔၊ 5 blade propeller ဆိုၿပီး၊ ေတြ႔ရပါတယ္။
3 blade propellers ေတြရဲ႕၊ ထုတ္လုပ္မွဳကုန္ကၽစားရိတ္၊ manufacturing cost ဟာ၊ 4 blade နဲ႔ 5 blade propellers ေတြထက္၊ စာလၽွင္၊ ေလၽွာ႔နည္း၊ သက္သာပါတယ္။ 3 blade propellers ေတြ၊ ထုတ္လုပ္ရာမွာ၊ aluminum alloy ကို၊ အသံုးၿပဳသလို၊ NAB alloy ကိုလည္း၊ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။ aluminum alloy ကို၊ အသံုးၿပဳတဲ႔အခါ၊ ၿမင္႔မားတဲ႔ high speed performance နဲ႔၊ ပိုမို၊ ေကာင္းမြန္တဲ႔၊ acceleration တို႔၊ ရရိွေပမယ္႔၊ low speed handling မွာေတာ႔၊ efficiency အၿပည္႔၊ မရရိွနိဳင္တာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။
4 blade propellers ေတြကေတာ႔၊ stainless steel alloy နဲ၊႔ NAB alloy တို႔ကို၊ အသံုးၿပဳထားတဲ႔အတြက္၊ strength and durability ဆိုတဲ႔၊ မာေကၽာ၊ အႀကမ္းခံၿခင္း၊ low speed performance သာလြန္၊ ေကာင္းမြန္ၿခင္းတို႔အၿပင္၊ လိွဳင္းႀကမ္းေလႀကမ္း၊ rough sea မွာ၊ သေဘ္ာသြားလာ၊ ေမာင္းနွင္တဲ႔အခါ၊ handling power လည္း၊ ေကာင္းမြန္သလို၊ fuel economy ဆိုတဲ႔၊ ေလာင္စာသံုးစြဲမွဳ၊ ကုန္ကၽစားရိတ္၊ သက္သာတာကိုလည္း၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ 5 blade propellers ေတြဟာ၊ ထုတ္လုပ္မွဳ၊ ကုန္ကၽစားရိတ္၊ 'ၿမင္႔မား' ေပမယ္႔၊ vibration ၿဖစ္ေပါါမွဳ၊ 'အနည္းဆံုး' နဲ႔၊ handling power အေကာင္းဆံုး၊ propeller ေတြ၊ ၿဖစ္ႀကပါတယ္။
blade ရဲ႕၊ pitch အေပါါ၊ မူတည္ၿပီး၊ ခြဲၿခားတဲ႔အခါ၊ FPP ဆိုတဲ႔၊ fixed pitch propeller နဲ႔၊ CPP ဆိုတဲ႔၊ controllable pitch propeller ဆိုၿပီး၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ propellers ေတြမွာ၊ အဓိက အစိတ္အပိုင္း၊ major component အၿဖစ္၊ propeller cap, cover plate နဲ႔၊ rope guard တို႔၊ ပါဝင္ပါတယ္။ Fig. (5) မွာ၊ "Propeller arrangement" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထား ပါတယ္။
propeller cap ကို၊ fair water cap လို႔ေခါါသလို၊ dunce cap လို႔လည္း၊ ေခါါပါတယ္။ propeller cap ဟာ၊ boss nut လို႔ေခါါတဲ႔၊ propeller shaft အဆံုးမွာ၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ nut ရဲ႕၊ အေပါါမွာ၊ အုပ္ထားမယ္႔၊ 'အဖံုး' ၿဖစ္ပါတယ္။ cap ရဲ႕ အတြင္းမွာ၊ female threads ေတြ၊ ပါဝင္ၿပီး၊ propeller shaft အဆံုးမွ၊ male threads ေတြနဲ၊႔ 'ရစ္' ကာ၊ ဖမ္းထားပါတယ္။
