"Cargo Tank Coatings and Corrosion - (၁)"

(လုပ္ငန္းသဘာဝအရ၊ fleet ထဲက၊ သေဘ္ာေတြရဲ႕၊ cargo tanks ေတြနဲ႔၊ ballast tanks ေတြ၊ ႀကံ႕ခိုင္ေရး သာမက၊  ေဆးသား 'coating' အေၿခအေနေတြကိုလည္း၊ အၿမဲပုံမွန္၊ စစ္ေဆးၿပီး၊ 'Superintendent's Tank Inspection Report' အၿဖစ္၊ မွတ္တမ္းတင္၊ ထားရိွရပါတယ္။ ဒါ႔အၿပင္၊ သုတ္ေဆး paint ထုတ္လုပ္သူ 'paint makers' ေတြ၊ ပို႔ခၽတဲ႔၊ သင္တန္း 'course seminars' ေတြကိုလည္း၊ မႀကာခဏ၊ တက္ေရာက္ရပါတယ္။ အလားတူ၊"Tanker Management and Self Assessment (TMSA)'s audit" နဲ႔၊ "Ship Inspection Report Programme (SIRE)" inspections ေတြမွာလည္း၊ သက္ဆိုင္ရာ၊ auditors ေတြနဲ႔၊ inspectors ေတြဟာ၊ "Tank Inspection Report" ကို၊ စစ္ေဆးေလ႔ ရိွပါတယ္။

ဒီ post ေတြဟာ၊ tanker စီးသူ၊ ၿမန္မာ Deck Officers ေတြနဲ႔၊ Engineers ေတြ႔၊အပါအဝင္၊ သေဘ္ာကၽင္းရိွ၊ Engineers ေတြနဲ႔၊ ေရယာဥ္ပိသုကာ Naval Architect ေတြ၊ အတြက္လည္း၊ တစံုတရာ၊ အေထာက္အကူ၊ ၿပဳနိဳင္မယ္လို႔၊ ယူဆမိပါတယ္။)

Reference, Thanks and Credit to : (1) - Cargo Tank Corrosion on Tankers, An INTERTANKO Opinion, Dragos Rauta, Technical Director, 06 August 2018, (2) - Epoxy & Zinc Coatings for tankers - Tanks maintenance procedure,.

Remark : All references including images herein this page are for use of educational purpose only. The owner of this page is not responsible for the consequences in case of violation to copyright, trademark, patent orother intellectual property rights of any other third party.

crude oil tanker, chemical tankers ေတြနဲ႔၊ product tankers သေဘ္ာေတြမွာ၊ stainless steel tanks ေတြကလြဲလို႔၊ cargo tanks ေတြရဲ႕၊ ေဆးသား coating အၿဖစ္၊ (i) - epoxy coating ဒါမွမဟုတ္၊ (ii) - zinc silicate coating  ေတြကို၊ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။

(i) - "Epoxy" ဟာ၊ alkalies, seawater, wine, vegetable oils, crude oils, gas oils, lub oils, jet fuels, gasoline နဲ႔၊ free fatty acids ကဲ႔သို႔၊ weak acids အမၽိဳးအစား၊ cargo ေတြကို၊ good resistance အေနနဲ႔၊ ခံနိဳင္ရည္၊ ရိွပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔၊ aromatic hydrocarbons ေတြၿဖစ္တဲ႔၊ benzene နဲ႔၊ toluene အပါအဝင္၊ methanol ကဲ႔သို႔၊ alcohols ေတြ၊ acetone ကဲ႔သို႔၊ ketones ေတြနဲ႔၊ တခၽိဳ႕ေသာ၊ esters "solvents" အရည္ေတြကိုေတာ႔၊ limited resistance အေနနဲ႔၊ အကန္႔အသတ္ၿဖင္႔သာ၊ ခံနိဳင္ရည္ရိွတာကို၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ ၿပင္းထန္တဲ႔၊ strong solvents ေတြနဲ႔၊ ထိေတြ႔တဲ႔အခါ၊ chemical reactions ေတြေႀကာင္႔၊ epoxy coatings ဟာ၊ soften အေနနဲ႔၊ 'ေပၽာ႔ၿပဲ' သြားတတ္ပါတယ္။

အကယ္၍၊ ေဆးသားအလြွာ၊ coating soften ၿဖစ္ေပါါခဲ႔ပါက၊ tank အတြင္းသို႔၊ 'ေရ' ထည္႔ၿခင္း၊ ဒါမွမဟုတ္၊ အၿခား၊ cargo အမၽိဳးအစား၊  ေၿပာင္းလဲ၊ ထည္႔သြင္းၿခင္း၊'မၿပဳ' ပဲ၊ "weather out" အေနနဲ႔၊ အေၿခာက္ခံၿပီး၊ hardness အၿဖစ္၊ ၿပန္လည္၊'မာေကၽာ' လာေစရန္၊  ေဆာင္ရြက္နိဳင္ သလို၊ အခၽိန္အနည္းငယ္၊ ယူရန္လည္း၊ လိုအပ္ပါတယ္။ cargo ေတြကို၊ speed up recovery heating အေနနဲ႔၊ လၽွင္ၿမန္စြာ၊ အပူေပးတဲ႔အခါ၊ epoxy coating ရဲ႕၊ အေပါါယံအလြွာ top skin ဟာ၊ မာေကၽာသြားၿပီး၊ leaving trapped solvent အေနနဲ႔၊ cargo နဲ႔၊ ထိေတြ႔မွဳေႀကာင္႔၊ 'ကြာကၽ' သြားတတ္ပါတယ္။ Fig. (1) နဲ႔၊ (2) မွာ၊ "Epoxy coating failure" ဆိုၿပီး၊ ေဆးသားအလြွာ၊ ပၽက္စီးေနပံုေတြကို၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။