cap အတြင္းမွာ၊ liquid preservative လို႔ေခါါတဲ႔၊ corrosion ၿဖစ္ေပါါမွဳ၊ တားဆီးေပးမယ္႔၊ အရည္တမၽိဳး၊ ထည္႔ၿပီးမွ၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔အတြက္၊ ferrous shaft နဲ႔ propeller nut တို႔ကို၊ ပင္လယ္ေရ sea water နဲ႔၊ တိုက္ရိုက္၊ ထိေတြ႔ၿခင္းမွ၊ ကာကြယ္ေပးထားပါတယ္။ cap ရဲ႕၊ ပံုသ႑န္ဟာ၊ conical shape ဆိုတဲ႔၊ 'အခံုး' ပံုသ႑န္ ၿဖစ္ေနတဲ႔အတြက္၊ hub မွတဆင္႔၊ 'သက္ေရာက္' လာမယ္႔၊ hydro-dynamics effects ေတြကို၊ contour အေနနဲ႔၊ အလိုက္သင္႔၊ 'ေလၽွာ႔ခၽ' ပးနိဳင္ပါတယ္။
propeller ရဲ႕ design အရ၊ cap (၁) ခု သို႔မဟုတ္၊ (၂) ခု၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။ propeller မွာ၊ 'prairie air system' ကို၊ တတ္ဆင္ အသံုးၿပဳခဲ႔လၽွင္၊ component house ရဲ႕၊ အေရွ႕ဖက္၊ forward section မွာ၊ cap (၂) ခုကို၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။
'Prairie air system'
'Prairie air system' ဟာ၊ သေဘ္ာေမာင္းနွင္၊ ခုတ္ေမာင္းရာမွ ေပါါထြက္လာမယ္႔၊ ဆူညံသံ noise ေတြကို၊ ေလၽွာ႔ခၽေပးတဲ႔၊ 'radiated noise reduction system' ၿဖစ္ပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔၊ propeller blades ေတြရဲ႕၊ leading edges ေတြမွ၊ compressed air ထုတ္ေပးၿပီး၊ propeller လည္ပတ္ရာမွ၊ ေပါါေပါက္လာတဲ႔၊ hydro-dynamics noise ေတြကို၊ ေလၽွာ႔ခၽေပးၿခင္းလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ Fig. (6) မွာ၊ "Prairie air system" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
propeller လည္ပတ္တဲ႔အခါ၊ blades ေတြရဲ႕၊ အေနာက္ဖက္မွာ၊ ဖိအားနိမ္႔၊ low pressure region ေပါါေပါက္လာပါတယ္။ ေရေအာက္မွ၊ low pressure region ရဲ႕၊ pressure ဟာ၊ vapor pressure ထက္၊ 'နိမ္႔ကၽ' တဲ႔အတြက္၊ ေလဘူေဘာင္း vapor bubbles ေတြ၊ ၿဖစ္ေပါါလာၿပီး၊ bubbles ေတြဟာ၊ low pressure region မွ၊ ေကၽာ္လြန္သြားတာနဲ႔၊ ေပါက္ကြဲထြက္ကာ၊ propeller blades ေတြအေပါါ၊ ၿပင္းထန္တဲ႔၊ သက္ေရာက္မွဴၿဖင္႔၊ ထိခိုက္ေစပါတယ္။
'အခြက္အခၽိဳင္႔' ဒါဏ္ရာေတြ၊ ရေစတဲ႔၊ vapor bubbles ေတြ၊ ေပါက္ကြဲထြက္ၿခင္းကို၊ 'cavitation' လို႔၊ ေခါါသလို၊ 'cavitation' ေႀကာင္႔၊ noise ေတြလည္း၊ ေပါါေပါက္လာရပါတယ္။ blades ေတြရဲ႕ trailing edges ေတြမွတဆင္႔၊ compressed air မွဳတ္ထုတ္တဲ႔အခါ၊ propeller လည္ပတ္မွဳေႀကာင္႔၊ ေပါါေပါက္လာတဲ႔၊ low pressure region မွာ၊ ဖိအား pressure 'ၿမင္႔တက္' လာသလို၊ bubbles ေတြ၊ အတြင္းမွာလည္း၊ compressed air ေရာေနာ၊ ပါဝင္သြားတဲ႔အတြက္၊ bubbles ေတြရဲ႕၊ ေပါက္ကြဲမွဳအရိွန္၊ ေလၽွာ႔ကၽသြားပါတယ္။
prairie air system ကို၊ အရပ္ဖက္သံုး၊ commercial ships ေတြမွာထက္၊ စစ္ဖက္သံုး၊ warships ေတြမွာသာ၊ အသံုးၿပဳခဲ႔ႀကပါတယ္။ hydro-dynamics noise ေတြကို၊ ေလၽွာ႔ခၽတဲ႔ prairie air system ဟာ၊ anti-submarine warfare solution လို႔ေခါါတဲ႔၊ passive sonar system တမၽိဳးလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ passive sonar system ၿဖစ္ေပမယ္႔၊ cavitation ကိုပါ၊ 'ေလၽွာ႔ခၽ' ေပးနိဳင္တဲ႔အတြက္၊ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ႔၊ အရပ္ဖက္၊ merchant ships ေတြမွာလည္း၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳလာႀကပါတယ္။
prairie air ကို၊ bleed air header tank မွ၊ ရယူပါတယ္။ sea water အသံုးၿပဳတဲ႔၊ cooler မွာ၊ prairie air ၿဖတ္သန္းေစၿပီး၊ propeller shaft အတြင္းမွတဆင္႔၊ propeller hub သို႔၊ ေပးပို႔ပါတယ္။ compressed air ဟာ၊ cooler အထြက္မွာ၊ flow meter နဲ႔ oil distribution box တို႔ကို၊ ၿဖတ္သန္းၿပီးမွ၊ rotor seal မွတဆင္႔၊ propeller shaft အတြင္းသို႔၊ ေရာက္ရိွလာမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
hub မွ blade အတြင္းသို႔၊ ေပးပို႔ရာမွာ၊ hub body နဲ႔၊ blade base အႀကား၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ bushing connection ေတြမွတဆင္႔၊ ေပးပို႔ပါတယ္။ blade ရဲ႕ leading edges လို႔ေခါါတဲ႔၊ trailing edges ေတြမွာ၊ orifices ေတြ၊ တတ္ဆင္ထားၿပီး၊ back flow အေနနဲ႔၊ ၿပင္ပမွ၊ sea water ေတြ၊ စီးဝင္မလာေစရန္၊ compressed air ၿဖတ္သန္းသြားမယ္႔၊ propeller shaft အတြင္းမွာ၊ non-returns valves ေတြကို၊ ထည္႔သြင္း၊ တတ္ဆင္ထားပါတယ္။
prairie air system ကို၊ သေဘ္ာကၽင္းမွာ၊ 'လြန္း' တင္တဲ႔အခါ၊ compressed air အစား၊ rotor seal မွတဆင္႔၊ fresh water ေပးသြင္းကာ၊ စမ္းသတ္ရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။ Fig. (7) မွာ၊ "Prairie air system testing" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
Masker System
anti-submarine warfare solution လို႔ေခါါတဲ႔၊ passive sonar system ေနာက္တမၽိဳးကေတာ႔၊ 'Masker System' ၿဖစ္ပါတယ္။ acoustic impedance အေနနဲ႔၊ ေၿခဖၽက္အသံလိွဳင္း၊ တစ္ခုကို၊ passive sonar system အၿဖစ္၊ ထုတ္လြွင္႔ေပးပါတယ္။ သေဘ္ာရဲ႕ 'ဧရာ' လို႔ေခါါတဲ႔၊ hull မွာ၊ compressed air ထုတ္ေပးမယ္႔၊ emitter belts ေတြ၊ တတ္ဆင္ထားၿပီး၊ သေဘာ္ေမာင္းနွင္၊ ခုတ္ေမာင္းရာမွ၊ ေပါါေပါက္လာမယ္႔၊ machinery noise ေတြကို၊ bubble blank အလြွာတခုအၿဖစ္၊ ဖံုးအုပ္ထားၿခင္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