                          
 Fig. (1) and Fig (2) - Epoxy coating failure

epoxy coating အသံုးၿပဳထားတဲ႔၊ cargo tanks ေတြကို၊ steaming အၿဖစ္၊ အပူေပးၿခင္းနဲ႔၊ tank washing ေဆာင္ရြက္ရာမွာ၊ အပူခၽိန္ (80) deg. C ပမာဏထက္၊ မေကၽာ္လြန္ရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။ epoxy မွာ၊ ကတၱရာ tar ထည္႔သြင္းေရာစပ္ထားတဲ႔၊ 'epoxy tar coatings' ကိုလည္း၊ tank coating အၿဖစ္၊ အသံုးၿပဳႀကပါေသးတယ္။ 'epoxy tar coatings' ဟာ၊ sea water အတြက္၊ အသင္႔ေတာ္ဆံုးၿဖစ္ၿပီး၊ ballast tank coating အၿဖစ္၊ အသံုးၿပဳႀကသလို၊ 'ကုန္' အမၽိဳးအစား၊ မေၿပာင္းလဲပဲ၊ တမၽိဳးတည္း၊ သီးသန္႔၊ အစဥ္တစိုက္၊ အၿမဲသယ္ေဆာင္မယ္႔၊ tankers သေဘ္ာေတြရဲ႕၊ tank coatings အၿဖစ္လည္း၊ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။

light hydrocarbons cargo ေတြၿဖစ္တဲ႔၊ jet fuels, gas oils နဲ႔၊ gasoline တို႔နဲ႔၊ 'epoxy tar coatings' တို႔၊ ထိေတြ႔တဲ႔အခါ၊ ကတၱရာ tar ဟာ၊ leak out အေနနဲ႔၊ ေပၽာ္ဝင္သြားတဲ႔အတြက္၊ cargo contamination တနည္းအားၿဖင္႔၊ ကုန္ေရာေနွာၿခင္း၊ ကုန္ပၽက္စီးၿခင္းေတြလည္း၊ ၿဖစ္ေပါါနိဳင္ပါတယ္။

(ii) - Zinc silicate coatings epoxy ဟာ၊ tank coatings အတြက္၊ အေကာင္းဆံုး၊ ၿဖစ္ေပမယ္႔၊ ေစၽးနံွဴးအရ၊ ပိုမို၊ သက္သာမယ္႔၊ zinc silicate coatings ကိုလည္း၊ အသံုးၿပဳႀကပါေသးတယ္။ ေယဘုယၽအေနနဲ႔၊ zinc silicate coatings ကို၊ 'မာေကၽာ' တဲ႔၊ porous coating အၿဖစ္၊ သတ္မွတ္နိဳင္ပါတယ္။ tendency to trap အေနနဲ႔၊ cargo ရဲ႕၊ ေမာ္လီကၽဴးေတြကို၊ ဆြဲယူ၊ သိုေလွာင္ထားတတ္သမို႔၊ tank cleaning ေဆာင္ရြက္တဲ႔အခါ၊ ခက္ခဲမွဳေတြလည္း၊ ရိွတတ္ပါတယ္။

အကယ္၍၊ caustic acid ဒါမွမဟုတ္၊ caustic soap mixtures အသံုးၿပဳၿပီး၊ tank cleaning ေဆာင္ရြက္လၽွင္လည္း၊ tank coatings ေတြ၊ ပၽက္စီးသြားနိဳင္ပါတယ္။ ဒီ႔အတြက္၊ zinc coatings အသံုးၿပဳထားတဲ႔၊ cargo tanks ေတြကို၊ tank cleaning ေဆာင္ရြက္တဲ႔အခါ၊ မူလထည္႔သြင္း၊ သယ္ေဆာင္ခဲ႔တဲ႔၊ cargo အမၽိဳးအစားအေပါါ၊ မူတည္ၿပီး၊ coatings ထုတ္လုပ္သူ၊ maker ရဲ႕၊ လမ္းညြွန္ခၽက္၊ instruction အား၊ တိတိကၽကၽ၊ လိုက္နာရန္၊ လိုအပ္တာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။

ပၽစ္ခဲတဲ႔ viscous အရည္ေတြ၊ high melting point slopsလို႔ေခါါတဲ႔၊ အပူခၽိန္ၿမင္႔မားစြာ၊ ေပးသြင္းမွ၊ အရည္ေပၽာ္မယ္႔၊ ဆီအပၽက္ေတြ အပါအဝင္၊ dark coloured liquids ေခါါ၊ အေရာင္ရင္႔တဲ႔၊ အရည္ေတြကို၊ cargo tanks ေတြအတြင္း၊ ထည္႔သြင္း၊ သယ္ေဆာင္ၿခင္းေႀကာင္႔၊ zinc coatings မွာ၊ ကပ္ၿငိၿပီး၊ tank cleaning ေဆာင္ရြက္လို႔၊ မရနိဳင္ေအာင္၊ ၿဖစ္ပြားခဲ႔တာေတြကိုလည္း၊ ႀကံဳခဲ႔ဖူးပါတယ္။

zinc silicate coatings ဟာ၊ inorganic type coating ၿဖစ္တဲ႔အတြက္၊ epoxy ကဲ႔သို႔၊ organic coating နဲ႔၊နိွဳင္းယွဥ္ႀကည္႔လၽွင္၊ ၿမင္႔မားတဲ႔အပူခၽိန္ကို၊ ခံနိဳင္ရည္၊ 'ရိွ' တာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔၊ aromatic hydrocarbons ေတြၿဖစ္တဲ႔၊ benzene နဲ႔၊ xylene အပါအဝင္၊ alcohols, ketones နဲ႔၊ jet fuels အစရိွတဲ႔၊ cargo အမၽိဳးအစားေတြကို၊ pick-up အၿဖစ္၊ စုတ္ယူကာ၊ chemical reaction အေနနဲ႔၊ ဓါတ္ၿပဳတတ္တဲ႔အတြက္၊ cargo contamination တနည္းအားၿဖင္႔၊ ကုန္ေရာေနွာၿခင္း၊ ကုန္ပၽက္စီးၿခင္းေတြလည္း၊ ၿဖစ္ေပါါနိဳင္ပါတယ္။