ထုတ္ေပးမယ္႔၊ compressed air ရဲ႕၊ pressure ပမာဏဟာ၊ 1.8 bar ခန္႔နဲ႔၊ flow rate ပမာဏကေတာ႔၊ 12 Cu. meter/ minute ခန္႔ရိွပါတယ္။ 'Masker System' ဟာ၊ propeller လည္ပတ္မွဳမွ၊ တဆင္႔၊ ေပါါေပါက္လာမယ္႔၊ cavitation, noise နဲ႔၊ hydro-dynamic effect ၿဖစ္တဲ႔၊ hull pressure တို႔ကိုပါ၊ ေလၽွာ႔ခၽနိဳင္တဲ႔အတြက္၊ အရပ္ဖက္၊ merchant ships ေတြမွာလည္း၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳလာႀကတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ Fig. (8) မွာ၊ "Masker System" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
Class I propellers ေတြမွာ၊ deeply scratched အစင္းရာေတြကို၊ 1.6 micron (CLA) Ra* tolerance ထက္၊ မ 'နက္' ေစရန္၊ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ သေဘ္ာအမၽိဳးအစား type နဲ႔၊ သေဘ္ာေမာင္းနွင္၊ သြားလာရာ၊ ေဒသ trading pattern အေပါါ၊ မူတည္ၿပီး၊ fouling ၿဖစ္ေပါါမွဳ၊ အနည္းနဲ႔အမၽား၊ ကြာၿခားေလ့၊ ရိွပါတယ္။
ေယဘုယၽအားၿဖင္႔၊ propeller ကို၊ တခါေလာက္ polished အေနနဲ႔၊ ေၿပာင္ေခၽာေနေအာင္၊ 'သ' ထားလၽွင္၊ marine growth ကပ္ၿငိၿခင္းအား၊ (၉) လခန္႔၊ တားဆီး၊ ကာကြယ္ထားနိဳင္ပါတယ္။ propeller ခုတ္ေမာင္း လည္ပတ္မွဳ၊ မရိွပဲ၊ longer layover period အေနနဲ႔၊ အခၽိန္ကာလ၊ ႀကာၿမင္႔စြာ၊ ေကၽာက္ခၽ၊ ရပ္နားထားတဲ႔၊ သေဘ္ာေတြမွာ၊ fouling ၿဖစ္ေပါါမွဳ၊ ပိုမိုမၽားၿပားၿပီး၊ trading constantly အေနနဲ႔၊ အဆက္မၿပတ္နီးပါး၊ ေမာင္းနွင္သြားလာေနတဲ႔၊ သေဘ္ာေတြမွာေတာ႔၊ fouling ၿဖစ္ေပါါမွဳ၊ နည္းပါးတာကိုလည္း၊ ေတြ႔ရပါတယ္။
သေဘ္ာရဲ႕၊ propulsion efficiency ပိုမို၊ ေကာင္းမြန္လာေစရန္၊ propellers ေတြကို၊ modification အေနနဲ၊႔ ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲမွဳေတြ၊ ၿပဳလုပ္ေလ့၊ ရိွပါတယ္။ propeller modification အၿဖစ္၊ diameter reduction, pitch reduction နဲ႔၊ trailing edge modification တို႔ကို၊ ေဆာင္ရြက္ႀကပါတယ္။
ပန္ကာရြက္မွ၊ blade tips ေတြကို၊ ညီညာစြာ၊ ၿဖတ္ထုတ္ကာ၊ ၿပန္လည္၊ ခၽိန္ညွိၿခင္းၿဖင္႔၊ diameter reduction ကို၊ ေဆာင္ရြက္နိဳင္ပါတယ္။ propeller ရဲ႕ diameter အရြယ္အစား၊ 'ကၽဆင္း' သြားတဲ႔အခါ၊ rpm ဟာ၊ balancing ratio အတိုင္း၊ လိုက္ပါ၊ ၿမင္႔တက္လာတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။
diameter (၄၀၀၀) မီလီမီတာ၊ ပမာဏေအာက္၊ အရြယ္အစား၊ propeller ေတြမွာေတာ႔၊ pitch reduction ကို၊ ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။ pitch reduction ဆိုတာကေတာ႔၊ hub ေပါါမွာ၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔ blade ေတြရဲ႕၊ 'အေစာင္း' အေနအထား၊ pitch angle ကို၊ 'ေလၽွာ႔ခၽ' ေၿပာင္းလဲၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။
trailing edge modification အၿဖစ္၊ ပန္ကာရြက္မွ trailing edge ကို၊ bending အၿဖစ္၊ ေခါက္ကာ၊ ေကြးၿခင္း၊ သို႔မဟုတ္၊ trailing edge ကို၊ cutting အၿဖစ္၊ ၿဖတ္ထုတ္ၿခင္းတို႔၊ ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။ trailing edge modification ၿပဳလုပ္ၿခင္းေႀကာင္႔၊ rpm (၅) % ခန္႔၊ 'ၿမင္႔တက္' လာတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ Fig. (4) မွာ၊ "Propeller edge modification" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
propellers ေတြကို၊ anti-corrosive metal alloy ေတြၿဖစ္တဲ႔၊ aluminum alloy, stainless steel alloy နဲ႔၊ NAB လို႔ေခါါတဲ႔၊ nickle-aluminum-bronze alloy တို႔ကို၊ အသံုးၿပဳကာ၊ ထုတ္လုပ္ႀကပါတယ္။ NAB ဟာ၊ aluminum နဲ႔၊ stainless steel alloy တို႔ထက္၊ (၁၀) % မွ (၁၅) % ခန္႔၊ ပိုမို၊ ေပါ႔ပါးသလို၊ ၿမင္႔မားတဲ႔၊ မာေကၽာမွဳ higher strength ဂုဏ္သတၱိလည္း၊ ရိွပါတယ္။
propellers ေတြကို၊ type အေနနဲ႔၊ တခုနဲ႔တခု၊ ခြဲၿခားတဲ႔အခါ၊ number of blades attached ဆိုတဲ႔၊ တတ္ဆင္ထားမယ္႔၊ blade အရည္အတြက္၊ အေပါါ၊ မူတည္ၿပီး၊ ခြဲၿခားသလို၊ blade ရဲ႕၊ pitch angle အေပါါ၊ မူတည္ၿပီးေတာ႔လည္း၊ ခြဲၿခားနိဳင္ပါတယ္။ blade အရည္အတြက္၊ အပါါ မူတည္ၿပီး၊ ခြဲၿခားတဲ႔အခါ၊ 3 blade propeller, 4 blade propeller နဲ႔၊ 5 blade propeller ဆိုၿပီး၊ ေတြ႔ရပါတယ္။
3 blade propellers ေတြရဲ႕၊ ထုတ္လုပ္မွဳကုန္ကၽစားရိတ္၊ manufacturing cost ဟာ၊ 4 blade နဲ႔ 5 blade propellers ေတြထက္၊ စာလၽွင္၊ ေလၽွာ႔နည္း၊ သက္သာပါတယ္။ 3 blade propellers ေတြ၊ ထုတ္လုပ္ရာမွာ၊ aluminum alloy ကို၊ အသံုးၿပဳသလို၊ NAB alloy ကိုလည္း၊ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။ aluminum alloy ကို၊ အသံုးၿပဳတဲ႔အခါ၊ ၿမင္႔မားတဲ႔ high speed performance နဲ႔၊ ပိုမို၊ ေကာင္းမြန္တဲ႔၊ acceleration တို႔၊ ရရိွေပမယ္႔၊ low speed handling မွာေတာ႔၊ efficiency အၿပည္႔၊ မရရိွနိဳင္တာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။