ဒါ႔အၿပင္၊ acids နဲ႔၊ alkalies ေတြကို၊ ခံနိဳင္ရည္၊ 'မရိွ' တဲ႔အတြက္၊ zinc silicate coatings အသံုးၿပဳထားတဲ႔၊ tanks ေတြအတြင္း၊ ထည္႔သြင္း၊ သယ္ေဆာင္မယ္႔၊ cargo ဟာ၊ pH တန္ဘိုး အေနနဲ႔၊ 5. 5 -10. 5 ပမာဏအတြင္း၊ ရိွေနတဲ႔၊ ကုန္အမၽိဳးအစားၿဖစ္ရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔၊ pH တန္ဘိုး၊ နည္းပါးတဲ႔၊ molasses အခၽိဳ႕နဲ႔၊ free fatty acids တန္ဘိုး၊ ၿမင္႔မားတဲ႔၊ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ဆီ vegetable oil အခၽိဳ႕၊ အပါအဝင္၊ တိရိစာၦန္အဆီ animal oil အခၽိဳ႕ကို၊ zinc silicate coatings အသံုးၿပဳထားတဲ႔၊ tanks ေတြအတြင္း၊ ထည္႔သြင္း၊ သယ္ေဆာင္တဲ႔အခါ၊ zinc နဲ႔၊ ေရာေနွာမွဳေတြလည္း၊ ၿဖစ္ေပါါနိဳင္တယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။

cargo contamination အၿဖစ္၊ zinc ေရာေနွာေနတဲ႔၊ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ဆီေတြနဲ႔၊ တိရိစာၦန္ အဆီေတြကို၊ လူသားေတြ၊ အပါအဝင္၊ သက္ရိွ၊ သတၱဝါေတြ၊ စားသံုးမိရာမွတဆင္႔၊ ကၽမ္းမာေရးအရ၊ ေနာက္ဆက္တြဲ၊ ေဘးထြက္ ဆိုးကၽိဳးေတြလည္း၊ ေပါါေပါက္နိဳင္ပါတယ္။ 

ေစးၿပစ္ေနတဲ႔၊ 'ႀကံသကာရည္' molasses ေတြကို၊ zinc silicate coatings အသံုးၿပဳထားတဲ႔၊ tanks ေတြအတြင္း၊ ထည္႔သြင္း၊ သယ္ေဆာင္ၿပီး၊ tank cleaning ထိေရာက္စြာ၊ ေဆာင္ရြက္နိဳင္ၿခင္း၊ 'မရိွ' ရာမွတဆင္႔၊ tank coatings ေတြ၊ ထိခိုက္၊ ပၽက္စီးတတ္သလို၊ tank bottom မွာလည္း၊ corrosion ေတြ၊ ၿဖစ္ပြားနိဳင္ပါတယ္။ 

chlorinated compounds ေတြၿဖစ္တဲ႔၊ carbon tetrachloride, ethylene dichloride အပါအဝင္၊ trichlorethylene အစရိွတဲ႔၊ ကုန္အမၽိဳးအစားေတြကို၊ zinc silicate coating ဟာ၊ အကန္႔အသတ္ၿဖင္႔သာ၊ ခံနိဳင္ရည္၊ ရိွပါတယ္။ အကယ္၍၊ chlorinated compounds ေတြမွာ၊ water content ဆိုတဲ႔၊ 'ေရ' ပါဝင္မွဳ၊ ပမာဏ၊ ၿမင္႔မားစြာ၊ ပါဝင္ခဲ႔ပါက၊ cargo tanks ေတြအတြင္း၊ chemical reaction အေနနဲ႔၊ ဓါတ္ၿပဳတတ္တဲ႔အတြက္၊ hydrochloric acid အၿဖစ္၊ ကူးေၿပာင္းသြားတတ္သလို၊ tank coatings ေတြကိုလည္း၊ ပၽက္စီးေစတတ္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ႔၊ zinc silicate coatings ဟာ၊ 'ပင္လယ္ေရ' ဆိုတဲ႔၊ sea water ကို၊ 'ေႀကာက္' ပါတယ္။ ဒီ႔အတြက္၊ ballast tanks ေတြမွာ၊ tank coating အၿဖစ္၊ အသံုး 'မၿပဳ' ႀကသလို၊ zinc silicate coatings အသံုးၿပဳထားတဲ႔၊ cargo tanks ေတြကို၊ အႀကိမ္ေပါင္းမၽားစြာ၊ sea water အသံုးၿပဳၿပီး၊ tank cleaning ေဆာင္ရြက္မွဳေႀကာင္႔၊ tank coatings ေတြ၊ ပၽက္စီး ခဲ႔တာကိုလည္း၊  ေတြ႔ခဲ႔ဖူးပါတယ္။

epoxy ဟာ၊ tank coatings အတြက္၊ အေကာင္းဆံုး၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔၊ epoxy အစား၊ zinc silicate coatings  ေရြးခၽယ္၊ အသံုးၿပဳႀကၿခင္းဟာ၊ သေဘ္ာစတင္၊ တည္ေဆာက္စဥ္၊ ကနဦး၊ ကုန္ကၽစားရိတ္၊ initial building cost ေလၽွာ႔ခၽရန္၊ ရည္ရြယ္ၿခင္းနဲ႔လည္း၊ တစိတ္တပိုင္း၊ သက္ဆိုင္မွဳ၊ 'ရိွ' ပါတယ္။ 