4 blade propellers ေတြကေတာ႔၊ stainless steel alloy နဲ၊႔ NAB alloy တို႔ကို၊ အသံုးၿပဳထားတဲ႔အတြက္၊ strength and durability ဆိုတဲ႔၊ မာေကၽာ၊ အႀကမ္းခံၿခင္း၊ low speed performance သာလြန္၊ ေကာင္းမြန္ၿခင္းတို႔အၿပင္၊ လိွဳင္းႀကမ္းေလႀကမ္း၊ rough sea မွာ၊ သေဘ္ာသြားလာ၊ ေမာင္းနွင္တဲ႔အခါ၊ handling power လည္း၊ ေကာင္းမြန္သလို၊ fuel economy ဆိုတဲ႔၊ ေလာင္စာသံုးစြဲမွဳ၊ ကုန္ကၽစားရိတ္၊ သက္သာတာကိုလည္း၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ 5 blade propellers ေတြဟာ၊ ထုတ္လုပ္မွဳ၊ ကုန္ကၽစားရိတ္၊ 'ၿမင္႔မား' ေပမယ္႔၊ vibration ၿဖစ္ေပါါမွဳ၊ 'အနည္းဆံုး' နဲ႔၊ handling power အေကာင္းဆံုး၊ propeller ေတြ၊ ၿဖစ္ႀကပါတယ္။
blade ရဲ႕၊ pitch အေပါါ၊ မူတည္ၿပီး၊ ခြဲၿခားတဲ႔အခါ၊ FPP ဆိုတဲ႔၊ fixed pitch propeller နဲ႔၊ CPP ဆိုတဲ႔၊ controllable pitch propeller ဆိုၿပီး၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ propellers ေတြမွာ၊ အဓိက အစိတ္အပိုင္း၊ major component အၿဖစ္၊ propeller cap, cover plate နဲ႔၊ rope guard တို႔၊ ပါဝင္ပါတယ္။ Fig. (5) မွာ၊ "Propeller arrangement" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထား ပါတယ္။
propeller cap ကို၊ fair water cap လို႔ေခါါသလို၊ dunce cap လို႔လည္း၊ ေခါါပါတယ္။ propeller cap ဟာ၊ boss nut လို႔ေခါါတဲ႔၊ propeller shaft အဆံုးမွာ၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ nut ရဲ႕၊ အေပါါမွာ၊ အုပ္ထားမယ္႔၊ 'အဖံုး' ၿဖစ္ပါတယ္။ cap ရဲ႕ အတြင္းမွာ၊ female threads ေတြ၊ ပါဝင္ၿပီး၊ propeller shaft အဆံုးမွ၊ male threads ေတြနဲ၊႔ 'ရစ္' ကာ၊ ဖမ္းထားပါတယ္။
cap အတြင္းမွာ၊ liquid preservative လို႔ေခါါတဲ႔၊ corrosion ၿဖစ္ေပါါမွဳ၊ တားဆီးေပးမယ္႔၊ အရည္တမၽိဳး၊ ထည္႔ၿပီးမွ၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔အတြက္၊ ferrous shaft နဲ႔ propeller nut တို႔ကို၊ ပင္လယ္ေရ sea water နဲ႔၊ တိုက္ရိုက္၊ ထိေတြ႔ၿခင္းမွ၊ ကာကြယ္ေပးထားပါတယ္။ cap ရဲ႕၊ ပံုသ႑န္ဟာ၊ conical shape ဆိုတဲ႔၊ 'အခံုး' ပံုသ႑န္ ၿဖစ္ေနတဲ႔အတြက္၊ hub မွတဆင္႔၊ 'သက္ေရာက္' လာမယ္႔၊ hydro-dynamics effects ေတြကို၊ contour အေနနဲ႔၊ အလိုက္သင္႔၊ 'ေလၽွာ႔ခၽ' ပးနိဳင္ပါတယ္။
propeller ရဲ႕ design အရ၊ cap (၁) ခု သို႔မဟုတ္၊ (၂) ခု၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။ propeller မွာ၊ 'prairie air system' ကို၊ တတ္ဆင္ အသံုးၿပဳခဲ႔လၽွင္၊ component house ရဲ႕၊ အေရွ႕ဖက္၊ forward section မွာ၊ cap (၂) ခုကို၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။