tankers ေတြရဲ႕၊ သက္တမ္း (၁၅) နွစ္၊ ၿပည္႔ၿပီးတဲ႔အခါ၊ တနည္းအားၿဖင္႔၊ Class renewal survey III အၿပီး၊ ေနာက္ပိုင္းကာလေတြအတြင္း၊ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ရမယ္႔၊ intermediate survey တိုင္းမွာ၊ cargo tanks ေတြနဲ႔၊ ballast tanks ေတြရဲ႕၊ ႀကံခိုင္မွဳ၊ အပါအဝင္၊ tank coatings ေဆးသား၊ အေၿခအေန၊ စစ္ေဆးမွဳတိုင္းကို၊ special survey ဆိုတဲ႔၊ class renewal survey ရဲ႕၊ ၿပဌာန္းခၽက္ေတြအတိုင္း၊ လိုက္နာ၊ ကၽင္႔သံုးရတဲ႔အတြက္၊ လြန္းတင္ၿပင္ဆင္မွဳ၊ ကုန္ကၽစားရိတ္ docking cost ကလည္း၊ ၿမင္႔တက္လာပါတယ္။

ဒီ႔အတြက္၊ သေဘ္ာစတင္၊ တည္ေဆာက္စဥ္ကတည္းက၊ ႀကိဳတင္ခန္႔မွန္းၿပီး၊ ကနဦး ကုန္ကၽစားရိတ္ဆိုတဲ႔၊ initial building cost ကို၊ ေလၽွာ႔ခၽရန္၊ ရည္ရြယ္ကာ၊ 'epoxy coating' အစား၊ 'zinc silicate coating' အသံုးၿပဳခဲ႔ၿခင္းလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ zinc silicate coating ဟာ၊ ေစၽးနံွဳး သက္သာေပမယ္႔၊ coatings ထုတ္လုပ္သူ၊ paint maker's ရဲ႕၊ လမ္းညြွန္မွဳ၊ instruction ကို၊ တိကၽစြာ၊ လိုက္နာမွဳ၊ 'မရိွ' ပဲ၊ tank cleaning ေဆာင္ရြက္ခဲ႔တာေႀကာင္႔၊ coatings အပါအဝင္၊ tank structure မွာပါ၊ corrosion ၿဖစ္ပြားနိဳင္ပါတယ္။
.
tank cleaning ကို၊ caustic ကဲ႔သို႔၊ alkaline agents ေတြ၊ အသံုးၿပဳလိုက္ရံုၿဖင္႔၊ one single cleaning operation မွာ၊ coatings ေတြအကုန္လံုး၊ 'ကြာကၽ' ရံုသာမက၊ ေနာက္ဆက္တြဲ အေနနဲ႔၊ tank structure မွာပါ၊ corrosion ေတြ၊ ၿဖစ္ပြားခဲ႔တာကိုလည္း၊ ေတြ႔ႀကံဳဖူးပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔၊ alkaline additives ေရာစပ္ထားမယ္႔၊ solvent cleaners ေတြ၊ ဒါမွမဟုတ္၊ emulsifiers အစရိွတဲ႔၊ cleaning agents ေတြကို၊ လြဲမွားစြာ၊ အသံုးၿပဳခဲ႔ၿခင္းေႀကာင္႔၊ tank cleaning ေဆာင္ရြက္မွဳ၊ တႀကိမ္တည္းနဲ႔၊ cargo tank ရဲ႕၊ ေဆးသား coatings ေတြ အားလံုး၊ ပၽက္စီးသြားနိဳင္တယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။

                               
Fig. (2) and Fig. (3) - Zinc coating failure

zinc silicate coatings ေတြရဲ႕၊ ေဆးသားပၽက္စီးမွဳ၊ အေၿခအေနဟာ၊ ေဆးသား 'ပါးလြွာ' သြားၿပီး၊ အၿဖဴေရာင္၊ white dust ေတြ၊ ေပါါေပါက္လာတဲ႔၊ အေနအထား၊ ပံုသ႑န္ၿဖင္႔၊ စတင္ ၿဖစ္ပြားေလ့ရိွတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ Fig. (3) နဲ႔၊ (4) မွာ၊ "Zinc coating failure" ဆိုၿပီး၊ ေဆးသားအလြွာ၊ ပၽက္စီးေနပံုေတြကို၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။

အကယ္၍၊ tank cleaning ေဆာင္ရြက္အၿပီး၊ ေဆးသားအလြွာ၊ coating failure ပၽက္စီးမွဳ၊ ေတြ႔ရိွခဲ႔ပါက၊ သက္ဆိုင္ရာ၊ attending Superintendent အား၊ ခၽက္ၿခင္း၊ အေႀကာင္းႀကား၊ အသိေပးရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။ Superintendents ေတြဟာလည္း၊ coating နဲ႔၊ ပက္သက္သမၽွ၊ technical က႑ေတြကို၊ သိရိွ၊ နားလည္ထားတဲ႔အတြက္၊ ဆက္လက္၊ ေဆာင္ရြက္ရမယ္႔၊ ကိစၥေတြနဲ႔၊ ပက္သက္ၿပီး၊ လမ္းညြွန္ေပးမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

epoxy နဲ႔၊ zinc silicate အစား၊ organic compound ၿဖစ္တဲ႔၊ phenolic resins နဲ႔၊ inorganic compound ၿဖစ္တဲ႔၊ polyester coatings ေတြကိုလည္း၊ အစားထိုး၊ သံုးစြဲနိဳင္ပါတယ္။ phenolic resins ဟာ၊ epoxy နဲ႔၊ zinc silicate တို႔ထက္၊ ပိုမို၊ ခံနိဳင္ရည္ 'ရိွ' တဲ႔၊ wide resistance and more tolerate အမၽိဳးအစား၊ paint coating ၿဖစ္ပါတယ္။

phenolic resins ဟာ၊ ေစၽးနံွဴးအရ၊ ႀကီးၿမင္႔ပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔၊ နည္းပညာရပ္၊ technical ဆိုင္ရာ၊ သာလြန္ေကာင္းမြန္တဲ႔၊ အခၽက္အလက္ေတြေႀကာင္႔၊ ပိုမိုအစားထိုးကာ၊ သံုးစြဲလာတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။ အလားတူ၊ polyester coatings ဟာလည္း၊ acid နဲ႔၊ alkalies ေတြကို၊ weak resistance အေနနဲ႔၊ အနည္းငယ္သာ၊ ခံနိဳင္ရည္၊ 'ရိွ' ေပမယ္႔၊ chemical tankers ေတြကလြဲလို႔၊ အၿခား၊ petroleum product tankers ေတြမွာေတာ႔၊ cargo tanks နဲ႔၊ ballast tanks ေတြရဲ႕၊ coatings အၿဖစ္၊ အစားထိုးကာ၊ သံုးစြဲလာႀကပါတယ္။

recovery maintenance အေနနဲ႔၊ ေဆးသားပၽက္စီးမွဳ၊ coating failure and damage ကို၊ အစားထိုး၊ ၿပင္ဆင္တဲ႔အခါ၊ စနစ္တကၽ၊ ေဆာင္ရြက္ရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။ minor repairအေနနဲ႔၊ အေသးစား ပမာဏ၊ ၿပန္လည္၊ ၿပင္ဆင္ရာမွာ၊ ground to a bright steel အၿဖစ္၊ ေအာက္ခံ 'သံသား' ေပါါတဲ႔အထိ၊ grain 80 to 120 အရြယ္အစား၊ အသံုးၿပဳထားတဲ႔၊ rotating grinder ၿဖင္႔၊ ပၽက္စီးမွဳ၊ ၿဖစ္ပြားေနတဲ႔၊ coating failure and damage area ကို၊ ဖယ္ရွားရမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

ground to a bright steel အၿဖစ္၊ ေအာက္ခံ 'သံသား' ေပါါလာတဲ႔အခါ၊ ခံေဆး primer ကို၊ 2 layer အလြွာ၊ (၂) ထပ္ခန္႔၊ ေဆးသား 'တင္' ၿပီးမွ၊ finish coating အၿဖစ္၊ epoxy သို႔မဟုတ္၊ zinc silicate coating ကို၊ 200 - 300 microns အထူပမာဏ၊ 4 layer အလြွာ၊ (၄) ထပ္ခန္႔၊ ေဆးသား 'တင္' ရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။

အေႀကာင္း၊ တိုက္ဆိုင္လာသမို႔၊ ကိုယ္ေတြ႔၊ အၿဖစ္အပၽက္ေလး၊ တခုကိုလည္း၊ ေဖာ္ၿပၿခင္ပါတယ္။ သေဘ္ာဟာ၊ သက္တမ္း၊ အနွစ္ (၂၀) ေကၽာ္၊ product tanker အမၽိဳးအစားၿဖစ္ပါတယ္။ intermediate survey ေဆာင္ရြက္စဥ္၊ cargo tanks ေတြရဲ႕၊ bottom area တခၽိဳ႕နဲ႔၊ web frame ေတြအပါအဝင္၊ bulkheads, side longitudinal frame ေတြရဲ႕၊ ေနရာေတာ္ေတာ္၊ မၽားမၽားမွာ၊ coating failure နဲ႔၊ corrosion ေတြ၊ ၿဖစ္ပြားေနတာကို၊ attending surveyor နဲ႔အတူ၊ စစ္ေဆး၊ ေတြ႔ရိွခဲ႔ပါတယ္။

major repair အၿဖစ္၊ သတ္မွတ္ၿပီး၊ သေဘ္ာကၽင္းကို၊ အလုပ္အပ္တဲ႔အခါ၊ ေဆးသားအလြွာ coating 'မတင္' မီွ၊ ေဆာင္ရြက္ရမယ္႔၊ surface preparation က႑နဲ႔၊ ပက္သက္လို႔၊ အၿငင္းအခံုေတြ၊ ၿဖစ္ခဲ႔ရပါတယ္။

cargo tanks ေတြအတြင္း၊ အပူေပးမယ္႔၊ 'seamless steel steam coils' ေတြ၊ တတ္ဆင္ထားသလို၊ ေစၽးနံွဳးအရ၊ သက္သာမယ္႔၊ sand blasting နည္းစဥ္၊ ဒါမွမဟုတ္၊ Sa 1. 0 အရြယ္အစား၊ swept grid blasting နည္းစဥ္၊ အသံုးၿပဳကာ၊ industrial fresh water ၿဖင္႔၊ 'ထပ္မံ' ေဆးေကၽာၿပီး၊ surface preparation ေဆာင္ရြက္မယ္လို႔၊ သေဘ္ာကၽင္းမွ၊ အဆိုၿပဳလာပါတယ္။

sand blasting နည္းစဥ္ကို၊ cargo tank အတြင္း၊ အသံုးၿပဳတဲ႔အခါ၊ marine sand ဆိုတဲ႔၊ ပင္လယ္ထြက္၊ 'သဲ' အမၽိဳးအစား၊ ၿဖစ္ေနခဲ႔လၽွင္၊ industrial fresh water ၿဖင္႔၊ ထပ္မံေဆးေကၽာရာမွ၊ ေကာင္းမြန္ေနဆဲ၊ အၿခား coating area ေတြလည္း၊ ထပ္မံ၊ပၽက္စီးသြား နိဳင္ပါတယ္။ အလားတူ၊ SA 1. 0 အရြယ္အစား၊ swept grid blasting နည္းစဥ္၊ အသံုးၿပဳပါက၊ seamless steel steam coil ေတြကိုလည္း၊ အနည္းနဲ႔ အမၽား၊ ထိခိုက္နိဳင္ပါတယ္။