'Prairie air system'
'Prairie air system' ဟာ၊ သေဘ္ာေမာင္းနွင္၊ ခုတ္ေမာင္းရာမွ ေပါါထြက္လာမယ္႔၊ ဆူညံသံ noise ေတြကို၊ ေလၽွာ႔ခၽေပးတဲ႔၊ 'radiated noise reduction system' ၿဖစ္ပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔၊ propeller blades ေတြရဲ႕၊ leading edges ေတြမွ၊ compressed air ထုတ္ေပးၿပီး၊ propeller လည္ပတ္ရာမွ၊ ေပါါေပါက္လာတဲ႔၊ hydro-dynamics noise ေတြကို၊ ေလၽွာ႔ခၽေပးၿခင္းလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ Fig. (6) မွာ၊ "Prairie air system" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
propeller လည္ပတ္တဲ႔အခါ၊ blades ေတြရဲ႕၊ အေနာက္ဖက္မွာ၊ ဖိအားနိမ္႔၊ low pressure region ေပါါေပါက္လာပါတယ္။ ေရေအာက္မွ၊ low pressure region ရဲ႕၊ pressure ဟာ၊ vapor pressure ထက္၊ 'နိမ္႔ကၽ' တဲ႔အတြက္၊ ေလဘူေဘာင္း vapor bubbles ေတြ၊ ၿဖစ္ေပါါလာၿပီး၊ bubbles ေတြဟာ၊ low pressure region မွ၊ ေကၽာ္လြန္သြားတာနဲ႔၊ ေပါက္ကြဲထြက္ကာ၊ propeller blades ေတြအေပါါ၊ ၿပင္းထန္တဲ႔၊ သက္ေရာက္မွဴၿဖင္႔၊ ထိခိုက္ေစပါတယ္။
'အခြက္အခၽိဳင္႔' ဒါဏ္ရာေတြ၊ ရေစတဲ႔၊ vapor bubbles ေတြ၊ ေပါက္ကြဲထြက္ၿခင္းကို၊ 'cavitation' လို႔၊ ေခါါသလို၊ 'cavitation' ေႀကာင္႔၊ noise ေတြလည္း၊ ေပါါေပါက္လာရပါတယ္။ blades ေတြရဲ႕ trailing edges ေတြမွတဆင္႔၊ compressed air မွဳတ္ထုတ္တဲ႔အခါ၊ propeller လည္ပတ္မွဳေႀကာင္႔၊ ေပါါေပါက္လာတဲ႔၊ low pressure region မွာ၊ ဖိအား pressure 'ၿမင္႔တက္' လာသလို၊ bubbles ေတြ၊ အတြင္းမွာလည္း၊ compressed air ေရာေနာ၊ ပါဝင္သြားတဲ႔အတြက္၊ bubbles ေတြရဲ႕၊ ေပါက္ကြဲမွဳအရိွန္၊ ေလၽွာ႔ကၽသြားပါတယ္။
prairie air system ကို၊ အရပ္ဖက္သံုး၊ commercial ships ေတြမွာထက္၊ စစ္ဖက္သံုး၊ warships ေတြမွာသာ၊ အသံုးၿပဳခဲ႔ႀကပါတယ္။ hydro-dynamics noise ေတြကို၊ ေလၽွာ႔ခၽတဲ႔ prairie air system ဟာ၊ anti-submarine warfare solution လို႔ေခါါတဲ႔၊ passive sonar system တမၽိဳးလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ passive sonar system ၿဖစ္ေပမယ္႔၊ cavitation ကိုပါ၊ 'ေလၽွာ႔ခၽ' ေပးနိဳင္တဲ႔အတြက္၊ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ႔၊ အရပ္ဖက္၊ merchant ships ေတြမွာလည္း၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳလာႀကပါတယ္။