ဒီ႔အတြက္၊ ေစၽးနံွဳးအရ၊ 'ႀကီးၿမင္႔' ေပမယ္႔၊ ေနာက္ဆက္တြဲ၊ ထိခိုက္ ပၽက္စီးမွဳေတြ၊ မေပါါေပါက္ေစရန္၊ hyro-blasting အၿဖစ္၊ industrial fresh water အသံုးၿပဳကာ၊ ground to a bright steel ကို၊ ေဆာင္ဆာင္ရြက္ေစၿပီး၊ industrial fresh water ၿဖင္႔၊ ထပ္မံ၊ ေဆးေကၽာေစခဲ႔ပါတယ္။ ground to a bright steel အေနအထား၊ မူလ surface မၽက္နွာၿပင္ကို၊ industrial fresh water ၿဖင္႔၊ ထပ္မံ၊ ေဆးေကၽာၿပီး၊ surface preparation ေဆာင္ရြက္ၿပီးတဲ႔အခါ၊ တဆက္တည္းမွာ၊ အေၿခာက္ခံ၊ အပူေပးရန္၊ လိုအပ္ပါတယ္။
cargo tank အတြင္းရိွ၊ စိုထိုင္းဆ humidity ေႀကာင္႔၊ oxidation ေပါါေပါက္လာၿပီး၊ အခၽိန္တို အတြင္း၊ သံေခၽးတက္ေနတဲ႔၊ rusted surface area အၿဖစ္သို႔၊ ေၿပာင္းလဲ သြား တတ္တဲ႔ အတြက္၊ အေၿခာက္ခံ၊ အပူေပးကာ၊ တဆက္တည္းမွာ၊ ေအာက္ခံ၊ primer first coat ပထမ အလြွာကို၊ အခၽိန္မဆိုင္းပဲ၊ ခၽက္ၿခင္း၊ ေဆးသား 'တင္' ရမွာလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

တခါတရံ၊ သေဘ္ာတည္ေဆာက္စဥ္က၊ အသံုးၿပဳခဲ႔တဲ႔၊ steel material အမၽိဳးအစားရဲ႕၊ ထုတ္လုပ္မွဳ၊ process နည္းစဥ္ေတြေႀကာင္႔၊ cargo tanks ေတြနဲ႔၊ ballast tanks ေတြရဲ႕၊ coatings ေတြမွာ၊ ကာလ ႀကာရွည္လာတာနဲ႔အမၽွ၊ အလိုအေလၽွာက္၊ ပၽက္စီးမွဳေတြ၊ ေပါါေပါက္တတ္ သလို၊ ေနာက္ဆက္တြဲအေနနဲ႔၊ pitting နဲ႔၊ corrosion ေတြပါ၊ ၿဖစ္ပြားတတ္ၿပီး၊ 'thermos bottle effect' ရယ္လို႔၊ သတ္မွတ္၊ ေခါါဆိုနိဳင္ပါတယ္။

cargo tanks ေတြနဲ႔၊ ballast tanks ေတြအတြက္၊ HTS ေခါါ၊ high-tensile steel ေတြ၊ ထုတ္လုပ္စဥ္မွာ၊ thermal mechanically controlled process နည္းစဥ္၊ (TMPC) အသံုးၿပဳခဲ႔ၿခင္းေႀကာင္႔၊ 'microbial influenced corrosion' ၿဖစ္ပြားရာမွတဆင္႔၊ ကာလ၊ ႀကာရွည္ လာတာနဲ႔အမၽွ၊ 'thermos bottle effect' ေတြ၊ ေပါါေပါက္လာရၿခင္းလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

tanks ေတြအတြင္း၊ electrolytic process ေပါါေပါက္မွဳေႀကာင္႔၊ aqueous corrosion အေနနဲ႔၊ coating damage နဲ႔၊ pitting and corrosion ေတြ၊ ၿဖစ္ပြား လာရတယ္လို႔၊ ေယၽဘုယၽအားၿဖင္႔၊ သတ္မွတ္ နိဳင္ေပမယ္႔၊ thermos bottle effect ေႀကာင္႔၊ ေပါါေပါက္လာတဲ႔၊ corrosion နဲ႔ေတာ႔၊ မတူညီပဲ၊ ကြဲၿပားမွဳ၊ 'ရိွ' တာကို၊ ေတြ႔ရပါတယ္။

aqueous corrosion ၿဖစ္ေပါါမွဳ၊ နံွဳးထား rate ပမာဏဟာ၊ 'ေနွးေကြး' သလို၊ အခၽိန္မီွ၊ recovery maintenance အေနနဲ႔၊ အစားထိုးၿပင္ဆင္နိဳင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔၊ thermos bottle effect ေႀကာင္႔၊ ေပါါေပါက္လာတဲ႔၊ corrosion နံွဳးထားကေတာ႔၊ 'ၿမန္ဆန္' လြန္းၿပီး၊ corrosion မွ တဆင္႔၊ wastage ဆိုတဲ႔၊ 'ေဆြးေၿမ႕' ၿခင္းအၿဖစ္၊ အခၽိန္တိုအတြင္း၊ ကူးေၿပာင္း သြားတတ္ပါတယ္။

aqueous corrosion ကို၊ အေသးစားၿပင္ဆင္မွဳ minor repair အၿဖစ္၊ recovery maintenance ေဆာင္ရြက္နိဳင္ေပမယ္႔၊  'thermos bottle effect' ေႀကာင္႔၊ ေပါါေပါက္လာတဲ႔၊ corrosion ကိုေတာ႔၊ အႀကီးစားၿပင္ဆင္မွဳ major repair ၿဖင္႔သာ၊ recovery maintenance ေဆာင္ရြက္ရန္၊ လိုအပ္လာမွာလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ aqueous corrosion ဟာ၊ single hull tankers ေတြထက္၊ double hull tankers ေတြမွာ၊ ပိုမို၊ ၿဖစ္ပြားေလ့ရိွပါတယ္။

double hull tankers ေတြမွာ၊ cargo နဲ႔၊ ballast ေတြရဲ႕၊ စိုထိုင္းဆ humidity ဟာ၊ single hull tankers ေတြထက္၊ 'ၿမင္႔မား' တဲ႔အတြက္၊ aqueous corrosion ပိုမို၊ ၿဖစ္ပြားရတယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။ tankers သေဘ္ာေတြဟာ၊ container, general cargo နဲ႔၊ bulk carrier သေဘ္ာေတြကဲ႔သို႔၊ အသြားကုန္၊ အၿပန္ကုန္၊ သယ္ေဆာင္၊ သြားလာေနတဲ႔၊ သေဘ္ာ အမၽိဳးအစား မဟုတ္ပဲ၊ laden voyage အေနနဲ႔၊ အသြားမွာ၊ 'ကုန္' တခါသယ္ေဆာင္ၿပီး၊ အၿပန္ ခရီးမွာေတာ႔၊ ballast tanks ေတြအသြင္း၊ 'ေရ' ၿဖည္႔သြင္းကာ၊ ballast voyage ၿဖင္႔သာ၊ သြားလာေနမယ္႔၊ သေဘ္ာ အမၽိဳးအစား၊ၿဖစ္ပါတယ္။

ဒီ႔အတြက္၊ double hull tankers ေတြဟာ၊ 'ေရ' သြင္းအထုတ္၊ ballasting နဲ႔၊ de-ballasting ကို၊ အစဥ္အၿမဲ၊ ေဆာင္ရြက္ေနရသလို၊ အပူေပးထားတဲ႔၊ cargo tanks ေတြရဲ႕ တည္ေဆာက္ပံု၊ structure configuration အရ၊ တခုနဲ႔တခု၊ ဆက္စပ္ေနၿပီး၊ အလံု 'ပိတ္' ထားတဲ႔၊ ballast tanks ေတြအတြင္းမွာ၊ အပူခၽိန္ပမာဏ၊ 'ၿမင္႔တက္' ေနတဲ႔အတြက္၊ စိုထိုင္းဆ humidity လည္း၊ 'ၿမင္႔မား' စြာ၊ ေပါါေပါက္ေနမွာၿဖစ္ပါတယ္။ အလားတူ၊ cargo tanksေတြအတြင္း၊ 'ကုန္' ထည္႔သြင္းရာမွာ၊ ဆီလၽံွၿခင္း၊ ဆီယိုၿခင္း၊ အစရိွတဲ႔၊ မေတာ္တဆ၊ ၿဖစ္ရပ္ေတြမွတဆင္႔၊ 'ဆီ' ေႀကာင္႔၊ ေပါါေပါက္နိဳင္မယ္႔၊ သဘာဝပတ္ဝန္းကၽင္ညစ္ညမ္းမွဳ oil pollution ကို၊ ႀကိဳတင္ ကာကြယ္မွဳအၿဖစ္၊ tank capacity ရဲ႕၊ (98 %) volume ပမာဏ၊ အထိသာ၊ ေဆာင္ရြက္ရ ပါတယ္။

cargo tanks ullage space လို႔ေခါါတဲ႔၊ tank capacity ရဲ႕၊ (2 %) volume ပမာဏဟာ၊ လစ္လပ္ေနသလို၊ အလံုပိတ္ထားတဲ႔၊ tanks ေတြအတြင္းမွာလည္း၊ စိုထိုင္းဆ humidity ဟာ၊ ၿမင္႔မားစြာ၊ ေပါါေပါက္ေနတတ္ပါတယ္။ စိုထိုင္းဆ humidity ေႀကာင္႔၊ electrolytic process ေပါါေပါက္ၿပီး၊ tanks ေတြမွာ၊ aqueous corrosion ၿဖစ္ေပါါနိဳင္တဲ႔အတြက္၊ sacrificial anodes ေတြ၊ တတ္ဆင္ကာ၊ ေယဘုယၽအေနနဲ႔၊ corrosion rate 'ေလၽွာ႔ခၽ' နိဳင္ေပမယ္႔၊ တကယ္ လက္ေတြ႔မွာေတာ႔၊ limited saturation ဆိုတဲ႔၊  အကန္႔အသတ္ အေၿခအေနေတြလည္း၊ ရိွေနပါေသးတယ္။

double bottom, double hull ballast tank ေတြကို၊ de-ballasting အေနနဲ႔၊ 'ေရ' ၿပန္ထုတ္တဲ႔အခါ၊ ballast tank ရဲ႕၊ေအာက္ေၿခပိုင္း tank bottom area မွာေတာ႔၊ ballast water ပမာဏ၊ အနည္းငယ္ ကၽန္ရိွေနတတ္တဲ႔အတြက္၊ စိုထိုင္းဆ humidity ရိွေနသလို၊ electrolytic process လည္း၊ ဆက္လက္၊ ေပါါေပါက္ၿပီး၊ aqueous corrosion ၿဖစ္ေပါါေနတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။

cargo tanks ေတြအတြင္း၊ စိုထိုင္းဆ humidity ၿမင္႔မားစြာ၊ ေပါါေပါက္ေနၿခင္းကေတာ႔၊ inert gas အတြင္း၊ ေရာေနွာပါဝင္လာတဲ႔၊ water vapour ေရခိုး၊ ေရေငြ႔ေတြေႀကာင္႔၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ boiler မွ၊ ထြက္လာတဲ႔၊ flue gas ေတြကို၊ scrubber unit မွာ၊ၿဖတ္သန္းၿပီး၊ oxygen content 'ေလၽွာ႔ခၽ' တဲ႔အခါ၊ ရရိွလာမယ္႔၊ inert gas အတြင္း၊ water vapour ေရခိုး၊ ေရေငြ႔ေတြ၊ အနည္းနဲ႔အမၽား၊ ေရာေနွာပါဝင္၊ ေနတတ္ပါတယ္။ တဖန္၊ inert gas blower မွတဆင္႔၊ deck seal unit ကို၊ ၿဖတ္သန္းတဲ႔အခါ၊ deck seal unit မွ၊ 'ေရ' ေတြဟာ၊ water vapour ေရခိုး၊ ေရေငြ႔ေတြအၿဖစ္နဲ႔၊ inert gas အတြင္း၊ ေရာေနွာပါဝင္၊ သြားတတ္ပါတယ္။