prairie air ကို၊ bleed air header tank မွ၊ ရယူပါတယ္။ sea water အသံုးၿပဳတဲ႔၊ cooler မွာ၊ prairie air ၿဖတ္သန္းေစၿပီး၊ propeller shaft အတြင္းမွတဆင္႔၊ propeller hub သို႔၊ ေပးပို႔ပါတယ္။ compressed air ဟာ၊ cooler အထြက္မွာ၊ flow meter နဲ႔ oil distribution box တို႔ကို၊ ၿဖတ္သန္းၿပီးမွ၊ rotor seal မွတဆင္႔၊ propeller shaft အတြင္းသို႔၊ ေရာက္ရိွလာမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
hub မွ blade အတြင္းသို႔၊ ေပးပို႔ရာမွာ၊ hub body နဲ႔၊ blade base အႀကား၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ bushing connection ေတြမွတဆင္႔၊ ေပးပို႔ပါတယ္။ blade ရဲ႕ leading edges လို႔ေခါါတဲ႔၊ trailing edges ေတြမွာ၊ orifices ေတြ၊ တတ္ဆင္ထားၿပီး၊ back flow အေနနဲ႔၊ ၿပင္ပမွ၊ sea water ေတြ၊ စီးဝင္မလာေစရန္၊ compressed air ၿဖတ္သန္းသြားမယ္႔၊ propeller shaft အတြင္းမွာ၊ non-returns valves ေတြကို၊ ထည္႔သြင္း၊ တတ္ဆင္ထားပါတယ္။
prairie air system ကို၊ သေဘ္ာကၽင္းမွာ၊ 'လြန္း' တင္တဲ႔အခါ၊ compressed air အစား၊ rotor seal မွတဆင္႔၊ fresh water ေပးသြင္းကာ၊ စမ္းသတ္ရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။ Fig. (7) မွာ၊ "Prairie air system testing" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
Masker System
anti-submarine warfare solution လို႔ေခါါတဲ႔၊ passive sonar system ေနာက္တမၽိဳးကေတာ႔၊ 'Masker System' ၿဖစ္ပါတယ္။ acoustic impedance အေနနဲ႔၊ ေၿခဖၽက္အသံလိွဳင္း၊ တစ္ခုကို၊ passive sonar system အၿဖစ္၊ ထုတ္လြွင္႔ေပးပါတယ္။ သေဘ္ာရဲ႕ 'ဧရာ' လို႔ေခါါတဲ႔၊ hull မွာ၊ compressed air ထုတ္ေပးမယ္႔၊ emitter belts ေတြ၊ တတ္ဆင္ထားၿပီး၊ သေဘာ္ေမာင္းနွင္၊ ခုတ္ေမာင္းရာမွ၊ ေပါါေပါက္လာမယ္႔၊ machinery noise ေတြကို၊ bubble blank အလြွာတခုအၿဖစ္၊ ဖံုးအုပ္ထားၿခင္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။
ထုတ္ေပးမယ္႔၊ compressed air ရဲ႕၊ pressure ပမာဏဟာ၊ 1.8 bar ခန္႔နဲ႔၊ flow rate ပမာဏကေတာ႔၊ 12 Cu. meter/ minute ခန္႔ရိွပါတယ္။ 'Masker System' ဟာ၊ propeller လည္ပတ္မွဳမွ၊ တဆင္႔၊ ေပါါေပါက္လာမယ္႔၊ cavitation, noise နဲ႔၊ hydro-dynamic effect ၿဖစ္တဲ႔၊ hull pressure တို႔ကိုပါ၊ ေလၽွာ႔ခၽနိဳင္တဲ႔အတြက္၊ အရပ္ဖက္၊ merchant ships ေတြမွာလည္း၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳလာႀကတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ Fig. (8) မွာ၊ "Masker System" ဆိိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
Comments