deck seal unit ကို၊ back flow အေနနဲ႔၊ inert gas ေတြ၊ ၿပန္လည္စီးဆင္း၊ မသြားေစရန္၊ တားဆီးေပးထားမယ္႔၊ main safeguard ရယ္လိုု႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။ deck seal unit ကို၊ (i) - wet type deck seal, (ii) - semi-dry type deck seal နဲ႔၊ (iii) - dry type deck seal ဆိုၿပီး၊ တည္ေဆာက္ပံု အရ၊ ခြဲၿခား၊ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။

သေဘ္ာေတြမွာေတာ႔၊ wet type deck seal ကိုသာ၊ တတ္ဆင္၊ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။ wet type deck seal ရဲ႕၊ chamber ထဲမွာ၊ sealing water အၿဖစ္၊ 'ေရ' အနည္းငယ္ ၿဖည္႔သြင္းထားၿပီး၊ inert gas အဝင္နဲ႔ အထြက္ inlet & outlet pipeline (၂) ခုကို၊ chamber ရဲ႕ အေပါါဖက္မွာ၊ တတ္ဆင္ထားပါတယ္။ Fig. (5) နဲ႔၊ (6) မွာ၊ "Wet type deck seal" ဆိုၿပီး၊ ဥပမာအၿဖစ္၊ ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။ inlet pipeline ဟာ၊ sealing water ထဲမွာ၊ နစ္ၿမဳတ္ေနၿပီး၊ sealing water အသြင္းအထုတ္ကိုေတာ႔၊ chamber ရဲ႕ ေအာက္ေၿခမွာ၊ တတ္ဆင္ထားရိွတဲ႔၊ inlet & outlet pipeline ေတြမွတဆင္႔၊ ေဆာင္ရြက္ေပးပါတယ္။


Fig. (5) and Fig. (6) - Wet type deck seal

inert gas ေတြဟာ၊ chamber ရဲ႕ အေပါါဖက္မွတဆင္႔၊ ဝင္ေရာက္လာၿပီး၊ sealing water ကို၊ ၿဖတ္သန္းကာ၊ chamber ရဲ႕ အေပါါဖက္ outlet line ကေန၊ ၿပန္ထြက္ကာ၊ cargo tanks ေတြ၊ အတြင္းသို႔၊ ေရာက္ရိွသြားမွာၿဖစ္ပါတယ္။ sealing water မွတဆင္႔ inert gas မွာ၊ ေရာေနွာ ပါရိွလာမယ္႔၊ ေရစက္၊ အမွဳန္အမြား၊ တနည္းအားၿဖင္႔၊ ေရခိုး၊ ေရေငြ႔၊water vapour ေတြကို၊ demister pad မွ၊ ဖယ္ရွားေပးပါတယ္။ demister pad ကို၊ mist-eliminator လို႔လည္း၊ ေခါါႀကပါတယ္။

အကယ္၍၊ cargo tanks ေတြဖက္မွ၊ back pressure ၿဖင္႔၊inert gas ေတြ၊ ၿပန္လည္၊ စီးဆင္း လာခဲ႔ပါက၊ chamber အတြင္းမွ၊sealing water ကိုသာ၊ အေပါါဖက္မွ၊ 'ဖိသိပ္' ေနမွာ၊ ၿဖစ္ပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔၊ inert gas ေတြဟာ၊ machinery space ၿဖစ္တဲ႔၊ non-hazardous area ဖက္သို႔၊ မေရာက္နိဳင္ေတာ႔သလို၊ sealing water ေတြဟာ၊ inlet pipeline အတြင္းသို႔၊ level တခုၿဖင္႔၊ စီးဆင္း၊ ဝင္ေရာက္သြားမွာလည္း၊ ၿဖစ္ပါတယ္။

အထက္မွာ၊ ေဖာ္ၿပခဲ႔သလို၊ inert gas plant ရဲ႕၊ scrubber unit နဲ႔၊ deck seal unit ေတြမွ တဆင္႔၊ အေႀကာင္း အမၽိဳးမၽိဳးေႀကာင္႔၊ inert gas နဲ႔အတူ၊ ေရခိုး၊ ေရေငြ႔၊ water vapour ေတြ၊ cargo tanks ေတြအတြင္းသို႔၊ ေရာက္ရိွလာတဲ႔အခါ၊ စိုထိုင္းဆ humidity လည္း၊ ၿမင္႔မားစြာ၊ ေပါါေပါက္နိဳင္ပါတယ္။

တနည္းအားၿဖင္႔၊ electrolytic process ေပါါေပါက္လာၿပီး၊ aqueous corrosion ေႀကာင္႔၊ cargo tanks ေတြမွာ၊ coating failure နဲ႔၊ corrosion အပါအဝင္၊ pitting အေၿခအေနေတြလည္း၊ ၿဖစ္ေပါါလာနိဳင္တယ္လို႔၊ ဆိုနိဳင္ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္း ကာလေတြ မွာေတာ႔၊ inert gas ေႀကာင္႔၊ ၿဖစ္ပြားရတဲ႔၊ aqueous corrosion ကို၊ 'ေလၽွာ႔ခၽ' နိဳင္ရန္၊ ရည္ရြယ္ၿပီး၊ IG ဆိုတဲ႔၊ inert gas plant မွာ၊ inert gas dryer ဒါမွမဟုတ္၊ dehumidifier ေတြ၊ ထည္႔သြင္း၊ တတ္ဆင္လာႀကတာ၊ ေတြ႔ရပါတယ္။

.

Comments

Popular posts from this blog